#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله بلقیس

استان زنجان : در شمال غرب فلات ایرا  قرار گرفته‌است. وسعت استان برابر ۲۲۱۶۴ کیلومتر مربع و۱/۴۳ درصد کل کشور را شامل می‌شود. جمعیّت استان بر اساس آخرین آمار ۱٫۰۱۵٫۷۳۴ نفر است .رودهای مهم در این استان قزل‌اوزن زنجان رود شورکات (رود کبیر یا ابهر رود) است. بلندترین نقطه استان در ارتفاعات تخت سلیمان بیش از ۳۰۰۰ متر) و کمترین در قزل‌اوزن در گیلوان (بیش از ۳۰۰ متر) می‌باشد. آثار تاریخی شامل سلطانیه  بازارزنجان مجموعه رختشویخانه، مو مردانمکی مسجدجامعزنجان،مقبره قیدارنبی در شهرستانخدابنده، حمامیانیان ،تپهخالصه درخرمدره،آرامگاه پیر احمد زهرنوش، امامزاده زیدالکبیر در ابهر عمارت ذوالفقاریو معبد داش‌کسن است.تنوع آب وهوایی این منطقه موجب ایجاد گونه‌های متفاوتی از زندگی جانوری شده‌است. وجود گونه‌های متفاوتی از حیوانات وحشی و پرندگان مهاجر وجانوران آبزی گردشگران بسیاری را در مواقعی که شکار مجاز است به این منطقه جذب می‌کند. از ۲۵ سال پیش ناحیه بزرگی به نام انگوران از طرف سازمان محیط زیست، منطقه حفاظت شده اعلام گردیده‌است. به دلیل شرایط کوهستانی این ناحیه و تأثیرات جریانات جوی مرطوب شمال غربی و غربی آب و هوای استان را می‌توان تبیین نمود. آب وهوای کوهستانی با زمستانی بسیار سرد و برفی و تابستانی دلپذیر و فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای گذراندن اوقات فراغت در این استان هستند. میزان بارندگی در بهار و زمستان نسبت به سایر فصول در این استان بیشتر است. پوشش گیاهی استان در مناطق مختلف متغیر بوده ولی در مجموع از جنگلها و چراگاه‌هایی با چشم‌انداز زیبا تشکیل شده‌است.غارهای استان عبارت‌اند از غار کتله خور و گلجیک و غار خرمنه سر. غار کتله خور که از همه اینها دیدنی تر و بزرگ‌تر است و یکی از پدیده‌های طبیعی بسیار زیبای ایران محسوب می‌شود در ۸۰ کیلومتری جنوب خدابنده قرار گرفته‌است. این غار از سه طبقه تشکیل شده و دارای تونلهای فرعی و استالاکتیت و استالاگمیت‌ها و ستونهای بسیار در گذرگاه‌های اصلی است و قندیلهای مخروطی آویزان از سقفها در اثر داشتن ناخالصیها رنگهای متنوع به خود گرفته‌اند و آن‌ها که ترکیبات به همراه نداشته یا کمتر دارند به صورت بلورهای شیشه‌ای بسیار شفاف مشاهده می‌شوند.از رودهای مهم استان قزل اوزن است که رودی جوشان و خروشان است و از کوه‌های کردستان سرچشمه گرفته و پس از توقفی در پشت سد منجیل نهایتاً وارد دریای خزر می‌گردد. از دیگر رودخانه‌ها زنجانرود، ابهررود، سجاس رود و خرا رود را می‌توان نام برد. همچنین چشمه‌های آب معدنی استان عبارت‌اند از چشمه آبگرم وننق چشمه آبگرم ابدال، چشمه آبگرم گرماب و چشمه آبگرم حلب انگوران.

کوه بلقیس :  در هشت کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان  و 18 کیلومتری شهر دندی در بخش انگوران  با دو قله بلند با ارتفاع 3200 متر و 3350 متر در ادامهٔ سلسله کوه‌های شرق دریاچه ارومیه  واقع گردیده. روی قله جنوبی استحکامات و قلعه تخت بلقیس قرار دارد. ساختمان قلعه کاملآ مدور و از سنگ بنا شده؛ لذا می‌توان تصور کرد که از این بنا به عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شده. بین دو قله کوه دریاچه بسیار زیبایی که از ذوب شدن برف کوه‌ها بوجود آمده در بیشتر ماه‌های سال قابل مشاهده است هر چند در سالهای اخیر به جهت کمی بارش تابستان‌ها آب دریاچه خشک می‌شود.
قلعه تخت بلیقیس در سال 1959 توسط فون دراوستن  مورد بررسی قرار گرفت وبعد از آن همه ساله توسط هیئت باستان‌شناسی مورد بازدید قرار گرفت؛ و در سال 1966 و  به وسیله دیتریش هوف  بررسی و مساحی شد.

حصار استحکامات فضایی حدود 50 در 60 متر که به صورت پلکانی با ارتفاع زیادی ادامه یافته و در حدود 9 ارگ مشخص است. در درون حصار ساختمان تقریباً مربع شکل و ایوانی در جلو می‌توان دید؛ که محور آن در جهت تخت سلیمان قرار گرفته. در جلو بنا یک تراس چند طبقه قرار دارد که اتاق‌های پناهگاه مانندی با سقف گنبدی می‌باشد.

برای صعود به این قله زیبا مسیرهای متفاوتی وجود دارو که بهترین و عمومی ترین مسیر یکی از طریق روستای قراول خانه و دیگری از طریق روستای تخت سلیمان و مسیر منطقه معدن میباشد . از مسیر معدن رابایستی با نیسان تا نزدیکی یال صعود پیمود .

 ارتفاع مبدا صعود روستای قراول خانه و تخت سلیمان تقربا :2300 متر و ارتفاع قله:3314 متر از سطح دریا

گزارش برنامه : طی سه روز برنامه مفرح و بیاد ماندتنی همراه با دو همنورد عزیزم سرکار خانم فخرایی و امیر حسین از مشهد موفق شدیم سیری در طبیعت زیبای تخت سلیمان داشته باشیم و از مناطق مختلف این خطه از سرزمین پر گل دیدن کرده و سپس طی یک روز( چهار شنبه 16 خرداد 97 ) از مسیر تخت سلیمان و معدن به قله زیبای بلقیس صعود کنیم و از مسیر دره زیبایی که به روستای قراول خانه ختم میشد برگردیم . آشنایی با همنوردان خوش اخلاق و مهربان شهرستان سقز در طول مسیر از جاذبه های این برنامه بود. در پایان جا دارد در این گزارش از آقای شمشیری شهروند منطقه تخت سلیمان که اسباب رفاه شب مانی ما را در یک سویت خوب و یک ناهار بسیار عالی پس از صعود را فراهم کردند نهایت تشکر و قدر دانی را داشته باشیم . تلفن همراه آقای شمشیری برای رزرو سویت 09127440630- 09146748560 .


 نمایی از قله بلقیس

 

  برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

 تصاویری از کل برنامه 

نمایی زیبا از منطقه تخت سلیمان

 






  



همنوردان مهربان شهرستان سقز در طول مسیر 












عکس یادگاری با آقای شمشیری شهروند مهربان منطقه تخت سلیمان 


            با شما در برنامه های بیشتر و بهتر                              

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد