#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه صعود به قله سهند

استان آذربایجان غربی : (به پارسی باستان : آذرباذگان)‏ یکی از استان‌های ایران  است. این استان بزرگ‌ترین و پرجمعیت ‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان ، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی ، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان  محدود شده‌است. این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کلّ محدودهٔ استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع است که از این جهت، یازدهمین استان بزرگ ایران محسوب می‌شود. این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند  است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌شهر تبریز است. از شهرهای مهم و اقماری این استان می‌توان به مراغه ، مرند ، میانه و اهر اشاره کرد.

سهند : نام قله و رشته‌کوهی آتش‌فشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه ، شرق آذرشهر و غرب بستان‌آباد در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آن‌ها (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ترین نقطهٔ استان محسوب می‌شود. رشته‌کوه سهند به‌دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهور شده‌است؛ چراکه سطح تمام مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه‌است. کوه‌های جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش، کمال از مهم‌ترین قلل رشته‌کوه سهند محسوب می‌شوند.

قلعه بابک : بذ یا بذین (شاید نام ۲ مکان باشد) به ناحیه کوهستانی (کورَ) در آذربایجان گفته می‌شود که محل قلعه و پایگاه بابک خرمدین در طی قیام  علیه خلافت عباسی (۸۱۶ تا ۸۳۷ میلادی) بوده است.این قلعه اقامتگاه و مرکز فرماندهی بابک خرمدین در طی قیام  علیه خلافت عباسی بوده است. دسترسی به این قلعه نیاز به دو ساعت کوه پیمایی دارد . این قلعه باستانی توسط جنگل ارسباران احاطه شده است و به علت وجود زیبایی‌های طبیعی و ویژگی‌های تاریخی قلعه بابک از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی می‌باشد که سالیانه علاقه‌مندان بسیاری را ره‌سپار این منطقه می‌کند.

کندوان : یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به ‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.عسل از مهم‌ترین سوغات این روستا است.کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده‌است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید . کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده‌است. کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

باغ ایل‌گلی (شاه‌گلی) :  یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده‌است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است.عمق دریاچهٔ ایل‌گلی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود.   منابع : سایت ویکی پیدیا  

گزارش برنامه : در طی یک برنامه چهار روز و نیم (حرکت از اصفهان ظهر چهارشنبه 16/5/92 برگشت یکشنبه شب 20/5/92 ساعت 22 اصفان ) موفق شدیم که به قله زیبای سهند صعود کرده و سپس به بخشی از استان آذربایجان شرقی سفر کنیم و از هوایی لذت بخش و خنک و گاهی بارانی استفاده نماییم و در این راستا از شهرهای تبریز ؛ مراغه ؛ کلیبر ؛ کندوان ؛ و نقاط دیدنی همانند باغ  زیبای ایل گلی ؛ قله بابک ؛ و جنگلهای ارسباران دیدن کردیم  که جای همه همنوردان در این برنامه عالی خالی بود (در راه بازگشت فرصت شد که به بازار قدیمی زیبای زنجان نیز سری بزنیم ).  

  

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی  

 

  


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید


 

 تصاویری زیبا در طول برنامه صعود 



 






 

مناظری از منطقه کلیبر و قله بابک و جنگلهای ارسباران 














کوه های مینیاتوری جاده کلیبر



 

روستای کندوان 



 

باغ ایل گلی



                                          با شما در برنامه های بهتر 


نظرات 1 + ارسال نظر
سلیمه یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:12 ب.ظ

دوستان به جای ما... عکس ها خیلی زیبا بود... من هم حوالی هیمن تاریخ ایل گلی را دیدم ولی ظاهرا در شب زیباتر است... شاد باشید...

جای شما خیلی خالی بود امیدوارم در برنامه های بعدی ببینیمتون .
شاد باشید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد