#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قلل هزار و تفتان

 

کرمان : با وجود آثار تاریخی ارزشمند،تفرجگاه های خوش آب و هوا و مناطقی است که در پاییز، زمستان و تابستان، پنجره‌ای به بوستان بهار را به روی انسان می‌گشاید . منطقه کویر، نکته مهم اینکه آثار تاریخی این شهر از تنوع خاصی برخوردار بوده و با سلیقه‌های مختلف سازگار است به گونه‌ای که رضایت هر کس را با هرعلاقه‌ای‌ تامین می‌کند.

استان کرمان با بیش از 180هزار کیلومتر مربع وسعت‌(بدون احتساب مرزهای آبی ایران در سیستان و بلوچستان) پهناورترین استان کشور است‌ که اگر چه بخش قابل توجهی از آن را، بی‌نظیرترین مناطق کویری جهان فرا گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین استان های کشور در بحث کشاورزی و معدن نیز به حساب می‌آید، همچنین وجود آب و هوای مختلف و تنوع اقلیمی خاص این استان باعث شده علاوه بر منابع ارزشمند طبیعی و محیط زیستی، در موارد زیادی، سه فصل را در کم تر از 12 ساعت تجربه کنیم و در مناطق زیادی شاهد تلاقی درختان سردسیری و گرمسیری در یک نقطه بوده و اختلاف دمای خنک‌ترین و گرم‌ترین روزها،در فصل تابستان به بیش از 40 درجه برسد.

قله هزار، چهارمین قله بلند ایران : با ارتفاع 4501 متر، به تنهایی بعد از کل قله های رشته کوه 1400 کیلومتری زاگرس (عظیم ترین و طولانی‌ترین رشته کوه ایران) بلندتر است و پس از دماوند(5671متر)، علم کوه( 4850 متر) و سبلان(4811 متر) چهارمین قله ایران به حساب می‌آید.

ارتفاعات هزار پوشیده از انواع گیاهان دارویی و وحشی است و چشمه‌سارها‌، جنگل‌های بید، رودخانه و آبشار از دیگر چشم اندازهای آن به حساب می‌آیند. قله‌ای که مهربانی آن با طبیعت گردان و کوهنوردان زبانزد است. برای دسترسی آسان به این قله بزرگ دو مسیروجود دارو یکی از ظریق منطقه راین و آبشار راین و سپس جانپناه هزار است و دیگری از طریق روستای اوردیکان از طرف منطقه بردسیر است . ( منطقه بردسیر روستای گلزار و شیرینک و  چارطاق  راسک و اردیکان  و تنگه اردیکان و از کنار آبشار اردیکان و پس از سه الی چهار ساعت کوهنوردی قله هزار )

روستای اوردیکان، بلندترین منطقه مسکونی ایران : بلندترین منطقه مسکونی ایران در ارتفاع 3300 متری که در سینه قله بلند هزار(4501 متر)به آرامی جای گرفته و ساکنان آن در تمام طول سال خانه و کاشانه خود را آباد نگه می‌دارند و این منطقه را حفظ کرده اند. 

گزارش برنامه : در روز جمعه 7 اردیبهشت 97 همراه با همنوردان پیشکسوت وعزیز کرمان و از مسیر روستا و آبشار اردیکان طی یک روز برنامه دقیق و در هوایی بسیار بهاری موفق شدیم به قله هزار صعود کنیم و بر فراز بام استان کرمان یادی بکنیم از همه همنوردان غایب . جای همه همنوردان خالی بود .


نمایی از کوه هزار کرمان 



 استان سیستان و بلوچستان : پس از استان کرمان بعنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۱٬۷۸۵ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد.و دو کوه مرتفع و معروف در این استان قرار دارو به نام کوه تفتان که کوه آتشفشانی نیمه فعال است و در منطقه خاش قرار دارو و کوه بزمان که در منطقه ایرانشهر قراد دارد .

تفتان : در میان شش کوه آتشفشانی ایران، فعال ترین آن ها گزارش شده است که از سه دهانه ی آن، همانند دماوند، گازهای گوگرد به نسبت با حجم گسترده تری منتشر می شود. تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این قله با ارتفاع 4050 متر از سطح آب های آزاد، سیزدهمین قله مرتفع ایران به شمار می آید و جزو قلل منفرد کشورمان شناخته می شود. تفتان دارای دو شاخک است، یکی در شمال که ارتفاع بیشتری دارد و نام اش «زیارت» است و قله اصلی به حساب می آید و دیگری شاخک جنوبی که قله ای به نسبت کوتاه‌تر است و ماده کوه نامیده می شود. صعود به تفتان معمولا از یال غربی که ارتفاع 3228 متری آن به پناهگاه صُبح مجهز است، صورت می گیرد. این مسیر کاملا پاکوب شده است. مسیر دیگری برای صعود وجود دارد که از کف دره می گذرد که در این ناحیه سنگ های ریزشی بیشتری مشاهده می شود. مسیر دوم در پناهگاه صبح با مسیر اول، یکی می شود . گیاه خاص منطقه شامل بادام تلخ کوهی، پونه، درمنه، آویشن، گلک و گرمونه است که تقریبا تمام ارتفاعات را پوشانده است. حیوانات کمی در طول مسیر صعود دیده می شود، اما طبق گزارش ها منطقه تفتان زیستگاه روباه، شغال، گرگ و کبک است. در مسیر صعود چشمه های آب معدنی آغشته به گوگرد وجود دارد که بیشتر مورد استفاده محلی ها در پایان کوهنوردی است. در دسترس ترین این چشمه ها، دره منتهی به پناهگاه صبح است. در طول مسیر نیز رود باریکی که سنگ های آن آغشته به گوگرد شده است، دیده می شود. احجام سنگی شکل گرفته براساس فوران آتشفشان جوان، از جمله پدیده های قابل توجه در مسیر صعود به تفتان است. مسیر دسترسی به تفتان: از زاهدان به سمت خاش، حدود کیلومتر ۱۳۰،جاده آسفالته فرعی به روستاهای تمندان و کوشه منتهی می شود. ورودی این مسیر مجهز به تابلو است. این ناحیه که به نسبت زاهدان، از آب و هوای مطبوع تری بهره مند است، پوشیده شده از باغ ها، مزارع و روستاهای کوچک. در مسیر می توان تابلوی هلال احمر را نیز مشاهده کرد. البته تجهیزات خاصی مستقر نشده است. این جاده به اردوگاه "دره گل" وابسته به آموزش و پروش، منتهی می شود. بیشتر گروه های کوهنوردی با هماهنگی قبلی می توانند این ارودگاه را برای شب مانی انتخاب کنند.

گزارش برنامه : در ادامه سفرم به منطقه شرق ایران و پس از صعود به قله هزار کرمان به قصد صعود به قله تفتان عازم زاهدان شدم و در روز یک شنبه 11 اردیبهشت 97 همراه با همنورد عزیزم جناب احمد راسخ موفق به صعود  هر دو قله نره کوه و ماده کوه آتشفشانی تفتان شدیم . و جای بسی تاسف بود که در طول کل مسیر صعود بر روی هر تخته سنگی حرکت جنون آمیز وندالیسم دل هر کوهنوردی را به درد می آورد و طبیعت زیبای تنگ گلو دشت خوش دیوانگی بسیاری از کوهگرد نماهایی شده بود که فقط برای از بین بردن طبیعت زیبا به این منطقه حمله ور شده بودند .


نمایی از دهانه آتشفشان قله تفتان 

 

برای مشاهده عکسهای هر دو برنامه ادامه مطلب را کلیک کنید  


تصاویر برنامه هزار روستای اردیکان 




 







تصاویر برنامه تفتان 




 

حرکت ناشایست کوهگرد نماها در طول مسیر تنگ گلو تا قله 










                                         با شما در برنامه های بهاری  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد