#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش سفری6روزه دربهارعروس زاگرس -کبیرکوه(ایلام)

ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی                   از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بیافروزی

بنام خالق سرزمین رنگها

استان ایلام از طرف جنوب به خوزستان و کشور عراق،از مشرق به لرستان و قسمتی از خوزستان و از شمال به استان کرمانشاه ، از مغرب به کشور عراق با طول مرزی 425 کیلومتر و در بین 45 درجه و 24 دقیقه و 48 درجه و 10 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ ، 30 درجه  و 58 دقیقه تا 38 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی از خط استوا واقع شده است.

مساحت کل استان حدود 19044 کیلومتر مربع که قسمتهای عمده آن کوهستانی و دارای معادن غنی ، شکارگاههای حفاظت شده ، پوشش گیاهی مناسب و جنگلهای انبوه می باشد.

ایلام دارای 8 شهرستان به شرح ذیل می باشد :

ایلام ، ایوان ، شیروان چرداول ، مهران ، دهلران ، دره شهر ، آبدانان و ملکشاهی است و به خاطر زیباییهای طبیعی فراوان به عنوان ((عروس زاگرس )) یا سرزمین رنگها نام گرفته است.فصول سال در ایلام چنان به هم آمیخته اند که نقاط گرمسیری و سردسیری و معتدلش در آغوش همدیگرند.

از شرق ، مسیر رودخانه سیمره و کرخه ، از جنوب مسیر رودخانه دویرج (تله زی) و از ناحیه غرب ، مرز قراردادی کشور عراق.

در تاریخ سیستان آمده است (ماسبذان و سیروان یکی است و این شهری است قدیمی از بلاد جبال که بین کوهستان واقع شده است و از حیث شبیه مکه است و بین آن و سیمره دو منزل است...( و خلاصه ماسبذان آن روز پشتکوه یا استان ایلام امروزی است.

شهرهای مشهور دوره ساسانیان عبارتند از : سیمره مرکز مهر جانقذق که بعدها دره شهر یا دارا شهر نامیده شد.شیروان یا سیروان حاکم نشین ایالت ماسبذان (استان ایلام) .

برنامه سفر نوروزی ما به شهر ایلام در تاریخ 28/12/88 به سرپرستی آقای محمد امیری و با تعداد 11 نفر  با وسیله نقلیه مینی بوس به شرح زیر اجرا شد :

طبق قرار قبلی 8 صبح همه اعضا با شادابی خاص بهاری و چهره های بشاش و پر انرژی در پل وحید گرد هم آمدیم و پس از معارفه ، 8:30 به سمت خرم آباد حرکت کردیم .ساعت 17 عصر به خرم آباد رسیدیم واز قلعه فلک الافلاک(دژ شاپور خواست) دیدن کردیم.

ادامه مطلب را کلیک کنید

این قلعه تاریخی بر بلندای تپه ای باستانی و در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است.حریم این بنای با شکوه از سمت شرق و جنوب غربی به رودخانه خرم آباد ، از غرب به خیابان دوازده برجی و از شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می گردد.این بنا از یادگارهای شهر کهن ((شاپور خواست)) بوده و بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.از این بنای تاریخی دیدن کردیم همچنین به موزه زیبای مردم شناسی قلعه رفتیم که نمایی از زندگی بومی مردم لرستان در مناطق روستایی عشایری و شهری شامل مراسم عروسی ، مشاغل سنتی ، مراسم سوگواری ، شکار و.. بود.ساعاتی به همراه تیم از مناظر زیبای قلعه و موزه استفاده کردیم.

سپس مسیر را ادامه دادیم و سپس شب را در مدرسه ای در روستای معمولان سپری کردیم.صبح روزدوم ساعت 7:30 به سمت پل دختر حرکت کردیم . از جاده خوزستان وارد جاده ایلام شدیم . در طول مسیر نسیم خوش بهاری و مناظر دل انگیز اطراف باعث توقف مینی بوس میشد و همه به پیاده روی در کنار جاده و عکسبرداری و لذت از این همه زیبایی پرداختند.

حدود 12 ظهر به دره شهر رسیدیم.شهر دره شهر در دامنه کبیر کوه در کنار خرابه های شهر تاریخی سیمره و رودخانه خروشان سیمره قرار دارد.شهر تاریخی دره شهر در جنوب و غرب شهر کنونی دره شهر واقع شده که مربوط به اواخردوره ساسانی و دوره اوایل اسلامی است.در کتاب زمین لرزه های ایران از زمین لرزه ای نام برده شده که در سال 258 هجری سیمره را مدفون کرده. پس از توضیحات سرپرست در طول مسیر از تنگ بهرام چوبینه از سرداران دوره ساسانی  که حدود 12 کیلومتری شرق شهر دره شهر به پل دختر و در میان تنگه ای عظیم و صخره ای منشعب از دامنه ارتفاعات کبیر کوه قرار گرفته بود دیدن کردیم.

این تنگه که آن را شکارگاه بهرام هم میگویند آثار یک قلعه به جای مانده از دوران ساسانی است که از سنگ و گچ ساخته شده و به ارتفاعات جنگلی کبیر کوه در عمق تنگه و مناطق صعب العبور آن ختم می شود. پس از آمادگی تیم وارد تنگه شدیم و پس از بالا رفتن از سنگهای صیغلی تنگه ساعاتی را در طبیعت زیبای آن گذراندیم.حرکت از کنار دامنه کبیر کوه ادامه یافت از سد سیمره هم دیدن کردیم.برای صرف ناهار به مکان زیبایی در روستای بدره رسیدیم ودردامنه کبیرکوه استراحت کرده وبرای مراسم تحویل سال به روستای بدره حدفاصل بین سیمره و ایلام باز گشتیم و با لطف یکی از اعضای محترم گروه شب تحویل سال را در دانشگاه پیام نور بدره گذراندیم. به کمک اعضا سفره هفت سین زیبایی گسترده شد و همه در سکوتی زیبا منتظر لحظه تحویل سال شدیم . پس از تحویل سال و تبریکات و تماسهای مکرر خانواده ها ، با شادی مضاعف به فضای بازرفته وبه تماشای آتش بازی پرداختیم.صبح روزبعد به سمت سد ایلام حرکت نموده و در کنار دریاچه زیبای پشت سد ساعتی را توقف کردیم

ساحل پوشیده از گلهای کوچک زرد رنگ و زلال آبی آب دریاچه چشمان هر بیننده ای را به خود جلب می کرد. همه به عکسبرداری و قدم زدن در کنار دریاچه پرداختیم.وسپس سمت تنگه و جنگل ارغوان حرکت کردیم.   تنگ ارغوان در فاصله 3 کیلومتری شمال شرقی ایلام در مسیر تنگه قوچعلی می باشد  تنگ ارغوان در مسیر رودخانه ای با گلهای ارغوانی قرار دارد که متاسفانه بدلیل بارندگی کم ، رودخانه خشک بود و در کنار درختان غنچه های گلهای ارغوان به چشم می خورد. پس از صرف ناهار  در طبیعت زیبای منطقه مشغول پیاده روی و عکسبرداری شدیم. سپس به سمت هفت چشمه و کوه قلاقیران حرکت کردیم.

کوه قلاقیران در 5 کیلومتری غرب شهر ایلام قرار گرفته . این کوه به عنوان نماد شهر ایلام معروف و دارای ارتفاع زیادی است. اطراف دامنه کوه تپه های ماسه ای زیبا به چشم می خورد . توقف کوتاهی در منطقه داشتیم و از مناظر زیبا استفاده کردیم سپس به سمت مهران و صالح آباد حرکت کردیم و در حذ فاصل ایلام – صالح آباد  محل مناسب در طبیعت  جهت شب مانی انتخاب شد. چادرها برپا شد ودر کنار آتش شبی به یاد ماندنی سپری شد. صبح روزبعد غار زینگان(زندگانی) برای بازدید انتخاب شد و از جاده مهران به سمت صالح آباد حرکت کردیم و ظهر از غار بازدید نمودیم. غار زیبای زینه گان در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح آباد و در فاصله 52 کیلومتری ایلام قرار دارد .

این غار رو باز که بیش از یک کیلومتر طول دارد ، دارای آب فراوان دهلیزهای آب گیر ، قندیل های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب می باشد. هوای داخل غار سرد و مطبوع بود . سرخس ها ،جلبک ها ، گیاها ن خودروی داخل غار ، رنگ بندی زیبای سنگهای کف غار ، پیچ و خم داخل غار،  لبهای بهم دوخته قسمتهایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتیهای طبیعت داشت. تا حدود 15 بعد از ظهر به پیاده روی داخل غار پرداختیم.آب روان کف غار و روی دیواره ها و مسیر طراوتی بی نظیر داشت. پس از خروج از غار با کمک اعضا ناهار مهیا شد. پس از استراحت به سمت شهر مهران حرکت کردیم و شب را در مدرسه ای در مهران سپری نمودیم.صبح روزبعدساعت7:30 حرکت به سمت دهلران و اناران  و با توضیحات سرپرست برنامه غار خفاش برای بازدید انتخاب شد.

این غار در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه کوهی مشرف به دره و چشمه های آب گرم دهلران واقع شده است. این غار به علت زندگی میلیون ها خفاش در داخل غاربه همین نام  معروف  است. خفاشهای آن از نوع دم دار و بزرگ هستند. این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمتهای آن به 400 متر می رسد. موضوع مورد توجه این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف غار است که طی هزاران سال پدید آمده است. تیم پس از گذشتن از دره  وارد غار شدیم . چند متر پس از ورود به غار صدای خفاشها شنیده می شد  و پس از ورود به تالار غار انبوهی از خفاشهای چسبیده به دیوار غار و در حال حرکت دیده شد. همگی به عکسبرداری از خفاشها و موجودات دیگر درون غار پرداختیم. به دلیل بوی شدید استفاده ازماسک لازم است.پس ازخارج شدن ازغاراستراحت کرده وسپس ازچشمه های ابگرم وچشمه قیرروان دیدن شد بعدازصرف ناهارحرکت به سمت دشت عباس و آبدانان اغاز شد. بعداز ظهر به دیدن دریاچه دو قلوی سیاه گاو رفتیم .

دریاچه دو گانه سیاه گاو در فاصله 8 کیلومتری سراب باغ آبدانان واقع شده است. اطراف این دریاچه رادشتها و کوههای نسبتا مرتفع فرا گرفته است. دو دریاچه زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض 5/1 متر و عمق 1 متر و به طول 8 متر به هم مرتبط هستند . این دو دریاچه دارای آبی زلال بوده ، به طوریکه می توان تا عمق 3 متری آن را که شبیه آکواریومی پر از ماهی می باشد مشاهده کرد. پس از گذشتن از دو روستای گل گل علیا و سفلی در مسیری بسیار زیبا کنار دریاچه رسیدیم و از زوایای مختلف به عکسبرداری از دریاچه پرداختیم. سپس با مشورت و بررسی منطقه و وضعیت هوا تصمیم به شب مانی در کنار دریاچه گرفتیم. مشغول برپایی چادرها  شدیم . بعد از شام همه تا چند ساعتی در هوای مطلوب فضای کنار دریاچه دور آتش لحظات زیبایی را گذراندیم . صبح روزبعد  باران ریزی شروع به باریدن گرفت و طراوت فضا را چند برابر کرده بود. به پیاده روی کوتاهی در مسیر زیبا و پر از گلهای شقایق کنار جاده پرداختیم. منطقه بعدی بازدید آبشار ماهوته انتخاب شد.

به سمت آبدانان با راهنمایی اهالی منطقه در کنار آبشار ساعتی توقف و همه به تماشای زیبایی مناظر  آبشار پرداختیم. سپس به سمت آبدانان حرکت کردیم و پس از گذشتن از گردنه ای زیبا ظهر ناهار را در آبدانان صرف نموده و مسیر برگشت به سمت اصفهان را ادامه دادیم وساعت24 به اصفهان رسیدیم و سفر نوروزی ما به پایان رسید. اعضا با آرزوی داشتن سالی پر از روزهای خوش از هم جدا شدند.