#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

علم کوهنوردی

پنج راه گرم ماندن در کیسه خواب

وقتی قرار است که در یک هوای سرد و شرایط شب مانی،خواب راحت داشته باشید راه های زیادی در پیش است که دمای داخل کیسه خواب خود را افزایش دهید. 
یه مطلب اساسی اینکه گرمای کیسه خواب ، همان گرمای بدن شماست که با کیسه خواب عایق بندی شده و اطراف بدن شما توقف می نماید .
1-عایق بندی کیسه خواب 
ابتدا باید عایق سازی کیسه خواب با زمین را افزایش دهید تا در امتداد شب گرمای بدن شما در داخل کیسه خواب به هدر نرود.وقتی در داخل کیسه خواب می خوابید یا قرار دارید فضا یا حجم قسمت زیرین کیسه خواب که با بدن شما تماس دارد عملاً غیر قابل استفاده بوده و خاصیت عایق سازی خود را به مقدار زیادی از دست می دهد.برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای کیسه خواب در اثر تماس با زمین می توان یک یا دو زیر انداز از جنس اسفنج فشرده یا شبیه آن زیر کیسه خواب قرار دهید.اسفنج های فشرده و سبک که در فصل تابستان استفاده می شود از نظر گرمایی و عایق بودن سرما ضعیف هستند.اغلب کوهنوردان و راهنماهای کوه های مرتفع و پوشیده از برف دو نوع زیر انداز همراه دارند یکی زیرانداز یا تشک بادی و دیگری زیرانداز از نوع فوم های فشرده.
2- گرم نگه داشتن کیسه خواب 
همیشه در شرایط لازم از یک ظرف آب گرم یا از یک کیسه آب گرم استفاده کنید.هر چند اگر هوای شب خیلی سرد باشد این بطری آب یا کیسه آب گرم نیز در طول شب به تدریج سرد می شود ولی در هر حال کمک کننده گرمایی است.اگر بطری ها خیلی گرم باشند میتوانید در ابتدا با یک پارچه یا لفاف دور آن را بپوشانید.توجه کنید درب شیشه یا کیسه آب گرم نشت نداشته باشد. تجربه گرم کردن با سیب زمینی پخته ، سنگ گرم شده دور آتش که با یک پارچه پوشانده شده است در صورت نبودن کیسه آبگرم می تواند کارساز باشد .
3- پوشیدن لباس خشک هنگام خوابیدن یا به اصطلاح خزیدن به داخل کیسه خواب داشتن لباس خیس سبب می شود که ما در طول شب بلرزید.یک پیراهن یا پوشش اضافی یا لباس پشمی اضافی همراه خود در داخل کیسه خواب قرار دهید.از هر گونه عملی که سبب تعریق در داخل کیسه خواب می شود اجتناب کنید.توجه کنید مستقیماً در داخل کیسه خواب تنفس نکنید زیرا بخار آب حاصل از تنفس مستقیماً به وسیله پارچه جذب می شود و آن را خیس می کند،هر چند کیسه خواب های الیاف مصنوعی خاصیت عایق بودن خود را حفظ می کند و بهتر از پر هستند.
4- جلوگیری از خیس شدن 
در هر حال کیسه خواب خیس یا نمدار نمی تواند کیسه خواب گرمی باشد و وقتی داخل چادر می خوابید قسمتی از زیپ ورودی یا پنجره چادر را برای تهویه هوا باز بگذارید در غیر این صورت بخار حاصل از تنفس شما روی دیوار چادر و قسمت پوشش خارجی کیسه خواب متراکم شده و امکان خیس شدن پارچه را فراهم می کند.
5-خوردن و آشامیدن 

در طی شب خوب بخورید و بیاشامید.به ویژه هنگامی که اردو زده اید بدن شما مقدار زیادی کالری (گرما) در اثر فعالیت های روزانه سوزانده است پس نیاز به تامین کالری دارد اگر در نیمه شب بیدار شدید و احساس سرما کردید با خوردن مقداری شیرینی و آجیل شیرین می توانید اجاق بدن خود را مجدداً به کار اندازید و بدن را گرم کنید.


                                                         با شما در برنامه های زمستانی 


علم کوهنوردی


شـوک
عبارت است از یک حالت ضعف شدید به همراه نقصان فشار خون 
که با کاهش خون رسانی به بافتها و کاهش فعالیت های حیاتی بدن همراه می باشد.

علائـم شوک در مراحـل پیشرفتـه عبارتنـد از:
کم شدن تعداد نبض همراه با کاهش فشار رگ
تنفس کند و سطحی 
کاهش فشار خون
سردی بدن و پایین آمدن سطح هوشیاری و بیهوشی
گشادی مردمک های چشم در مراحل نهائی

کمک های اولیـه شـوک:
رفع عامل به وجود آورنده شوک
جلوگیری از دفع حرارت بدن 
قرار دادن مصدوم در موقعیت مناسب
شل کردن البسه تنگ مصدوم
هیچ خوراک و نوشیدنی به مصدوم ندهید
کنترل علایم حیاتی

تـوجـه.......
شوک با غش تفاوت دارد. غش در واقع کاهش آنی و زودگذر خون رسانی به مغز است.

شاهین محمدی یگانه ـ مربی آموزش امداد جمعیت هلال احمر
کانال "باشگاه کوهنوردان ایران"



                                               با آرزوی سلامتی 

گزارش برنامه صعود به قله کرکس

گزارش برنامه : روز پنجشنبه 94/9/19 افتخار میزبانی گروه کوهنوردی سازمان تظام پزشکی مشهد را برای صعود به قله کرکس اصفهان را داشتم . در هوایی  صبح آفتابی و عصر ابری و سرد همراه با  وزش باد های پاییزی موفق شدیم به قله کرکس صعود کرده و اولین برف سال جاری را تجربه کنیم . و از فراز قله در آن دور دستهای دشت وسیع مرکزی مشاهده گنبد گیتی ایران دماوند جلوه خاصی داشت . ضمن تشکر از همه همنوردان شرکت کننده در برنامه به ویژه سرکار خانم دکتر تقوی و جناب دکتر براتی برنامه های شاد و موفقی را برایشان آرزومندم .


نمایی از دماوند ار فراز قله کرکس 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...

دانستنی های کوهنوردی

استفاده از عینک برای کوهنوردان لازم است 

قیمت در تعیین عینک آفتابی هیچ نقشی ندارد بسیاری از عینکهای آفتابی با قیمتهای پایینتر نیز، قابلیت جذب اشعه UV را دارند!

دکتر مسعود صالحی پور فوق تخصص شبکیه چشم با اشاره به استفاده از عینک آفتابی گفت: عینک آفتابی استاندارد است که اشعه زیر طول موج 400 نانومتر را جذب کند همچنین باید به طور کامل چشم را بپوشاند و 80 درصد نوری را که به چشم می تابد جذب کند.

وی افزود: در خصوص رنگ عینکهای آفتابی اشاره کرد: بهترین رنگ برای عینک آفتابی رنگ قهوه ای و مشکی است سایر رنگ ها به جز رنگ آبی ممنوعیتی برای استفاده ندارند.

صالحی پور ادامه داد: آنچه که حائز اهمیت است آن است که مردم آگاه باشند که قیمت در تعیین عینک آفتابی هیچ نقشی ندارد بسیاری از عینکهای آفتابی با قیمتهای مناسب نیز، قابلیت جذب اشعه UV (ماورا بنفش) را دارند. وی توصیه کرد: عدم استفاده از عینک و یا استفاده از عینکهای نامناسب شانس ابتلا به بیماریهای چشمی مانند آب مروارید، کاتاراکت، پیر چشمی و آسیب به قرنیه را افزایش می دهد.

نهایتا پیشنهاد می شود با مراجعه به عینک فروشی های مطمئن مقدار اشعه ماورا بنفش جذب شده توسط عینک را اندازه بگیرید. 

منبع انجمن پزشکان کوهستان : 

https://www.facebook.com/PKoohestan/?fref=ts

                   با آرزوی سلامتی برای همه همنوردان 

گزارش سفر به لالی در پاییز

گزارش سفر : دلم برای دامنه های زاگرس به شدت تنگ شده بود . برای هوای لطیف پاییزی و برای تپه های سرسبز و مخملی و برای مردم همیشه دوست داشتنی بختیاری . به همین منظور بار سفر بستم و راهی منطقه لالی شدم تا دیداری تازه کنم  با دوستانم  که در دامنه های زاگرس چادر ها بر پا کرده و به دامداری مشغول هستند. مردمانی از جنس کوه و به لطافت شقایق های دامنه های زاگرس ؛ خونگرم و مهربان .

زاگرس سرزمینی وسیع و زیبا است که  وقتی  از جلگه خوزستان به طرف دامنه های زاگرس  حرکت میکنید دیواری از تپه ماهوردر مقابل شما خود نمایی میکند  و هرچه بیشتر وارد دامنه های زاگرس میشوید ارتفاعات بزرگتر و زیبا تر میشود تا به رشته کوه منگشت میرسید که تا قارون به طول شصت کیلومتر وسعت و ادامه دارد و همچنان از هر نقطه ای که عبور کنید کوه های زیبای زاگرس خود نمایی میکنند زرد کوه ؛ کینو ؛ تاراز ؛ کوه های تازه ؛ سیلیلی یا سه لوله و....بی شمارن کوه ها و دره های زیبای زاگرس و در میان این کوه ها مردمانی سخت کوش و مهربان با تمدنی به وسعت تاریخی نا معلوم  به دامداری و کشاورزی مشغول هستند . دیدن مناظر زیبا و دره های پر آب و آبشارهای بلند و جلوه های ویژه در دل طبیعت بکر زاگرس نصیب هر کسی نمیشود ...


تصاویری از سفر 


برای مشاهده بقیه عکسه ادامه مطلب را کلیک کنید 


  ادامه مطلب ...