#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله قاش مستان دنا

کهگیلویه و بویراحمد : یکی از استان‌های  کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج  است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع ، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی  دارای طبیعتی بکر و زیبا است. جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران  در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳٬۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرها سکونت دارند. بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع 4409 متر و پست ترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع 500 متر از سطح دریا می باشد.رودخانه های مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از این استان عبور می‌کنند. و ارتفاعات آن، سرچشمه تعدادی از رودخانه ها است.چهار پنجم مساحت منطقه از ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل شده است. در مناطق سردسیر، ارتفاعات بلندتر و تپه ماهورها بیشتر و در مناطق گرمسیر ارتفاعات کوتاه تر و تپه ماهورها نیز کمتر است.

 خفر : جنوبی‌ترین روستای پادنای وسطی است که در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم در استان اصفهان قرار گرفته است. این روستا در دامنه بلندترین قله دنا (قاش مستان) بر روی اراضی پر شیب ساخته شده و یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی قله‌های دنا می باشد. روستای خفر دارای جمعیتی حدود ۱۶۰۰ نفر در زمستان و ۳۰۰۰ نفر در تابستان است. به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه رشته کوه دنا و آب و هوای کوهستانی منطقه، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود. وجود ۱۴ قله بالای ۴۰۰۰ متر (قاشمستان بلندترین قله رشته کوه دنا با ارتفاع ۴۴۳۵ متر در نزدیکی این روستا قرار دارد.)، همچنین انواع یخچال‌های طبیعی، آبشارهای متعدد و رودخانه‌های جاری شده از یخچال‌ها، چشم اندازهایی زیبا در این ناحیه بوجود آورده‌است.


 رشته‌کوه دنا : بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط‌الرأسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است. کوه دنا بام زاگرس با ارتفاع ۴ هزار و ۴۳۵ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است رشته‌کوه دنا ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.بر خلاف تصور رایج، دنا یک قله نیست؛ بلکه رشته‌کوهی در زاگرس است که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده‌است و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد. دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب آن ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب (روستای کتا) آغاز و به سمت جنوب شرق (منطقه کاکان) امتداد یافته‌است که بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. بلندترین قلهٔ رشته‌کوه دنا، قله  (قاش‌مستان)، ۴۴۰۹ متر ارتفاع دارد و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. شهرسی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامن این کوه جای گرفته‌است. با توجه به طول زیاد و ارتفاعات گوناگون، بارش سالانه در این کوه از ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر متغیراست و رودهای چندی از آن سرچشمه می‌گیرند که در میان‌شان می‌توان از بشار، خرسان، ریگان، ماربر،مهریان، کوه گل، دیاشم، سریز، تیزاب و دژکرد نام برد.

وجه تسمیه بیژن ۳یا قاش مستان : ، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک می باشد. بسیار جالب است با توجه به وجود شکاف و قاش انتهای قله نامگذاری شده (قاش یا قاچ به معنی شکاف و چاک است) و گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفتگیری و مست شدن به این شکاف می ایند و به همین روی این قله قاش مستان نام گرفته.

 

گزارش برنامه : طی دو روز پنجشنبه 7 الی جمعه 8 تیر ماه 97 و شب مانی در کنار جانپناه قاش و با برنامه ای دقیق موفق شدیم بر فراز قله قاش مستان بام استان کهکیلویه ایستاده یادی کنیم از برنامه های سالهای دور و نظاره ای داشتیم بر خط الراس از قله غربی کل قدویس تا آخرین قله شرقی دنا پازن پیر. در این منطقه و در این قله زیبا جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود .


 نمایی از روستای زیبای خفر و بخشی از قلل  ونا

 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


 تصاویری از کل برنامه
 












                      

 با شما در برنامه های ناب

نظرات 1 + ارسال نظر
حامد ساوالان میاندوآب دوشنبه 18 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 01:31 ب.ظ http://savalanmiyandoab.blogfa.com/

با افتخار لینک شدید

زنده باشید و بر فراز شمه هم با افتخار در لیست پیوند های ما هستید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد