#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله منگشت ایذه


 شهرستان ایذه : از شهرهای بختیارینشین استان خوزستان است و به عنوان پایتخت بختیاری شناخته می شود. مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران ست که پیشینه تاریخی آن بنابر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ‌نبشته‌های باستانی مربوط به دوران عیلامیا  می‌باشد. نام قدیمی این شهر مال امیر (مالِمیر) نیز نامیده می‌شود. ایذه همچنین پایتخت حکومت اتابکان لُر بزرگ  بوده‌است.

اطلاعات کامل در سایت زیر :

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B0%D9%87#cite_note-3

کوه منگشت  : رشته کوه منگشت از کوههای زاگرس میانی است و طبیعتاً راستای شمال غربی ـ جنوب شرقی دارد. ابتدای آن در مشرق شهرستان ایذه است و تا منطقه ای به نام سادات حسینی در شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد به طول تقریبی 60 کیلومتر ادامه دارد. بلند ترین نقطه آن قله قارون(شاه نشین) و قلل معروف دیگر آن عبارت اند از: سرقوچ، سیروک، هفت شهیدان، پس شونه، ری تاوه، تنگ شناز، له چاه، تنگ آبی، گره اسپید و دوتو. معروف ترین و پرتردد ترین قله آن قله ای است که در مجاورت ایذه قرار دارد و گرچه بلند ترین آنها نیست ولی به قله منگشت معروف شده و هدف ما در این برنامه صعود به آن قله بود
رودها و چشمه سارهای زیادی از این کوه سرچشمه می گیرند که مهمترین آنها به شرح زیرند:
1- آب سفید در منطقه سادات حسینی.
2- رود کلودر در منطقه میراحمد غریبی ها.
3- آبشار شیوند در روستای شیوند.
4- آب چهارده در منطقه چشمه خاتون.
5- رود زرد در منطقه مال آقا و ابوالعباس.
6- رود اعلاء در منطقه شاهزاده عبدالله.
   پوشش گیاهی آن غالباً درختان بلوط و سایر درختان آن بن، بادام، ارژن، زالزالک، تنگس، کیکم، انجیر و کلخونگ هستند. گیاهان مرتعی آن نیز گون، خارشتر، خرگوشک، جاشیر، گاوزبان، لاله، لاله واژگون، شقایق، سی سمبل، اندشت، تره، کرفس، بن سر(بن سرخ)، اواندول و... می باشند.
   
این کوه زیستگاه جانورانی چون خرس، پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش، سمور، کل و پرندگانی مانند کبک و کبوتر کوهی و... می باشد.
   
بهترین زمان صعود آن اوایل بهار و پائیز است. این کوه چندین مسیر صعود دارد که رایج ترین آنها عبارت اند از
1-  روستای آبخوگان و تنگه ای به همین نام که مسیر آن از محلی به نام چشمه آب هرمو ( هرمو نوعی گلابی وحشی است) می گذرد.
2-  مسیر آب رزگهی که از سمت راست مسیر تنگ آب خوگان منشعب می شود
3-  مسیر کهشور و اوچندار  که از از بالای تنگ برف کشان عبور می کند 

۴-  مسیر چهار ده که نسبت به سه مسیر بالا در پشت کوه قرار دارد و برای رفتن به روستای چهارده باید از از جاده ایذه به چهارمحال پس از گذشت حدود 35 کیلومتر از یک راه شوسه در سمت راست جاده به آن رسید. 

گزارش برنامه : بنا به دعوت هیات کوهنوردی شهرستان ایذه برای شرکت در مراسم پنجمین یادواره شاد روان همنورد امدادگر یار علی موسوی . صبح روز پنج شنبه 10 اسفند 96 همراه با همنورد عزیز آقای جواد لطفی از اصفهان عازم ایذه شدیم و پس از پیوستن به همنوردان ایذه در روستای اژگیل در ساعت 13 همین روز از مسیر تنگ برف کشان به طرف چشمه آب هرمو حرکت شروع شد  در 50 متری محل کمپ آسمان ابری با بارش باران و تگرگ به استقبال ما آمد و ساعتی چند خودی نشان داد و سپس مهربانی کرد و اجازه بر پایی چادر ها را داد . با بر پایی چادر ها شب مانی در منطقه چشمه آب "هرمو"انجام گرفت .( "هرمو"  بختیاری همان  "هرموت" و "امرود" و "امروت" پهلوی ساسانی استبه معنی گلابی و به سیب درختی هم گفته میشود گویا  قدیم در این منطقه درخت های گلابی وحشی بسیاری بوده است .)صبح روز جمعه 11 اسفتد 96 در هوایی پاک صعود به قله منگشت و اجرای مراسم یادواره شاد روان یار علی موسوی با سرود ای ایران طنین گوشنوازی کوهستان  را پر کرده بود . در این مراسم با شکوه نیز یادی شد از همنورد عزیز از دست رفته "امجد سموآتی" پیش کسوت کوهنوردی ایران . عدم بارش در منطقه سر سبزی سالهای قبل را نداشت . به امید بارش بهاری بسیار . در پایان جا دارد که از همه همنوردان توانمند شهرستان ایذه که این برنامه بسیار عالی را تدارک کرده بودند صمیمانه تشکر و قدر دانی کنم و برای همه این عزیزان شاد کامی آرزو مند هستم .



نمایی از کوه زیبای منگشت 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   تصاویری از کل برنامه (نمایی از شهرستان زیبا و تاریخی ایذه )













                                          با آرزوی بارش بسیار بهاری برای همه ایران زیبا 




نظرات 1 + ارسال نظر
حمیدرضا سه‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 09:14 ق.ظ

تبریک میگم
همراهی با شما در این برنامه
افتخاری بود که نصیب من شد
کوچک شما
حمیدرضا اسلامی
از مشهد مقدس

زنده باشید همنورد گرامی من هم همراه با شما بسیار مفتخر شدم همیشه بر فراز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد