#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه عبور از خط الرس شرقی دنا


کوه دِنا :  بلندترین کوه‌ رشته‌کوه‌ زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است. دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب آن ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب (روستای کتا) آغاز و به سمت جنوب شرق (منطقه کاکان)امتداد یافته است که بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. دنا دارای ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر است که بلندترین قلهٔ آن، ب‍یژن۳(قاش مستان ) به ارتفاع ۴۴۰۹ مترمیباشد و در ۳۵مرکز رشته کوه دنا قرار دارد  . شهر سیسخت مرکز شهرستان دنا در دامن این کوه جای گرفته است. با توجه به طول زیاد و ارتفاعات گوناگون، بارش سالانه در این کوه از ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر متغیراست و رودهای چندی از آن سرچشمه می‌گیرند که همه آنها ازسرشاخه های اصلی کارون هستند .مهم ترین رودخانه‌هایی که از این قله سرچشمه می‌گیرند : بشار،  ریگان ، ماربر،  ، کوه گل  می باشد .

خط ارس شرقی دنا : از منطقه گردنه بیژن به طرف شرق رشته کوه دنا با قله برف کرمه به ارتفاع 4000 متر از سطح دریا  شروع میشود ودر ادامه پس از قله های نمک 4050 ؛ کل خرمن4190 ؛ نول شمالی 4185 ؛ نول جنوبی 4120 ؛ قاش سرخ 4110 ؛ تاپو 4180 ؛ رمبسته 4175 و پازن پیر4300 به پایان میرسد .


گزارش برنامه : عصر روز چهارشنبه 25/4/93همراه گروه کوهنوردی دنای اصفهان به طرف شهرستان سمیرم حرکت کرده و سپس به شهرستان بیده (پادنا ) رفته و شب مانی دربیده .صبح روز پنجشنبه 26/4/93 حرکت از گردنه بیژن به طرف خط الراس وقلل شرقی دنا آغاز شد و در طی سه روزکار کوهنوردی سنگین و عبور از فراز و نشیب های کوه دنا و صعود به قلل مرتفع موفق شدیم بر فرازقله پازن پیر آخرین قله شرقی دنا ایستاده ومراسم قله را به یاد همنوردان غایب اجرا کنیم .جای همه همنوردان در این برنامه با شکوه خالی بود .

گزارش کامل برنامه در سایت گروه کوهنوردی دنای اصفهان www.denaesfahan.blogfa.com


عکسها از محمد امیری

  


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

 تصاویر و چشم انداز هایی زیبا از کل برنامه 










 









نمایی از چادر های عشایر قشقایی کوچ کننده و ساکن در فصل تابستان دامنه های شمالی کوه دنا 




                                                         باشما در برنامه های بهتر 


نظرات 1 + ارسال نظر
مهری چهارشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:41 ق.ظ

الهی همیشه برفراز باشید و پایدار

درود بر همنورد خوبم بر فراز باشید ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد