#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

تبریک سال 1396

عطر نرگس، رقص باد 

 نغمه شوق پرستوهای شاد

  خلوت گرم کبوترهایمست 

نرم نرمک میرسد اینک بهار

  خوش به حال روزگار

                                      همنوردان نوروزتان فرخنده باد


                                                  بهاران بر شما خجسته باد 

سفر به میمند و غار ایوب


 گزارش تصویری از : سفر آخر سال من  ( ۲۸ و ۲۹ اسفند ۹۵ ) به روستای تاریخی میمند و بازدید از غار ایوب منطقه شهر بابک جای همه همنوردان خالی بود .
میمند با تاریخ ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک در عرض ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه و طول ۵۵ درجه و ۲۵ دقیقه قراردارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۴۰ متر و وسعت آن ۴۲۰ کیلومترمربع است این روستا بین شهرهای شهربابک، سیرجان، رفسنجان وانار قرار دارد. میمند در دهستان‌میمند، در شهرستان شهربابک و در استان کرمان واقع شده‌است. باران سالیانه آن ۱۸۵ میلیمتر است.


غار ایوب : یکی از غارهای استان کرمان بر روی کوه ایوب در جنوب شرقی شهر دهج در شهرستان شهربابک قرار دارد. منشأ این غار گدازه های آتشفشانی است. بر اساس بررسی‌های باستان شناسی در گذشته محل سکونت بوده است. آثار دوره اشکانی به راحتی در این غار دیده  می‌شود. اصلی ترین مشخصه غار ایوب دهانه بسیار بزرگ با ٦٠ متر طول و ٨٠ متر ارتفاع می باشد که بزرگترین دهانه غار در ایران می باشد این غار بزرگترین غار آذرین ایران می باشد .

نمایی از روستای تاریخی میمند


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...

صعود به قله منگشت ایذه

موقعیت جغرافیایی منگشت 

رشته کوه منگشت از کوههای زاگرس میانی است و طبیعتاً راستای شمال غربی ـ جنوب شرقی دارد. ابتدای آن در مشرق شهرستان ایذه است و تا منطقه ای به نام سادات حسینی در شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد به طول تقریبی 60 کیلومتر ادامه دارد. بلند ترین نقطه آن قله قارون(شاه نشین) و قلل معروف دیگر آن عبارت اند از: سرقوچ، سیروک، هفت شهیدان، پس شونه، ری تاوه، تنگ شناز، له چاه، تنگ آبی، گره اسپید و دوتو. معروف ترین و پرتردد ترین قله آن قله ای است که در مجاورت ایذه قرار دارد و گرچه بلند ترین آنها نیست ولی به قله منگشت معروف شده و هدف ما در این برنامه صعود به آن قله بود
رودها و چشمه سارهای زیادی از این کوه سرچشمه می گیرند که مهمترین آنها به شرح زیرند:
1- آب سفید در منطقه سادات حسینی.
2- رود کلودر در منطقه میراحمد غریبی ها.
3- آبشار شیوند در روستای شیوند.
4- آب چهارده در منطقه چشمه خاتون.
5- رود زرد در منطقه مال آقا و ابوالعباس.
6- رود اعلاء در منطقه شاهزاده عبدالله.
   پوشش گیاهی آن غالباً درختان بلوط و سایر درختان آن بن، بادام، ارژن، زالزالک، تنگس، کیکم، انجیر و کلخونگ هستند. گیاهان مرتعی آن نیز گون، خارشتر، خرگوشک، جاشیر، گاوزبان، لاله، لاله واژگون، شقایق، سی سمبل، اندشت، تره، کرفس، بن سر(بن سرخ)، اواندول و... می باشند.
   
این کوه زیستگاه جانورانی چون خرس، پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش، سمور، کل و پرندگانی مانند کبک و کبوتر کوهی و... می باشد.
   
بهترین زمان صعود آن اوایل بهار و پائیز است. این کوه چندین مسیر صعود دارد که رایج ترین آنها عبارت اند از
1-  روستای آبخوگان و تنگه ای به همین نام که مسیر آن از محلی به نام چشمه آب هرمو ( هرمو نوعی گلابی وحشی است) می گذرد.
2-  مسیر آب رزگهی که از سمت راست مسیر تنگ آب خوگان منشعب می شود
3-  مسیر کهشور و اوچندار  که از از بالای تنگ برف کشان عبور می کند 

۴-  مسیر چهار ده که نسبت به سه مسیر بالا در پشت کوه قرار دارد و برای رفتن به روستای چهارده باید از از جاده ایذه به چهارمحال پس از گذشت حدود 35 کیلومتر از یک راه شوسه در سمت راست جاده به آن رسید. 


گزارش برنامه : تیم ما متشکل از 5 نفر برای مشارکت در همایش صعود به قله منگشت یادواره سید یار علی موسوی و استاد امجد سوآتی اصفهان را به مقصد شهرستان ایذه در استان خوزستان ترک کرد و در روز پنجشنبه 95/12/19 در روستای اژگیل به دیگر همنوردان پیوست و در طی یک و نیم روز موفق شدیم با صعودی موفق منطقه را به مقصد اصفهان ترک کنیم . جا دارد که دین این گزارش از میهمان نوازی همنوردان گروه حرکت ایذه کمال تشکر را بنمایم و  سپاس بیکران از همه همنوردان عزیزی که در این برنامه همراه ما بودند . ویژگی برنامه آشنا شدن با دیگر همنوردان شدکت کننده در این همایش بود . 


دور نمایی از کوه منگشت 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...