#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله تفتان


تَفتان :نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. این قله در حدود چهار هزار متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش نام دارد.تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند. کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که پناهگاه مجهزی ساخته شده‌است.مسیر دسترسی به قله تفتان: در جاده خاش به زاهدان اگر از خاش به سمت شمال حرکت می کنید پس از حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی مسیر دسترسی به قله تفتان را به شما نشان می دهد. اگر از زاهدان به سمت خاش حرکت کنید حدود کیلومتر ۱۳۰ به خروجی روستاهای تمندان و کوشه می رسید.از سر جاده تا دو راهی که سمت راست آن با تابلویی شما را به طرف اردوگاه راهنمایی می کند حدود ۲۰کیلومتر، و از دو راهی تا اردوگاه ۸کیلومتر راه پیش رو خواهید داشت.طبق اطلاعات GPS، ارتفاع اردوگاه دره گل از سطح دریا ۲۴۹۳متر، ارتفاع پناهگاه صبح 3228متر و ارتفاع قله تفتان ۳۹۰۵متر می باشد. از اردوگاه آموزش و پرورش دره گل تا پناهگاه صبح (Sobah) از مسیر تنگه گلو نیاز به سه ساعت کوهپیمایی سرحال است.از پناهگاه صبح تا قله تفتان حدود ۳تا ۴ ساعت زمان لازم برای صعود است.به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد در فصل زمستان عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است. به طوری که مسیر 3 ساعته تا پناهگاه بیش از 8 ساعت زمان نیاز دارد.

گزارش برنامه :

عصر روز چهار شنبه 91/11/18 افراد تیم از ترمینال کاوه با اتوبوس اصفهان را به مقصد زاهدان ترک کرد.

صبح روز پنج شنبه91/11/19 ساعت 9 صبح در زاهدان مورد استقبال دوست و همنورد عزیزم اقای احمد راسخ سرپرست محترم گروه کوهنوردی آوانگارد زاهدان قرار گرفته و به منزل ایشان رفتیم و پس از صرف ناهارو استراحت .سپس  تیم مشترک با گروه کوهنوردی آوانگارد زاهدان به طرف روستای تمندان نرسیده به  شهرستان خاش حرکت کرده و ساعت 18 در منزل یکی ازاهالی  که از قبل توسط  دوستانمان هماهنگ شده بود هر دو تیم  مستقر شدیم تصمیم بر این شد که فردا با کوله های سبک از روستا ی تمندان تا قله صعود و مراجعت شود .

صبح روز جمعه91/11/20 ساعت 4/30 تیم آماده و سرحال به طرف قله حرکت کرده و پس از طی مسیری با شیب های آرام و تند ساعت 9 به پناهگاه صبح  (sobah) رسیده و پس از استراحتی کوتاه به حرکت ادامه دادیم و به آرامی شیبهای پر برف را پشت سر گذاشته و ساعت 12 تیم بر فراز قله آتشفشانی ماده کوه تفتان قرار گرفت و مراسم قله اجرا شد و بعد از استراحت به طرف پایین حرکت و ساعت 17 به روستا رسیده وبا خاطره ای فراموش نشدنی  به زاهدان مراجعت کردیم و شام بر سر سفره پر برکت دوست عزیزم آقای وکیل راسخ وشب مانی در منزل دوست عزیزم آفای احمد راسخ .

صبح روز شنبه91/11/21 گردش در شهر و خرید و ناهار مهمان دوست و همنورد عزیزم آقای امین اسماعیلی .افراد دو گروه و خانواده همگی در یک مهمانی بیاد ماندنی جمع بودیم که  روز پر خاطره ای بود . ساعت 17 با بدرقه گرم همنوردان عزیزم سوار براتوبوس به طرف اصفهان رهسپار شدیم . خاطره این سفر و صعود مشترک و میزبانی صادقانه دوستانمان بیاد ماندنی خواهد بود به امید صعودی مشترک با این عزیزان در کوه های زاگرس نه به پاس تلافی که هیچگاه میسر نخواهد شد بلکه برای ادامه راه رفاقت همنوردی و تجدید دیدار ها .

صبح روز یکشنبه 91/11/22 افراد تیم در ترمینال کاوه با خاطره ای بیاد ماندنی و به امید صعودی بهتر از یکدیکر جدا شدند .

جا دارد که من از تمام دوستان و همنوردان عزیزم درگروه کوهنوردی آوانگار زاهدان بخصوص آقایان احمد راسخ ؛ وکیل راسخ ؛ امین اسماعیلی ؛ شهاب شاه بیگی ؛ الیاس براتی و خانواده های محترم شان تشکر و قدردانی نمایم و آرزوی سلامتی و شادمانی  برای کلیه این عزیزان و دیگر همنوردان دارم .  

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی 

نمایی از تقتان آتشقشان نیمه فعال(محمد امیری )

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


جلوه هایی از طول مسیر تا قله (محمد امیری)

تصاویری بیاد ماندنی و زیبا (مهری شهبازی )

نمایی از کوه بزمان در ایرانشهر از فراز تفتان (مهری شهبازی)

                                         با شما در برنامه ای بهتر 

نظرات 2 + ارسال نظر
سلیمه سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:03 ق.ظ

تبریک دوباره برای صعود دوباره... شاد باشید...

درود بر شما جاتون خالی بود . شاد باشید

back to nature چهارشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 03:34 ب.ظ http://back-to-nature.mihanblog.com/

با سلام
گزارش کامل برنامه را خواندم.
واز تصاویر زیبای طبیعت آن جا لذت بردم.
اواخر فروردین قراره گروه ما هم به آن جا صعودی داشته باشند .
شاد باشید.

با درود شاد و بر فراز باشید ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد