#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش سفر به استان یزد

استان یزد : یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر یزد است. در سال ۱۳۴۸ یزد از استان اصفهان منتزع و به فرمانداری کل تبدیل گردید.[۵] این استان تاسال ۱۳۵۲یکی از شهرستان‌های استان اصفهان محسوب می‌گردید که درسال ۱۳۵۲ با مصوبه هییت وزیران به استان ارتقاء پیدا کرد. یزد در مرکز ایران قرار گرفته و از پیرامون با استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس همسایه است. این استان در حدود ۷۴۴۹۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و به تنهایی چهار و نیم درصد از کل مساحت ایران را در بر می‌گیرد. در فصول بهار و تابستان، آب و هوای بیش‌تر مناطق استان، گرم و خشک و در فصول زمستان و پاییز سرد و نسبتاً مرطوب است. یزد اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌است و این یک افتخار برای ایرانیان است.

در برخی از منابع، بنای اولیهٔ برخی از شهرهای استان را به سلیمان پیامبر، ضحاک، اسکندر مقدونی و ابراهیم پیامبر نسبت داده‌اند. آثاری چون دست‌افزارهای به‌دست‌آمده از دره‌های شیرکوه، نگاره‌های کوه ارنان و سفال‌های منقوش قلعهٔ میبد نشان‌دهندهٔ تمرکز مدنیت یزد در گذشته در چهار منطقهٔ استان هستندبافق و فهرج، یزد، رستاق و میبد و اردکان.

برخ از نقاتط دیدنی یزد : آسیاب آبی اشکذر ؛ آتشکده زرتشتیان یزد ؛ منارجنبان خرانق ؛ یخچال میبد ؛ آسیاب دوسنگی میبد ؛ آب انبار شش بادگیر ؛ زندان اسکندر ؛ سرو کهن ابرکوه ؛ قنات زارچ ؛ غار چهار طاقی ؛ قلعهٔ مروست. ؛ مسجد جامع کبیر یزد ؛ مسجد ریگ که به زیر خاک رفته بود و الان به روی خاک آمده ؛ میدان و حمام خان ؛ باغ دولت‌آباد ؛ تپه‌های شن روان صادق آباد بافق ؛ تپه های دخمه زرتشتیان ؛ بافت قدیمی شهر یزد و....

گزارش برنامه : صبح روز پنج شنبه 97/1/23 اصفهان را به مقصد شهرستان میمند جهت روز اول بوم گردی و به قصد صعود شیر کوه در روز جمعه 97/1/24 ترک کردیم . که پس از بازدید از منطقه دیدنی میمند به منطقه تفت و ده بالا رفتیم که شب با بارش بسیار باران مواجه شدیم وبه لحاظ احتیاط  برنامه صعود را به بوم گردی شهر یزد تبدیل کردیم تا باشد  در زمانی مناسبتر برای صعود شیرکوه اقدام کنیم. درادامه برنامه از منطقه طزرجان و تفت و ابنیه های تاریخی یزد و در راه برگشت از سرو دیدنی ابرکوه دیدن کردیم . در این برنامه مفرح جای همه همنوردان خالی بود .


نمایی از بادگیر های معروف یزد 

 

  برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...

گزارش برنامه دره شاه صفی دهاقان

شهرستان دهاقان : یکی از شهرستان‌های استان اصفهان ایران است. مرکز آن دهاقان است. جمعیت این شهرستان ۳۴٬۱۴۹ نفر است. نام قدیم این شهرستان سمیرم سفلی بوده‌است.دهاقان دارای آب هوای سرد و کوهستانی با زمستانهایی سرد و تابستانهایی نسبتاً معتدل می‌باشد. عنوان دهاقان از واژه (دهاق)به معنی آب بسیار و جام پر و لبریز از آب مشتق شده و با اضافه شدن پسوند (آن)کلمه دهاقان به عنوان مکان پر آب تلقی میشده است.

دره شاه صفی : نام دره ای زیبا و فرحناک در 20 کیلومتری جنوب غرب دهاقان واقع در 120 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان است. وجه تسمیه این دره به شاه صفی از سلاطین صفویه بر می گردد که بنا به قولی این منطقه زیبا را تختگاه و شکارگاه خود قرار داده بود. البته کتیبه ای قدیمی نیز در کنار آبشار در تایید این موضوع وجود داشت که متاسفانه چند سال قبل توسط عده ای جاهل معدوم گردید. در فصل بهار لاله های وازگون و انواع گلهای بهاری جلوه خاصی به این منطقه زیبا میبخشد . آب و هوای خنک و فرحناک، وجود چشمه و آبشاری خروشان، درختان کهن و سرسبز و گل ها و مراتع غنی و رنگارنگ در فصل بهار و تابستان، این منطقه را به یکی از هدف های گردشگری استان اصفهان تبدیل کرده است.

گزارش برنامه : در روز جمعه 17 فروردین 997 همراه با کوهنوردان هیات کوهنوردی شهرستان شهرضا موفق شدیم از طریق دره معروف شاه صفی به قله نه چندان بلند ولی بسیار زیبا با چشم اندازی دیدینی صعود کنیم و جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود .


نمایی از ابتدای دره شاه صفی 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلی را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله بیرمی بوشهر

استان بوشهر : از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد.این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی،وجود ذخایر نفت و گاز پارس جنوبی و شمالی کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌استاستان بوشهر از شمال به قسمتی از استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد از شرق به استان فارس از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب شرق به قسمتی از استان هرمزگان محدود است. این استان با مساحتی حدود ۲۷٬۶۵۳ کیلومتر مربّع، جمعیّتی برابر ۱۱۶۳۴۰۰نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس  بیش از ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد. استان بوشهر بین ۲۷درجه و ۱۹دقیقه تا ۳۰درجه و ۱۶دقیقه عرض شمالی و ۵۰درجه و ۱دقیقه تا ۵۲درجه و ۵۹دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

 برازجان : دومین شهر بزرگ استان بوشهر از نظر جمعیت است  و در ۶۵ کیلومتری شمال شرق بندر بوشهر و بر سر راه ارتباطی و بازرگانی شیراز به کازرون به بوشهر و در ارتفاع ۸۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است .نام‌های قدیم شهر به ترتیب تااوکه، برازگان و برازجان بوده‌است] برازجان یکی از مراکز تمدنی در دوران هخامنشی به‌شمار می‌آید. بقایای کاخ کورش در برازجان پیدا شده‌است.اطراف برازجان می‌توان مناظر زیبایی از نخلستان‌ها دید. این نخلستان‌ها متراکم‌ ترین نخلستان‌های کشورند. همچنین دژ برازجان بزرگ‌ترین بنای تاریخی استان بوشهر است.مردم شهر به گویش لری جنوبی دشتستانی حرف می‌زنند.

اَهرَم : شهری است واقع در استان بوشهردر کشور ایران. اهرم مرکز شهرستان تنگستان است اهرم بر ۲۸ درجه و ۵۳ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه ۱۵ دقیقه طول شرقی قرار دارد. اهرم در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر واقع است  اهرم ۵ هزار اصله نخل دارد. شمار زیاد نخلستان‌ها باعث کندی در گسترش ساخت‌وساز در این شهر شده‌است.  گردشگری و سرشت مردم اهرم چشمه آب گرم اهرم به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است و همه ساله مسافران بسیاری از اقسی نقاط کشور به دیدن این جاذبه تفریحی می‌آیند. گفتنی است که در سال ۱۳۸۶، چشمه آبگرم اهرم بوشهر به‌عنوان دهکده نمونه آب درمانی در ایران انتخاب شد.  دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند ازقلعه زائر خضر خان تنگستان قلعه کلات، امامزاده ابراهیم، امامزاده جعفر، منطقه خائیز، سد انحرافی اهرم و آب درمانی قوچرک واقع در امامزاده زین الشهدا می‌باشد. دلوار و ساحل زیبای آن از دیگر جاذبه‌های اهرم است.

کوه بیرمی : با ارتفاع کوهنوردی ۱۹۵۰ متر  بلند ترین قله ی منطقه استان بوشهر است (بیس صعود 325 متر). این قله در حدود  شمالشهرستان خورموج( تنگستان) از توابع استان بوشهر و بعد از شهرستان برازجاناست . با توجه به آب و هوای منطقه که جزء مناطق گرمسیری است و دمای آن درفصل تابستان به حدود 55 درجه می رسد و فصلهای بدون باران زیادی دارد اینکوه در گروه کوه های خشک قرار دارد که صعود به آن در ماه های سرد سال وبارشهای فصلی امکان پذیر است  .این کوه با شیبزیاد و از نوع سنگی است که به ندرت در آن خاک قابل مشاهده است . با توجهبه شیب و نوع سنگ کوه صعود معمولا در دو مرحله انجام میشود .

گزارش برنامه : در سفر نوروزی که ازتاریخ پنج شنبه  2/1/97 و ازمنطقه شهرستان ایذه شروع شده بود پس از بازدید از منطقه سوسن همراه با همنوردان عزیزم آقایان چراغی و عالی پور . از جاده ای کوهستانی وارد استان بوشهر شدیم و بازدید از جزیره زیبای خارگ و جزیره خالی از سکنه و بکر خارگو بسیار مفرح و زیبا بود ( یاداور میشوم برای ورود به جزیره خارگ نیاز به مجوز از طریق ارگان های دولتی مستقر در این جزیره است . ولی با تماس با جناب آقای مژده لیدر مهربان گردشگری جزیره خارک میتوان جهت بازدید وامکانات شب مانی به عنوان گردشگر هماهمگ شد 09176282987) . در تاریخ پنج شنبه  9/1/97 وارد منطقه اهرم بوشهر شدیم و پس از طی مسیری کوهستانی وارد منطقه گردشگری خاییز شدیم و سپس در روستای بنیان در کمپ جمعیت هلال احمر این روستا مستقر شده و با راهنمای کوهستان مرد بسیار مهربان و آشنا به مسیر و از فعالان هلال احمر جناب آقای ماهر آشنا شدیم  (09173700989) سپس همنوردان مشهد نیز به جمع ما پیوستند . و شب مانی در کمپ هلال احمر. صبح روز جمعه 10/1 97 ساعت 4صبح به قصد صعود به قله بیرمی حرکت از روستای گیشی و از مسیر تنگ روان شروع و در یک روز به یاد ماندنی و مفرح موفق به صعود قله بسیار طولانی بیرمی شدیم . شایان ذکر است که برای صعود به این قله وجود راهنمای محلی نیاز است .و نکته دیگر این که برای صعود به این قله هماهنگی با هیات کوهنوردی منطقه تنگستان (شهرستان اهرم ) ضروری میباشد برای هماهنگی میتوانید با همنورد مهربان و دوست داشتنی جناب آقای حیدر پور ریاست محترم هیات کوهنوردی تنگستان تماس بگیرید . (09174029827) . در بازگشت سفر به سی سخت و عبور از گردنه بیژن و دیدن کوه زیبای دنا از جاذبه های برنامه بود . در پایان جا دارد که در این گزارش از همه همنوردان عزیز و توانمند مشهد تشکر نمایم و به ویژه راهنمای مهربان آقای ماهر و آقای حیدر پور عزیز تشکری ویژه داشته باشم . با آرزوی سلامتی برای این عزیزان . 


                                             با آرزوی سالی پر بار برای همه همنوردان عزیزم .

قسمتی از کوه بیرمی وتنگه روان 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...