#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله علی جوق

 کوه علی جوق : 

 در جنوب شهرستان شهرضا و ۱۶کیلومتری سمیرم قرار گرفته است و از پوشش کیاهی بسیار خوبی برخوردار است و دامنه های این منطقه ییلاق عشایر ایل قشقایی میباشد  بر فراز قله علی جوق رشته کوه دنا کاملا نمایان است و به خوبی میتوان کوه های شنلی . هوک ّ. سولک . دالان ونک و... را رویت کرد  این رشته کوه دارای  4 قله خط الرسی است که تفاوت ارتفاع ای ۴ قله با هم  با هم حدود 100 متر می باشد و بلندترین آنها۳۷۶۰ متر است  . برای دست یابی به قله اصلی علی جوق از ۳ مسیر میتوان عبور کرد  ۱- از کنار سرد خانه وارد جاده خاکی شده و از  منطقه چشمه سرده در شمال کوه وادامه مسیر دره ریواس وچشمه چخط ۲-از مقابل دوراهی موروک وارد خاکی شده و پس از طی ۱۳ کیلومتر به منطقه سرچشمه قنات علی جوق  در شمال می رسیم و ادامه مسیر به طرف قله  ۳ - از مسیر جنوبی  وعبور از جاده خاکی ابتدای روستای دولت قرین و پشت سر گزاشتن باغهای سیب . قابل ذکر است که صعود به قله اصلی علی جوق از هر ۳ مسیر درگیری با سنگ را در بر دارد و نیاز به حدود ۱۰ ساعت زمان است برای صعود و فرود . 

 

گزارش برنامه : عصر روز پنج شنبه ۲۸/۲/۹۱تیم از اصفهان حرکت کرد و در ساعت ۱۹ در منطقه سرچشمه قنات علیجوق کنار عشایر در هوایی بسیار عالی در میان طبیعت بکر  کمپ شب مانی زده شد در نیمه های شب نم نم بارانی ملایم با مدت زمان کوتاه بر پاکی هوا افزود و تیم به استراحت پرداخت .صبح روز جمعه ۲۹/۲/۹۱ تیم به طرف کوه وبا هدف صعود به قله حرکت کرد و بعد از یک ساعت کوه پیمایی آرام در گیری با سنگ شروع شده و پس از طی مسیر در ساعت ۳۰/۱۱ قله صعود شد و در ساعت ۱۴ تیم به کمپ اصلی باز گشته و حرکت به طرف اصفهان و در ساعت ۱۸ افراد در اصفهان با شادی از هم جدا شدندد به امید برنامه ای بهتر ... 

 

عکس ها از محمد امیری و مهری شهبازی  

دشت شقایق و کوه هوک منطقه کهرویه (محمد امیری )  

 

برای مشاهده بقیه عکسهاادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه مطلب ...

برنامه هفته آخر اردیبهشت ماه

عنوان برنامه : صعود به قله علیجوق (منطقه سمیرم )


مدت برنامه : یک ونیم روز از پنج شنبه 28/2/91 الی جمعه 29/2/91


دورنمایی از علیجوق بهار 82 



گیاه شناسی در کوه

گیاه جوشیر (جاشیر)

 جوشیر صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.مقوی سیستم دستگاه عصبی است. از سرشاخه های این گیاه به صورت سبزیهای خوراکی استفاده می شود. از کوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه مواد آرایشی یا تهیه مُسکِن.این گیاه مثل بعضی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود.این گیاه را همراه مرزن جوش استفاده می کنند زیرا مرزن جوش عوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد.این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گلهای زرد با ساقه های بلند است.  

                              

گزارش تصویری از بازدید آبشار کریدی

آبشار تنگ زندان (کریدی کن )

این آبشار زیبا ی 100 متری در دل کوههای سبزه کوه وهزاردره پنهان شده است و برای دست یابی به این آبشار بی نظیر باید از شهرستان گندمان بطرف روستای نصیر آباد رفته و سپس وارد جاده خاکی شده و از کنار تنگ وستگان جاده خاکی را ادامه داده تا به تابلو محیط بانی رسیده در سمت چپ وارد خاکی فرعی دیگری شده و حدود 10 کیلومتر ادامه داده تا به چهار طاق رسید ( یا از طرف شهرستان ناغان تا محل چهار طاق) وازاین جا به بعد باید پیاده در مسیری کاملا دشوارتا آبشاررفت و لازمه اول بازدید از آبشار تنگ زندان داشتن یک راهنما میباشد چون بدون راهنما یافتن آبشارامکان پذیر نیست پس ازبازدید از آبشار میتوان بالا آمده وبجای بازگشت به چهارطاق در مسیری پاکوب به طرف درازه رود سرازیر شده و به روستای معدن رفت که این مسیر هم نیاز به راهنما دارد . آب این آبشارپس از طی طول مسیری بی نظیرو خیره کننده و کاملا بکرازبیش از 15 آبشار 5 تا 25 متری و حوضچه هایی به عمق 2 تا 10و طول 3 تا 12 متری عبور کرده و به رودخانه درازه رود میریزد که ادامه این مسیر کاملا فنی میباشد ونیاز به یک تیم وارد به فن سنگنوردی و استفاده از وسائل فنی را می طلبد  این آبشار در زبان محلی معروف است به (کریدی کن ) به معنی آبشاد دودی چون از بالای دره که نگاه کنید آب آبشار وقتی به سطح زمین میرسد به صورت پودرشده ومانند دود به نظر میرسد .

چند نکته مهم برای اجرای این برنامه :

1-    وجود راهنما وبلد ضروری است .

2-    کفش کوهپیمایی لازم است .

3-    اگرقصد  برگشت از مسیر معدن را دارید آب زیاد مورد احتیاج است .

4-    برای اجرای برنامه درادامه  مسیرجریان آب آبشار باید تیم کاملا فنی باشد .

5-    بری ادامه مسیرجریان آب آبشار لوازم کامل سنگنوردی همراه با دو طول طناب لازم است .

6-    برای ادامه مسیر جریان آب تمام افراد باید شنا بلد باشند.  

 

لگزارش برنامه :تیم صبح روز ۵شنبه ۲۱/۲/۹۱ به طرف بروجن حرکت کرد و ساعت ۱۲ ظهر تیم به منطقه چهار طاق رسید و ادامه مسیربه طرف دره مشرف به آبشار  سپس شب مانی در کنار چشمه گردو . 

صبح روز جمعه تیم از آبشار دیدن کرد و به اصفهان مراجعت نمود جای تمام همنوردان در این برنامه  بیاد ماندنی خالی بود...  

به                                        به امید سفری بهتر با شما  

ععکسها از محمد امیری 

منطقه سبزه کوه چهار محال بختیاری  

  

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلی را کلیک کنید   

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب ...

برنامه هفته چهارم اردیبهشت ماه

عنوان برنامه : بازدید از آبشار کریدی


مدت برنامه : دو روز از پنج شنبه  21/2/91 الی جمعه 22/2/91


عکس از محمد امیری 


                                        پایدار باشید