#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش سفر به خلیج فارس

 قلعهٔ دختر :  استان فارس  در شش کیلومتری جاده فیروز آباد  به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر می‌توان به قلعه رسید. جورجینا هرمان در کتاب تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان،می‌نویسد اردشیر ساسانی احتمالاً این قلعه را در اواخر دوران اشکانیان و زمانی که هنوز بر اردوان پنجم، آخرین شاه دودمان اشکانیان، خروج نکرده بود ساخته‌است

کوه پردیس : در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. نکات قابل توجهی که در این کوه باستانی وجود دارد ؛ روایت است که قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست. و مقناتیس درمانی دارد . آئتشکده فوق العاده باستانی که در قله کوه قرار دارد، محل تولد و غسل تعمید پدر جمشید جم است.

بندر سیراف یا (طاهری) :  از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان در شهرستان کنگان استان بوشهر در جنوب ایران واقع است. این بندر مرکز دهستان طاهری می باشد.بندر سیراف که تا سال ۸۷ بندر طاهری نامیده می شد- یکی از قدیمیترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بوده‌است. این بندر مابین بندر کنگان و بندر عسلویه واقع شده‌است و دارای معماری خاصی می‌باشد. این بندر بین دریا و کوه قرار گرفته و دارای تنها یک خیابان است. در بعضی جاها فاصله کوه تا دریا به ۳۰ متر هم نمی‌رسد به همین دلیل برخی خانه‌های مردم روی کوه بنا شده‌است. از آثار تاریخی آن می‌شود به قلعه نصوری و آثار باستانی بنای مسجد جامع (که بر روی پی یک عمارت ساسانی ساخته شده)، بازار باستانی سیراف و گور دخمه‌ها و سیستم آبرسانی دوره ساسانی اشاره کرد.

بندرمقام : از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران.  بندر مقام در سابق مقر حکم قبیله (بنو حماد) بود، چون قبیله بنو حماد بر این منطقه حاکم بودند . محدوده بندر مقان در 100 متری مشرق خلیج فارس و در شمال بندر نخیلو و در جنوب کوه سنجول واقع شده است .ارتفاع از سطح دریا هفت متر است .

جزیره هِندُرابی : از توابع بخش کیش  شهرستان بندر لنگه  استان هرمزگان واقع در جنوب ایران می‌باشد. این جزیره در ۹ کیلومتری جنوب غربی چیرو واقع شده‌است. طول جزیره هفت میل و پهنایش چهار میل می‌باشد، و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته‌ است.

جزیره هندرابی با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس  در خلیج فارس  و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فاصله هندرابی تا بندر لنگه 133  کیلومتر می‌باشد. این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است .

 

جزیرهٔ لاوان :  از شمال خاوری به مقام و از خاور به جزیره شیدور یا شتورمنتهی می‌شود و در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آبهای خلیج فارس واقع شده است. جزیره لاوان : از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان می‌باشد و در مقابل منطقه گاوبندی پارسیان و شیبکوه قرار دارد ولی به منطقهٔ شیبکوه نزدیکتر است. طول این جزیره ۲۵ و عرض آن ۴/۵ الی ۷ کیلومتر است از سمت باختر رو به خاور کشیده شده است. این جزیره پس از جزایر قشم  و کیش  بزرگ‌ترین جزیره ایران در آبهای خلیج فارس می‌باشد، فاصله این جزیره تا بندر لنگه  ۱۴۷ کیلومتر (۹۱ مایل) است. جزیره لاوان دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان  است.

جزیره ماران :  یکی از جزایر ایرانی در خلیج فارس است.این جزیره غیرمسکونی است و از توابع  شهرستان ابوموسی استان هرمزگان  به شمار می‌آید.جزیره شِتوَر یا شیدوَر به تعداد زیاد مار سمی سیاهرنگ و کوچک معذوف است که معمولاٌ زیر شن مخفی می‌شوند. به این جزیره "جزیره ماران  نیز گفته می‌شود. شاید غیر مسکونی بودن این جزیره به دلیل حضور این مارها باشد.شتور در فاصله حدود یک‌ونیم کیلومتری جنوب خاوری جزیره لاوان قرار گرفته و از پناهگاه‌های مهم حیات وحش و منطقه طبیعی حفاظت شده‌است که از سال ۱۳۶۶ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.این جزیره  از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش پرندگان، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌ها در خلیج فارس  است و جزء مناطق حفاظت شده کشور می‌باشد.

بندر گناوه :  یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه است. این شهر از اقوام مختلفی تشکیل شده است. مهاجرینی که از روستاهای اطراف شهرستان به آن مراجعه کرده اند ریشه‌های لری دارند. اعراب نیز محله مخصوص خود را دارند 


گزارش برنامه : در طی پنج روز از یکشنبه شب الی روز جمعه  سفری بیاد ماندنی موفق شدیم از قسمتی هر چند کوچک از سر زمین پهناور ایران عزیز را گشتی زده و همراه مردم خون گرم جنوب ایران شده و چند روزی را مهمان این عزیزان باشیم و در این سفر از قله دختر فیروز آباد فارس ؛ بنادر زیبای سیراف ؛ از کنار دریا تا بندر مقام و جزایر هندورابی ؛ لاوان ؛ ماران ؛ بازدید کرده و د ر بازگشت  گذری به بندر گناوه نمودیم و پایان سفر  در اصفهان . جا دارد در این گزارش یادی کنم از ناخدای مهربان آقای ( محمد روگا  09171984177 ) که با قایق خود  ما را به این جزایر برده و با منطقه آشنا کرد . و جناب آقای غلام پور مدیر محترم مدرسه 17 شهریور بندر مقام که وسیله اسکان تیم را فراهم نمودند . ضمن تشکر و قدر دانی از صمیم قلب برای این عزیزان آرزوی بهروزی میکنیم . 


عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی 


 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


من و ناخدا محمد ...




 تصاویری زیبا از کل  برنامه محمد امیری  (نمایی از قلعه دختر

 


منطقه تاریخی بندر سیراف 






 

 





جلوه هایی از طول سفر (مهری شهبازی) کوه پردیس 



بندر سیراف ؛ مقام و جزیره هندورابی و ... 




















                                   با شما در برنامه های بهتر 


گزارش برنامه صعود به کوه میل اصفهان

کوه میل اصفهان  :با ارتفاع 3030 از سطح دریا در جنوب شرقی استان اصفهان قرار دارد . مناسب ترین مسیر برای دسترسی به قله این کوه از شهرستان کوهپایه میباشد . به طرف روستای علون آباد که در سی کیلومتری جاده کوهپایه به نیستانک قرار دارد ؛ ازمزرعه جعفر آباد که تابلو آن کنار جاده مشخص است یالهای مشرف به قله نمایان است و مکان مناسبی برای شروع است  . یک برنامه یک روزه زمان خوبی برای اجرای صعود به قله میل میباشد . از فراز قله کوه های اطراف اصفهان مانند کلاه قاضی ؛ مارشینان ؛ صفه و... خود نمایی میکنند .


گزارش اجرای برنامه : صبح روز جمعه همراه گروه کوهنوردی دنای اصفهان در هوایی آفتابی و گاهی ابری همراه با باد های کویری موفق شدیم که خود را به فراز قله میل رسانده و یاد جای  همه همنوردان را خالی کنیم و سپس یکی از دره های زیبا را انتخاب کرده و مراجعت کنیم و با خاطره ای خوب برنامه را به پایان ببریم .گزارش کامل برنامه در سایت گروه کوهنوردی دنای اصفهان    http://denaesfahan.blogfa.com/


عکسها از محمد امیری 










                                                        با شما در برنامه های بهتر 




برنامه هفته آخر بهمن ماه 92

عنوان برنامه : سفر به منطقه خلیج فارس ؛ بنادر سیراف ؛ آفتاب ؛ گناوه ؛ جزیره هندورابی ...


مدت برنامه : پنج روز از دوشنبه 92/1121 الی جمعه 92/11/25 



                                                     با شما در برنامه های خوب 



برنامه هفته سوم بهمن ماه 92

عنوان برنامه : صعود به قله میل در منطقه علون کوهپایه ( همراه با گروه دنای اصفهان ) 

مدت برنامه : یک روز جمعه 92/11/18



                                                                          بر فراز باشید 



اخبار

گزارش تصویری مسابقات سنگ‌نوردی استان خراسان رضوی


تصاویر از سایت فدراسیون کوهنوردی ایران گزارش بیشتر در سایت: http://msfi.ir/


                                                               بر فراز باشید