#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله شاه البرز

استان البرز: سی و یکمین استان ایران است. در جلسهٔ هیئت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ لایحهٔ تأسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ استان البرز بطور رسمی شکل گرفت.در این طرح پیشنهادی کرج به عنوان مرکز استان درنظر گرفته شده‌است. این شهر در ۲۰ کیلومتری غرب تهران و در حوزهٔ استحفاظی استان تهران قرار گرفته بود که با جمعیتی بالغ بر ۱٬۶۱۴٬۶۲۶ نفر، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌گردد. 

طالقان : منطقه ییلاقی در میان کوه های برفگیر البرز، از   غرب کندوان، تا 40 کیلومتری شرق قزوین گسترده شده است. یکی از بخشهای شهرستان   ساوجبلاغ از توابع استان البرز می باشد که در 130 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده   از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از   جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می گردد.

طالقان در   دره بزرگی در میان کوههای البرز قرار دارد. طالقان منطقه ای متشکل از حدود 80   روستای کوهستانی است که طول جغرافیایی آن از شمال شرق به جنوب غرب حدود 80 کیلومتر   و عرض جغرافیایی آن حدود 15 کیلومتر است و حدود 1300 کیلومتر مساحت دارد. طول شرقی   آن 50 دقیقه و عرض شمالی آن 36 درجه و 12 دقیقه است. زبان مردم طالقان فارسی و   لهجه تاتی است.

مهمترین رودخانه طالقان، طالقان رود می باشد که از حاشیه جنوبی   شهر می گذرد و به شاهرود می ریزد. فاصله روستا تا شهرک 7 کیلومتر و ارتفاع آن از   سطح دریا 1840 متر می باشد. ناحیه طالقان در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و رشته کوه  دیگری از البرز که با فاصله متوسط 6 کیلومتر از آن به موازاتش از شرق به غرب امتداد   دارد واقع شده است. در ناحیه شمال قلل و گردنه هایی طالقان را از مازندران و قزوین   جدا می کند. ارتفاعات جنوبی طالقان این منطقه را از دشت جدا نموده است.

در حد   فاصل میان دو رشته کوه، رودخانه شاهرود از شرق به غرب جریان دارد. دره شاهرود،   رود طالقان و رود آبهای دامنه البرز را به سفید رود می رسانند. دره و رودخانه   شاهرود کوههای میان دره چالوس و سفید رود را از شرق به غرب شکافته و آن را به دو   قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده اند. رودخانه شاهرود اصلی ترین عامل مایه حیات   زندگی و اجتماع را در طالقان رقم زده است.

یکی از مهمترین عوامل جذاب منطقه طالقان   شرایط آب وهوایی و فضای سبز باغات و رودخانه و چشمه های جاری است. طالقان رود در 11   کیلومتری غرب روستای شهرک به رودخانه های اندج و الموت ملحق شده ورودخانه شاهرود را   تشکیل می دهند. شاهرود رگ حیاتی این منطقه از کوهپایه های شرقی آغاز و با طولی   نزدیک به 105 کیلومتر به غرب می رود. این شریان آبی بیش از 15 رودخانه کوچک و بزرگ   منطقه را که از چشمه سارها و برف آبها سرچشمه می گیرند و همراه خود تا سفید رود می   برد تا با آبهای قزل اوزن آمیخته و راهی دریا شود.

دره طالقان نیز به سان خط الرأس هایش زیبا و محسور کننده است. دشتهای   پهناور و آبادیهای سرسبز و زیبا که در پس دره ها از اسفاران تا پراچان را پوشانده   اند جلوه و شکوهی خاصی دارند. طالقان دره ای تاریخی و مذهبی است روستاهای زیبای   طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی در ارتفاع 1400 تا 2600 متری از سطح دریا در   امتداد رودخانه و کنار چشمه سارها پراکنده شده اند.

طالقان دره ایست که از «گردنه   عسلک (در شرق) تا گردنه انگه (درغرب )» تقریباً 42 کیلومتر بوده و حداکثر عرض   طالقان از «گردنه دوزخ دره واقع در جنوب تا گردنه مالخالی واقع در شمال» طالقان   حدود 20 کیلومتر می باشد. شهر طالقان از به هم پیوستن چهار منطقه به نام های شهرک، گلینک، کولج و پرده سر تشکیل شده است که شهرک به عنوان هسته اصلی آن است و شهر   طالقان، گاه شهرک هم نامیده می شود.برای رسیدن به طالقان از جاده اتوبان کرج و   وارد شدن به جاده سمت راست آن از شهرهای کرج، هشتگرد، آبیک گذشته و 4 کیلومتر بعد   از آبیک، به جاده انحرافی و اختصاصی طالقان می رسید پس از رد شدن از زیاران و طی   مسافت 28 کیلومتر از کناره اتوبان برفراز گردنه ابراهیم آباد، به طرف شمال حرکت   می بایست نمود تا وارد دره طالقان شده و به شهرک طالقان می رسیم. پس از رسیدن به   پست نیروی انتظامی مستقر در مسیر لار و جاده آسفالته فرعی شده و به سوی غرب کم کمارتفاع را کم کرده و با عبور از آبادیهای سنگ بن و کمپ سر به کماکان و سپس به کناره نیلگون دریاچه سد طالقان می رسیم. و به سمت روستای حسنجون که در 5 کیلومتری شهرک مرکز طالقان واقع شده است حرکت می نمائیم زیرا مسیر صعود به شاه البرز از این روستا و عبور از باغ ها و در امتداد رودخانه امکان پذیر است.روستای حسنجون روستایی ییلاقی با باغات میوه است که از این مکان شاه البرز به خوبی با گردنی برافراشته به سمت چپ و در جهت شمالی پیداست که جریان رودخانه از کنار آن می گذرد. دره حسنجون به سمت شمال گسترده شده و دره ای خوش آب و هوا است ودارای ارتفاع حدود 1935 متر از سطح دریا می باشد. روستای سید آباد حسنجون از روستاهای آباد و پر رونق طالقان است. در فاصله 150 متری ضلع شمال غرب امامزاده قاضی می رسد که دارای قدمت حدود قرن پنجم می باشد که در اثر کاهش آب به مرور تخلیه و به محل جدید یعنی کنار روستای حسنجون منتقل شده است .

شاه البرز :  نام رشته‌کوه و قله‌ای است در البرز به ارتفاع ۴۱۷۰ متر. این رشته‌کوه، مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین را تشکیل می‌دهد. دامنهٔ جنوبی آن به درهٔ طالقان از استان البرز و دامنهٔ شمالی آن به درهٔ الموت از استان قزوین مشرف است

مسیرهای صعود: 1-طالقان – روستای حسنجون و در امتداد رودخانه صعود از یال جنوبی مسیر سبک است ..

2 - جاده الموت – معلم کلایه – گرمارود – صعود از دهلیز شمالی که به دلیل سختی مسیر و دشواری صعود که به موجب وجودیخچالهای عظیمی در آن منطقه می باشد و نیاز به تجهیزات فنی است.

گزارش برنامه : در طی سه روز برنامه منظم از طریق روستای حسنجون و از یال جنوبی و شب مانی در دامنه البرز و در منطقه ای به نام گوسفند سرا ( معروف به یورت آقا عباس) موفق شدیم بر بام استان البرز ایستاده و شاهد خود نمایی خط الراس"علم کوه" تا "خرسان" و در دور دستها "آزاد کوه" و "دماوند"  و.... باشیم .قابل توجه بعد از عبور از رودخانه توسط پل چوبی از ابتدای یال جنوبی تا گدسفند سرا پاکوب است واز گوسفند سرا تا قله پاکوب و سنگ چین قوی می باشد . جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود . نکته قابل ذکر این که کل منطقه از امنیت کامل برخوردار است . 


نمایی از منطقه طالقان و سد و بخشی از شاه البرز ( گردنه طالقان )


 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 تصاویری از کل برنامه 







 










                                                                      با شما در برنامه های بهتر 





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد