#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه سفر به کردستان


استان کرمانشاه : در حاشیه غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال به کردستان، از شرق به همدان، از جنوب شرق به لرستان، از جنوب بهایلام و از غرب به کشور عراق منتهی می شود.این استان از تارخ کهنی برخودار است . کوه بیستون ؛ غار پراو ؛ غار قوری قلعه غار سنگی دست ساز کاک حسین ؛ معبد آناهیتا ؛ طاق بستان و...در این استان قرار دارد .

 شهرهای مهم آن کرمانشاه مرکز استان ؛ قصر شیرین ؛ کنگاور ؛ گیلان غرب ؛ پاوه ؛ اسلام آباد غرب ؛  سرپل ذاب ؛ دالاهو ...  

استان کردستان : یکی از استان‌های کردنشین در غرب ایران است. این استان از سمت غرب به منطقه خودمختار کردستان کشور عراق، از سمت شرق به استان همدان، از سمت شمال به استان آذربایجان غربی و از سمت جنوب به استان کرمانشاه محدود شده‌است. ساکنان استان کردستان به زبان‌ کردی سخن می گویند.و مرکز آن شهرستان سنندج است .شهرهای مهم آن مریون ؛ بانه ؛ قروه کامیار؛ دیواندره ؛ سروآباد ؛ دهگلان ؛ یاسکوند ؛ سریش آباد . طبیعت بسیار زیبای منطقه ارومانات از جازبه های این استان است .

 

"لطفا حتما بخوانید" 

کاک حسین کوه کن یا خالو حسین کوه کن : (طبعی به هم رسان که بسازی به عالمی یا همتی که از سر عالم توان گذشت ) حسین کوه کن مردی است از  اهالی کرد روستای دروله منطقه پاوه   دوران کودکی او همانند دیگران بطور طبیعی سپری شدو در ۲۰ سالگی ازدواج می کند که حاصل این ازدواج۳ پسر و ۳ دختر می باشد. و در 25 ساله گی مشکلات این مرد سخت کوش شروع میشود . چون در هنگام شکار  گلوله ای از تنفگش رها می شود که به پایش اصابت می کند  و همیشه  یک پایش را از دست می دهد و این پایان ماجرا نیست . اندکی بعد خانه و کاشانه اش را در روستای دروله از دست می دهد و به منطقه قشلاق می رود و در خانه ای گلی در آنجا به زندگی ادامه می دهد.مدتی بعد از آن نیز همه دام را به دلیل ریزش خانه و هوار از دست میدهد  و بعد از آن ماجرا سه پسر و همسرش را به دلایل مختلف از دست می دهد. حسین میماند و سه دختر. که دخترانش را شوهر می دهد و تنها میشود .

چندی بعد نیز  همسران هر سه دخترش هم از دنیا می روند. با توجه به این همه بلا او به منطقه  کوهستانی و خالی از سکنه میگوره (در نزدیکی روستای باینگان از توابع شهرستان پاوه ) می رود و با جسم معلولش شروع به کندن کوه میکند  تا شایت  فرود آوردن تیشه بر سنگهای سخت مرهمی باشد برای درد های پنهانش .حسین ۱۹ سال تشیه بر کوه میزند و بدون نا امیدی ادامه داده و حاصل این سالها تعدادی اطاق کنده شده در درون کوه است و خانه ای در دل کوه میکند و جالب تر از همه این که او این همه کار را با یک کلنگ و یک بیل به انجام میرساند و معتقد است کلنگ وی از الماس است . او با وجود تهی دستی میزبان مسافرانی است که برای دیدن او و خانه اش میروند  اطاق های او مکان مناسبی برای اسکان موقت و شب مانی است . اطاق های  حسین کوچک است ولی دنیای او بینهایت بزرگ است. هدف اصلی من از  اجرای این برنامه دیدن حسین و خانه اش در دل کوه بود .



گزارش برنامه : در طی 4 روز موفق شدیم به استان های زیبای کرمانشاه و کردستان سفر کرده  و از زیبایی های این دو استان تاریخی و زیبا لذت ببریم ؛ دیدار از مناطق  بیستون ؛ طاق بستان ؛ ارومانات ؛ غار قوری قله غار کاک حسین که حاصل 20 سال زحمت این مرد بزرگ بود ؛ معبد اناهیتا ؛ روستای بی نظبر پالنگان و... از ویژه گی های این برنامه بیاد ماندنی  چند ساعتی بود که من در کنار کاک حسین بودم و به حرفها و درد دلهای او گوش میدادم  جای همه همنوردان در این برنامه خالی به امید سفری با شما ... 




عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی

 ( روستای زیبای نودشه محمد امیری  ) 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 تصاویری زیبا از کل برنامه (محمد امیری)

نمایی از کوه بیستون و طاق بستان  










روستای زیبای پالنگان 








روستای دزلی



دریاچه زریبار مریوان




تصویر خسته  کاک حسین  کوهکن ونمایی دور از غار سنگی او ...





شهر زیبای پاوه در شب 



تصاویری از غار قوری قله 






جلوه های از طول سفر (مهری شهبازی)




























ویرانه های غریب از تمدن هزاران ساله معبد آناهیتا در کنگاور 





                                              با شما در برنامه های بیاد ماندنی 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی شنبه 19 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:31 ق.ظ

عالی بود سپاس

درود بر شما ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد