#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

'گزارش صعود به قله هشتاد

فریدون شهر :

این شهرستان با مساحت ۱/۲۲۳۶ کیلومترمربع، درمیان استان‌های لرستان وچهارمحال وبختیاری واقع شده‌است. فاصله آن تا اصفهان ۱۵۵ کیلومتر است .

ویژگیهای طبیعی - فریدونشهر منطقه أی است کوهستانی وارتفاعات آن، عبارت‌انداز : قله شاهان کوه و کوه کلوسه و کوه کمران. کوهستانی‌ترین منطقه شهرستان ناحیه پشتکوه موگویی است و بعدناحیه چناررود می‌باشد. آب وهوای فریدونشهر در تابستان معتدل کوهستانی است. پراکندگی باران وبرف درطول سال دست کم ۸ ماه و ذخیره برف آنها تاشروع بارندگی سال دیگر ادامه می‌یابد. رودخانه هااغلب دربستری عمیق جریان یافته‌است که آب آنها به هدر می‌رود ومعمولاً به مصرف کشاورزی نمی‌رسد. پوشش گیاهی این ناحیه از استپ و چمنزارهای کوهستانی است.از حدود 153 هزار هکتار مراتع شهرستان که 16 درصد از کل مراتع استان را به خود اختصاص می دهد .25 درصد مراتع، درجه یک ، 13 درصد مراتع متوسط و 16/6 درصد مراتع فقیر و صخره ای می باشد. قسمت عمده گونه های گیاهی این مراتع شامل انواع گون ها، گونه های اگروپایرون و بروموسها است . گونه های مرتعی که محصولات فرعی مراتع هستند نظیر لاله واژگون، موسیر، یونجه ، کرفس، ریواس و غیره در این منطقه مشاهده می گردد . این شهرستان دارای 36 هزار هکتار جنگل طبیعی (معادل 19درصد از مراتع و جنگل های استان ) بوده و فاقد بیابان است . بنابر این مجموع مراتع و جنگل های شهرستان برابر 189 هزار هکتار بوده و 2/5 درصد از مراتع و جنگل های استان را به خود اختصاص می دهد . جنگل های این شهرستان در مناطق پشتکوه اول و دوم بوده و شامل گونه های جنگلی مانند زال زالک ، پسته کوهی، زبان گنجشگک، بادام کوهی ، بلوط ، زرشک، سنجد ، چنار و غیره می باشد.

ویژگیهای انسانی - درمدارک تاریخی و جغرافیایی، این ناحیه به نام پرتیکان معروف است که شامل فریدن و فریدونشهر می‌شود جمعیت این شهرستان بالغ بر ۴۵۹۰۸ نفر می‌باشد .فریدونشهر از سال ۱۳۵۸ به شهرستان تبدیل گشته و شامل یک بخش مرکزی و ۵ دهستان می‌باشد. در مزرعه قهستان سنگ قبرهای باستانی وجود دارد.

پنج گروه گرجی ، بختیاری، ترک، ارمنی و فارسی از تیره‌های معروف این ناحیه می‌باشند و هر گروه به زبان قومی مخصوص به خود تکلم می‌کنند.  

 کوه هشتاد  : (3904 متر) به همراه سفید کوه (3599 متر) در جنوب غربی آن و سیاه کوه (3290 متر ) در جنوب آن و کوه کم ارتفاع ســیخه ( زندان ) در جنوب شــرقی آن و کوه ســـــنبله (3814 متر) در شــرق آن و کوه قبله یا افوس (3375 متر) در شمــال شــرقی آن و کوه دیگوله (3724 متر ) در شمــال غربی آن مجموعأ رشته کوچکی را تشکیل می دهند به نام رشته کوه آخوره که خط الراس آن از شمال فریدون شهر شروع شده و به سمت شمال غربی ادامه می یابد. 

بهترین مبدأ صعود کوه هشتاد روستای چقیورت که در شمال غربی فریدون شهر قرار دارد می باشد. برای رفتن به فریدون شهر باید در جاده داران-الیگودرز کمی پس از خروج از داران در سه راهی فریدون شهر به سمت چپ پیچید. از اینجا تا فریدون شهر 18 کیلومتر راه آسفالت است.
دسترسی به مبدا صعود: از فریدون شهر با استفاده از جاده ای آسفالت به طول حدود 10 کیلومتربه روستای چقیورت می رسیم ارتفاع روستای چقیورت حدود 2600 متر می باشد.راه خاکی چقیورت - تنگ دوزان نیاز به ماشین مناسب جهت دسترسی به گردنه تنگ دوزان را دارد اما جهت صعود قله هشتاد حتمأ لازم نیست که به گردنه برویم بلکه میتوان قبل از رسیدن به گردنه از ماشین پیاده شد و به طرف یالی که در سمت چپ جاده بسوی قله هشتاد کشیده شده پیش رفت و از مسیری مناسب که یک گرده سنگی است خود را به قله رساند.
زمان صعود حدود 4 ساعت می باشد. از فراز قله هشتاد تمام قلل رشته آخوره، قلل شاهان، دری و ونیزان دیده می شوند همچنین قالی کوه ( 4028 متر ) در غرب و قله هفت تنان زردکوه در جنوب غربی در صورت باز بودن هوا قابل رؤیت می باشند. لازم به ذکر است که تیم صعود کننده بایستی حتما وارد به فن سنگنوردی باشد . 

منبع اطلاعات سایت : غار.صعودهای دست اول.دیواره-فریدونشهر 

آبشار پورنه زار یا بیدنیانی : در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر بعد از پیست اسکی و روستای چقیورت قرار گرفته و از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمـــه می گیرد، دارای چندین سرچشمه (چشمه سار) خنک و گوارا است و بدلیل رویش پونه در آبراهه های آن به آبشار پونه زار ( به زبان گرجی بیدنیانی ) معروف است . ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متر است و در محلهای ریزش آب خزه های سرسبز دائمی تشکیل شده‌است، و در اطراف آبشار درختان زرشک وحشی به چشم می خورد . بی احتیاطی هنگام بازدید از این آبشار زیبا می تواند خطر ناک باشد .   

گزارش برنامه : عصر روز 5شنبه 25/3/91 تیم گروه کوهنوردی آزاد صفه به  همراه  تیم های کوهنوردی بنیاد مسکن بهبهان و تیم هیات کوهنوردی شهرستان مبارکه به طرف فریدون شهر حرکت کرده و پس از توقف کوتاهی در بین راه از آبشار زیبای پونه زار بازدید شد و سپس شب مانی در پناه گاه پیست اسکی .ساعت 5صبح روز جمعه 26/3/91  تیم به سمت قله حرکت و به آرامی مسیر به سمت قله را طی کرده و پس از حدود 5/1 ساعت درگیری با سنگ تیم ساعت 45/9  در فراز قله بود  بعد از استراحت تیم  با همان آهنگ حرکت صعود به طرف پایین ادامه مسیر داد و سپس مراسم خداحافظی از همنوردان بهبهان و مبارکه  و در پایان ساعت 19 در اصفهان افراد با خاطره ای به یاد ماندنی  از یک دیگر جدا شدند .   

در پایان جا دارد که از همنوردان خوب و مهربان شهرستان فریدون شهر بخصوص مسئولین هیات کوهنوردی شهرستان فریدون شهر و همنوردان عزیز و گرامی آقایان حاج ذبیع اله رفیعی و شهرام انیکازی و  رضا رفیعی که در امر شب مانی و صعود تیم را یاری کردند تشکر و قدر داند نمایم و برایشان آرزوی صعود های بلند و موفق دارم پاینده و سر افراز باشید .  

 

                                   به امید برنامه ای بهتر با شما  

 

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی  

  

نمایی دور از کوه هشتاد ( مهری شهبازی )  

  

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

آبشار زیبای پونه زار (محمد امیری )  

 

 

 

 

چشم اندازهایی در طول مسیر (محمد امیری )  

 

  

نمایی از منطقه دامنه وکوه آنالوجه (محمد امیری )

ننننننننمایی از منطقه دامنه و کوه آنالوجه ( محمد امیری )  

 نمایی از منظقه دامنه و کوه آنالوجه (محمد امیری)

چشم اندازهایی زیبا از طبیعت منطقه (مهری شهبازی ) 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

نمایی از قله و روستای چقیورت از فراز قله (مهری شهبازی )  

 

 

 

  

 

                               همنوردان شاد و پیروز باشید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد