#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود مشترک با گروه کوهنوردی آوانگارد زاهدان به علم کوه

علم کوه :

 بعد از دماوند دومین کوه بلند ایران است با ارتفاع 4850 متر از سطح دریا که در منطقه تخت سلیمان  استان مازندران واقع شده است . شهرت واقعی علم کوه به خاطر دیواره سخت آن است که در جبهه شمالی کوه قرار دارد ودارای سخت ترین دیواره های سنگنوردی در ایران است  . برای دست یابی به قله های علم کوه بایستی از شهرسان رودبارک اقدام کرد و ار دو مسیر حصار چال و سرچال به علم چال به قله های علم کوه صعود کرد  قله های علم کوه از مسیر حصار چال عبارتند از؛علم ؛ مرجیکش ؛ خرسان شمالی و میانی و جنوبی ؛ منار؛ ستاره ؛ لشکرک و گردونه کوه و مسیر دره 3000به طرف تنکابن  و مسیردره طالقان به روستای پراچان .از نظر  جقرافیایی  علم کوه در استان مازندران ودر 20 کیلومتری جنوب غربی کلاردشت قرار دارد . واز مسیر علم چال میتوان از مسیر سیاه سنگها که مسیری ریزشی است و مسیر های سخت دیواره 700 متری که از سنگ گرانیت است و گرده آلمان ها و مسیر لهستانی ها ؛ روست فرانسوی ها ؛ و مسیرهایی نیز توسط سنگنوردان کشورمان باز شده است مثل تبریز ؛همدان ؛ کرج ؛ کرمانشاه ؛ قزوین ؛ اصفهان ؛ اراک و... دست یافت .در ضمن از مسیر علم چال میتوان قله شانه کوه را نیز صعود کرد .

ساعت 4 صبح روز سه شنبه 4/5/90 اصفهان را به مقصد شهرستان عباس آبا ترک کرده و در ساعت 15 عصر به ( همنوردان تیم آوان گارد زاهدان ) در شهرسان عباس آباد ملحق شدیم . پس از هماهنگی با مسعولین آموزش و پرورش  ماشین ها را پارک کرده (جا دارد که از مسعولین آموزش و پرورش شهرستان عباس آباد صمیمانه تشکر و قدردانی کنیم که نهایت همکاری را با ما کردند ) و با یک دستگاه وانت نیسان از جاده زیبای عباس آباد به کلاردشت وارد رودبارک شده و شب را در مقر فدراسیون سپری کرده و ماشین برای ساعت 6 صبح فردا و رفتن به تنگ گلو هماهنگ شد .

ساعت 6 صبح روز 4 شنبه 5/5/90 با یک دستگاه سواری وانت کمک دار به طرف تنگ گلو حرکت کرده و در بین راه صبحانه صرف شد و پس از عبور از منطه زیبای تنگ گلوساعت 11 به حصار چال رسیده و کمپ زده شد و از منطقه  بازدید گردید وشب کوله های صعود آماده و در چادررفته و برای صعود فردا به استراحت پرداختیم .

ساعت 6 صبح روز 5شنبه 6/5/90 تیم آماده و سر حال به طرف قله حرکت کرده و پس از استراحت های مرتب ساعت 12 خود را بروی قله رسانده و مراسم قله انجام و از طریق قله مرجیکش و عبور از شن اسکی ساعت 16 به محل کمپ رسیده شام تهیه و برای فردا عبور از مسیر 3000 آماده شدیم .

ساعت 7 صبح روز جمعه 7/5/90 تیم با کوله های سنگین به طرف قله لشکرک و گردونه کوه حرکت کرده و پس از عبور از فراز نشیب های متعدد وارد دره 3000 شده و شب به منطقه آب گرم رسیده و کمپ زده شد وشب در هوایی بسیار عالی سپری شد .

ساعت 7 صبح روز شنبه 8/5/90 در ادامه مسیر دره 3000 حرکت کرده ودر بین راه از چشم اندازهای بی نظیر منطقه استفاده کرده ودر ساعت 12 به روستای ( درجان ) رسیده و با یک دستگاه وانت نیسان به سوی شهرستان عباس آباد حرکت کردیم و ساعت 15 به عباس آباد و محل آموزش وپرورش رسیدیم وپس از صرف نهار و بر گزاری جلسه پایانی از دوستانمان جدا شدیم وآنها به طرف زاهدان حرکت کرددند و ما به طرف شهرستان فومن در استان گیلان برای بازدید از منطقه قلعه رود خان و ساعت 19 به کمپ قلعه رود خان رسیدیم و شب مانی کردیم . (قلعه رودخان در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن که از دوره ساسانیان به جا مانده و در ارتفاع 750 متری از سطح دریا در میان جنگل نا پیدا است و برای دست یابی به این قلعه بایستی حدود دو ساعت در ارتفاع جنگل پیمایی کرد و این قلعه به دلیل این که کنار رود خانه ای دائمی قراد گرفته قلعه رود خان خوانده میشود  واز نامهای دیگری چون ؛ سگسار؛ قلعه هزار پله و حسامی نیز برخوردار است ) .

ساعت 6 صبح روز یک شنبه 9/5/90 به طرف قلعه حرکت کردیم ( که از همان ابتدای راه با منظره فجیح انبوهی از زباله مواجه شدیم و تا چشم کار میکرد انواع زباله تمام زیباییهای جنگل را نابود کرده بود  واین آلودگی تا خود قلعه ادامه داشت و اعتراض ما از این وضعیت هیچ جواب قانع کننده ای در بر نداشت . ای کاش بجای اینکه فقط ازمناطق زیبای این مرز وبوم با دید اقتصادی نگاه میکنیم کمی هم به فکر فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست باشیم و این کار بسیار ساده ای است که با کمی توجه میتوان به آن دست یافت ). عاقبت پس از باز دید از قلعه به طرف اصفهان حرکت کرده و در این سفر جای همه همنوردان خالی بود .

           به امید صعودهای دیگر با دوستان پایدار باشید     

  

 

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی 

 

قله علم کوه (محمد امیری)  

 

 

 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

 

   

  

مسیربین تنگ کلو و منظقه حصار چال (مهری شهبازی )   

  

   

 

  

( محمد امیری )

 

  

 

 

 

مسیر حصار چال به قله (مهری شهبازی ) 

 

  

 (محمد امیری )

 

 

مسیر دره سه هزار ( مهری شهبازی) 

 

 

 

 (محمد امیری ) 

 

 

قلعه رودخان (مهری شهبازی ) 

 

نابودی طبیعت در مسیر قلعه رود خان (مهری شهبازی ) 

 

 

                                                 پایدار باشید

نظرات 1 + ارسال نظر
رصاف پنج‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:45 ق.ظ

سلام . صعود شما و دوستان را تبریک می گم. عکس های زیبایی ست. شاد باشید.

درورد بر شما همنورد عزیز و گرامی جای شما خالی بود .

پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد