#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله یخچال همدان

رشته کوه الوند : تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

معروف ترین قله ها ،از شمال غربی به جنوب شرقی عبارتند از: آلما قلاغ ۲۹۹۷متر،کرکس۲۹۵۹متر،قزل ارسلان۳۲۵۰متر،دائم برف ۳۴۵۰متر،کلاغ لان۳۴۸۰متر،الوند۳۵۸۴متر ،تاریک دره ۳۳۱۴متر،کمرلرزان ۳۳۳۸متر ،یخچال صاحب (گاوبره)۳۵۸۰،شاه نشین ۳۴۹۶متر،سرخ بلاغ۳۱۲۴متروکلاه قاضی ۳۱۲۵متر.

دره مرادبیگ : بزرگ‌ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده کوه) و دره گنج‌نامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، در منطقهٔ بسته‌ای قرار دارد و آمد‌و‌شد در آن بسیار اندک بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است که از طریق درهٔ چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد. آثار یک روستای قدیمی در غرب این دره، در یکی دو کیلومتری روستای دره مرادبیگ به چشم می‌خورد. از آب شدن برف‌ها و آب چشمه‌های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده‌است.از مکان‌های معروف دره مرادبیگ می‌توان به دره گرگ، دره غول، دره حاج احمد(حاجمد)، لیژه، چرچرآب، گوشتخل دره، قلعه سیلوار، قزوله دره، سر دوش، حمام خرابه، محمود دره، قرق، کندو خانه، منبع، پیررحمان و دره بهشت اشاره کرد. روستای دره مرادبیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است.قله یخچال در قسمت جنوبی سلسله جبال الوند همدان قرار دارد. قله یخچال مرتفع ترین قله،کوهستان الونداست. از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره و از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر و از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و بالاخره از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می گردد و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد. زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد.این قله به یخچال صاحب الزمان ( ع ) نیز شهرت دارد. و تابش نور خورشید در آن مایل است و به همین دلیل گرمای کمتری به آن می رسد برفهایش دیرتر ذوب می شود. و اطلاق نام یخچال نیز به همین علت است. اولین برف پائیزی و یا زمستانی این کوه را سفید پوش می کند و حتی در تابستان نیز دارای هوای بسیار سردی است. و بیشترین آب ورودی به سد اکباتان همدان از طریق همین قله تامین می شود. راه صعود، از طریق دره مرادبیک به چشمه سنگ سفید، و در ادامه به هزارپیچ و سپس به یخچال می رسد. این قله از خط الراس تاریک دره نیز قابل دسترسی است. 

گزارش برنامه : ( بر فراز بام استان همدان ) طی دو روز ( پنجشنبه 19 و جمعه 20 مرداد 96 ) برناه منظم موفق شدیم از طریق دره مراد بیگ به قله یخچال همدان صعود کنیم و به یاد عزیزان غایب در برنامه مراسم قله را به جا بیاوریم . در این دو روز  بازدید از مقبره ابن سینا و بابا طاهر و گنجنامه بخشی از برنامه بود که اجرا شد جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود . 

نمایی از قله یخچال 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله قلات بزی دنا مردا د 96

قله قلات بزی : با ارتفاع 4300 متر یکی از قله های غربی رشته کوه دنا محسوب می شود . که برای دسترسی به این قله بایستی از روستای ماندگان اقدام کرد و  برای صعود به این قله یک برنامه دو روزه باید پیش بینی شود . از روستای ماندگان بایستی به طرف تنگ ماندگان حرکت کرد و این مسیر طولانی را از میان باغ های روستا بایسی عبور کرد و برای اطلاف وقت می توان   با یک دستگاه نیسان تا انتهای باغها رفت . سپس وارد تنگ شده و مسیر بسیار زیبایی را با چشم اندازهای زیبا تجربه میکنیم  سپس بعد از عبور از چند آبشار زیبا رسیدن به  چشمه آب اسپید ( چشمه آب سفید ) که در دامنه کوه واقع شده و مکان مناسبی برای شب مانی میباشد . و از این محل تا قله حدود 4 ساعت زمان لازم است که  از طریق یک یال در بالای چشمه به طرف قله هدایت میشود.

گزارش برنامه : در تاریخ پنجشنبه 96/5/12 و جمعه 96/5/13 همراه با تیم توانمند مانوش سمیرم و با سر پرستی همنورد عزیز آقای محمد طایی موفق شدیم به قله قلات بزی صعود کرده و خاطره شاد و بیاد ماندنی  را در دفتر خاطرات کوهنوردی مان به ثبت برسانیم . جای همه همنوردان خالی بود . 

نمایی از قله قلات بزی دنا 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...