#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش سفر به استان یزد

استان یزد : یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر یزد است. در سال ۱۳۴۸ یزد از استان اصفهان منتزع و به فرمانداری کل تبدیل گردید.[۵] این استان تاسال ۱۳۵۲یکی از شهرستان‌های استان اصفهان محسوب می‌گردید که درسال ۱۳۵۲ با مصوبه هییت وزیران به استان ارتقاء پیدا کرد. یزد در مرکز ایران قرار گرفته و از پیرامون با استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس همسایه است. این استان در حدود ۷۴۴۹۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و به تنهایی چهار و نیم درصد از کل مساحت ایران را در بر می‌گیرد. در فصول بهار و تابستان، آب و هوای بیش‌تر مناطق استان، گرم و خشک و در فصول زمستان و پاییز سرد و نسبتاً مرطوب است. یزد اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌است و این یک افتخار برای ایرانیان است.

در برخی از منابع، بنای اولیهٔ برخی از شهرهای استان را به سلیمان پیامبر، ضحاک، اسکندر مقدونی و ابراهیم پیامبر نسبت داده‌اند. آثاری چون دست‌افزارهای به‌دست‌آمده از دره‌های شیرکوه، نگاره‌های کوه ارنان و سفال‌های منقوش قلعهٔ میبد نشان‌دهندهٔ تمرکز مدنیت یزد در گذشته در چهار منطقهٔ استان هستندبافق و فهرج، یزد، رستاق و میبد و اردکان.

برخ از نقاتط دیدنی یزد : آسیاب آبی اشکذر ؛ آتشکده زرتشتیان یزد ؛ منارجنبان خرانق ؛ یخچال میبد ؛ آسیاب دوسنگی میبد ؛ آب انبار شش بادگیر ؛ زندان اسکندر ؛ سرو کهن ابرکوه ؛ قنات زارچ ؛ غار چهار طاقی ؛ قلعهٔ مروست. ؛ مسجد جامع کبیر یزد ؛ مسجد ریگ که به زیر خاک رفته بود و الان به روی خاک آمده ؛ میدان و حمام خان ؛ باغ دولت‌آباد ؛ تپه‌های شن روان صادق آباد بافق ؛ تپه های دخمه زرتشتیان ؛ بافت قدیمی شهر یزد و....

گزارش برنامه : صبح روز پنج شنبه 97/1/23 اصفهان را به مقصد شهرستان میمند جهت روز اول بوم گردی و به قصد صعود شیر کوه در روز جمعه 97/1/24 ترک کردیم . که پس از بازدید از منطقه دیدنی میمند به منطقه تفت و ده بالا رفتیم که شب با بارش بسیار باران مواجه شدیم وبه لحاظ احتیاط  برنامه صعود را به بوم گردی شهر یزد تبدیل کردیم تا باشد  در زمانی مناسبتر برای صعود شیرکوه اقدام کنیم. درادامه برنامه از منطقه طزرجان و تفت و ابنیه های تاریخی یزد و در راه برگشت از سرو دیدنی ابرکوه دیدن کردیم . در این برنامه مفرح جای همه همنوردان خالی بود .


نمایی از بادگیر های معروف یزد 

 

  برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 تصاویری از کل برنامه 

















                          با شما در برنامه های بهاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد