#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

31 تیر ماه به یاد لیلا اسفدیاری


به یاد زنده یاد لیلا اسفندیاری کجوری راد                                                                                                                                                                                  (۲۷ بهمن ۱۳۴۹- ۳۱ تیر ۱۳۹۰) کوهنورد زن ایرانی بود که رکوردهای صعود متعددی را به عنوان نخستین زن کوهنورد ایرانی به نام خود به ثبت رساند. در یکی از شاخص‌ترین صعودهای خود موفق شد به قله دشوار نانگاپاربات صعود کند؛ صعودی که از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران هرگز پذیرفته نشد. اما پس از مرگش بارها از این صعود یاد شد.وی همچنین در تلاش برای ثبت رکوردی جدید، قصد صعود به قله کی۲، دشوارترین قله جهان را داشت که به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به این کار نشد. وجه مشخص صعودهای وی به هیمالیا، تأمین هزینه صعودها شخصاً و بدون کمک‌های دولتی بوده‌است تا جایی که به گفته خود برای صعود به قله K۲ مجبور شده‌است خانه خود را بفروشد. وی در آخرین صعود خود در راه بازگشت از صعود موفق قله گاشربروم ۲ به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود در سقوطی ۳۰۰ متری کشته شد. بنابر وصیت وی جسد وی در همان محل باقی ماند و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا تهران تندیسی به یاد وی ساخته شد.فیلم یا مستندی به نام لیلای بی لیلی که نسخهٔ اولیهٔ فیلم مربوطه، در ابتدا به سفارش باشگاه کوهنوردی دماوند تهیه شده بود تا در مراسم یادبود او به نمایش عمومی در آید که به دلایل نامعلومی در آخرین لحظات مراسم از پخش آن در سالن ممانعت به عمل آمد. این فیلم در مورد زندگی و مرگ لیلا اسفندیاری تهیه شده که هنوز منتشر نشده است.

زندگی شخصی

لیلا در یک خانواده مذهبی و مرفه متولد شد. تعصب پدر موجب سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های زیادی در دوران نوجوانی و جوانی لیلا می‌شود. علی‌رغم علاقه وی به تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق، پدرش با این استدلال که در رشته حقوق مجبور است در محیطی مردانه کار کند، وی را وادار به تحصیل در رشته آزمایشگاهی میکروبیولوژی می‌کند. وی بعد از اتمام تحصیل و بازگشت به منزل از خانواده خود جدا می‌شود و خانواده‌اش (پدر خانواده) نیز وی را ترد می‌کنند. در سالهای اولیه استقلال، وی از طریق تدریس خصوصی و کار در کارخانه دستمال کاغذی مخارج خود را تامین می‌نمود. پس از اتمام دانشگاه در بیمارستان آبان مشغول به کار می‌شود. زمانی که تصمیم به صعود به نانگاپاربات می‌گیرد، وی موفق به جذب یک اسپانسر می‌شود و به این ترتیب از کار در بیمارستان استعفا می‌دهد و تا زمانی که در قید حیات بود، روزانه دست‌کم ۷ ساعت تمرین کوهنوردی، بدن‌سازی، شنا و سنگ‌نوردی را در دستور کار خود قرار می‌داد. وی آرزو داشت در کوهستان و یا در غار جان خود را از دست دهد و از این‌رو به هم تیمی‌اش، سامان نعمتی که در حین صعود به قله نانگاپاربات جان خود را از دست داده بود، غبطه می‌خورد

کوهنوردی

وی کوهنوردی را از سال ۸۱ - ۱۳۸۰ به صورت تفریحی آغاز کرده بود و قله توچال اولین قله فتح‌شده توسط وی بود. در سال ۸۱ به عضویت باشگاه اسکی و کوهنوردی دماوند در آمد. وی با این گروه توانست بیشتر قله‌های ایران را صعود کند و اغلب غارهای ایران را بپیماید. وی موفق شد ۲۲ مرتبه کوه دماوند را فتح نماید که این صعودها از ۳ مسیر مختلف انجام شده است. وی همچنین در سال۱۳۸۶ با هم‌طنابی منیره رفیعیث به عنوان نخستین صعود مستقل زنانه موفق به صعود دیواره علم‌کوه گشت.

سال ۱۳۸۱ لیلا اسفندیاری به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمایش کامل غار پراو، عمیق‌ترین غار ایران در استان کرمانشاه شد.

در سال ۱۳۸۶ تصمیم می‌گیرد به غار ورونیکا، عمیق‌ترین غار دنیا در آبخازیا برود که در آنجا پلیس روسیه به دلیل ایرانی بودن، اجازه ورود وی و همراهانش را به آبخازیا را نمی‌دهد. بعد از این ناکامی وی تصمیم به برنامه‌ریزی صعود به نانگاپاربات می‌گیرد.

اولین صعود وی به قلل بالای ۸۰۰۰ متر در سال ۱۳۸۷ و با صعود به قله نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر) صورت گرفت. وی در ابتدا تصمیم به صعود انفرادی داشت ولی در ادامه دوستانش به نام‌های کاظم فریدیان، سامان نعمتی، سهند عقدایی ، احسان پرتوی‌نیا، حسین ابوالحسنی و محمد نوروزی به وی ملحق شدند. این صعود به دلیل فقدان مدارک لازم برای اثبات فتح قله اصلی نانگاپاربات از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران مورد قبول قرار نگرفت. در این صعود سامان نعمتی، به دلیل جدا شدن از گروه و پنهان شدن به قصد ادامه تلاش برای صعود به قله و زمین‌گیر شدن در طوفان جان خود را از دست داد. برخی فعالان جامعه کوهنوردان ایران در اعتراض به آنچه برخورد غیرحرفه ای با بازگرداندن سامان نعمتی و حواشی مفقود شدن او نامیدند انتقاداتی به سرپرست و مربی فنی این صعود وارد کردند.

در سال ۱۳۸۹ نیز تا ارتفاع ۷۵۶۵ متری قله کی۲ صعود کرد که به دلیل هوای نامساعد همه گروه مجبور به بازگشت شدند.

وی در طول دوران ورزشی‌اش ۲ بار مجبور به جراحی دیسک کمر خود شد ولی با کمک پزشک متخصص دوباره به کوهنوردی حرفه‌ای بازگشت.

درگذشت

لیلا اسفندیاری که برای صعود به قله‌های گاشربروم ۱و۲ که به این کوهستان رفته بود، در دومین تلاش خود، در ساعت ١٤:١۵ظهر جمعه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۰ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱) موفق می‌شود قله گاشربروم ۲ را صعود کند. اما در حین فرود دقایقی بعد در بازگشت تیمی (۶ مرد و لیلا) از قله به سمت کمپ ۳، در حدود ساعت ١٤:٣٠ دو نیم بعد از ظهر به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط می‌کند و در حدود ارتفاع۷۸۰۰ متری در مکانی خارج ازمسیر در میان صخره‌ها، بین دو شیب یخی متوقف می‌شود.

 وصیت لیلا

او به دوستان و بستگان خود به صورت زبانی می‌گفت اگر در کوه جان خود را از دست دادم هما نجا بگذارید بمانم نمی‌خواهم دیگران به خاطر من جانشان را به خطر بی اندازند، می‌خواهم بام جهان ارامگاه ابدی ام باشد. جسد وی همچنان در همان محل سقوط در منطقه قراقروم پاکستان باقی مانده است.

یک روز پس از درگذشت وی، خانواده اسفندیاری پیام تسلیتی منتشر کردند:

شنیدن خبر درگذشت لیلا بسیار تاسف‌بار بود و ما از این بابت متاثر هستیم. ولی از جنبه دیگر لیلا به دنبال آرمانهای خود رفت و به آرزوهای خود جامع عمل پوشید و ما به این انتخاب وی احترام می‌گذاریم. بنابراین حفظ پیکر لیلا در کوهستان برای ما خوشایند است. سخت زیست زیبا رفت

صعودها 

· ۱۳۸۱ پیمایش کامل غار پراو به عنوان اولین زن

· ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ صعود دهها مسیر بر دیواره‌های علم کوه، بیستون، لجور، یافته، اخلمد، صفه، زنوز، کلاهک ماکو و...

· ۱۳۸۵ صعود یخچال‌های سبلان و کسری

· ۱۳۸۶ صعود یخچال دره یخار دماوند به عنوان اولین و تنها زن ایرانی

·  اولین صعود دیواره علم کوه با منیره رفیعی نخستین صعود مستقل زنانه

· ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ صعود زمستانه قله دماوند از مسیرهای مختلف

· ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ پیمایش زمستانه خط‌الراس البرز

· ۱۳۸۶ سرپرستی نخستین گروه ایرانی و پیمایش کامل غار نمکدان، طولانی ترین غار نمکی جهان

· ۱۳۸۷ صعود به قلهٔ نانگاپاربات به ارتفاع ۸۱۲۶ متر و سرپرستی گروه

· ۱۳۸۸ پیمایش غارهای جیتا، سینک هول بلا و آلبرت در لبنان

· ۱۳۸۸ سرپرست برنامه اکتشاف غارهای میدان پرآو و اکتشاف غار میراث

· ۱۳۸۸ شرکت در برنامه بین‌المللی اکتشاف غارهای مگالایای هند به عنوان نماینده ایران

· ۱۳۸۹ شرکت در برنامه‌های اکتشافی غارهای انگرمینوسپیدان و غار جهان بین

· ۱۳۸۹ تلاش برای صعود قله کی ۲ دشوارترین کوه جهان و صعود به کمپ ۲ تا ارتفاع ۷۵۶۵ متری

· ۱۳۹۰ صعود به قله گاشربروم ۲ به ارتفاع ۸۰۳۵ متر و جان باختن در راه بازگشت از قله در اثر سقوط



کوهنوردی که سخت زیست و زیبا رفت یادش گرامی باد 

انچه یک کوهنورد باید بداند

چگونه به کوه برویم :

آیا تا کنون از خودمان سوال کرده ایم که باید چگونه به کوه برویم ؟ شاید رفتن به کوه ساده باشد به نظر و همین ساده اندیشیدن به کوه میتواند فاجه آفرین گردد. باید گفت که تمامی ورزشهای بوجود آمده تابع یک سری قوانین مخصوص به خود هستند که توسط کارشناسان در سطوح بالا  تدوین شده و اجرا میگردد . و رشته کوهنوردی نیز از این قاعده جدا نیست و کوهنوردی هم تابع قوانین خواص خود میباشد . با توجه به این که در ورزشهای دیگر یک اشتباه باعث باخت آن رشته ورزشی میشود ولی در کوهنوردی کوچکترین اشتباه فاجعه آفرین است . وقتی که یک نفر مجوز ورود به  یک گروه را میگیرد به عنوان یک کوهنورد پذیرفته شده است و می بایستی که فرد پذریرفته شده  هرچه سریعتر با گروه هماهنگ شده و نیروی قابل اعتمادی برای گروه باشد که بتوان  در برنامه ها به وی مسعولیت داد ودر این راستا فضایی برای بروز استعداد های افراد باشد . برای رفتن به کوه نکاتی مهم است که در نظر گرفتن آنها لازم و ضروری می باشد .

1- برای اجرای یک برنامه خوب هر کس باید خودش را مدیریت کند . (کوله و خوراک مناسب و آب کافی )

2- انتخاب مناسب منطقه همخوانی با فصل برای اجرای برنامه .

3- آشنایی کامل با منطقه مورد نظر چه از نظر جغرافیایی و چه فرهنگ مردم منطقه (مگر درمواقع شناسایی)

4- زمان کافی برای اجرای هر برنامه .

5- داشتن نیروی پشتیبانی درشهرقبل ازحرکت به منطقه .

6- داشتن تجهیزات کافی و مفید و کاربردی برای هر برنامه .

7- دریافت شریط آب وهوایی منطقه .

8- اتخاب افراد تیم ؛ مناسب برای هر برنامه .


                                                        همشه بر فراز باشید 

دوستان عزیز لینک زیر مربوط است به کانال شعر و ادبیات اصیل فارسی در تلگرام به دوستانتان معرفی کنید 

https://telegram.me/joinchat/BOP9HD76i6Aap8-naNcoWw

گزارش برنامه عبور از خط الراس مرکزی دنا

گزارش برنامه : برنامه عبور از خط الراس مرکزی دنا مشترک با گروه کوهنوردی نظام پزشکی مشهد و گروه کوهنوردی دنا اصفهان و یک همنورد خانم از تهران (نعیمی )در طی دو و نیم روز انجام شد . سه شنبه 95/4/15 شب تیم با تعداد 15 نفر از اصفهان حرکت کرد و پس ازعبور از شهرستانهای شهرضا و سمیرم  و طی مسافت 70 کیلومتر جاده کوهستانی ساعت 12 شب به روستای خفر رسیدیم و با ماشین پاترول آقای علی موسوی (09133228411 ) که از قبل هماهنگ شده بود تا ابتدای تنگ بن رو (باغ غلامرضا) رفیم و شب را در محل باغ غلامرضا به صبح رساندیم . صبح چهارشنبه 95/4/16 تیم به طرف گردنه بن رو حرکت کرد نسیمی خنک همراه با صدای آب رودی که از تنگه به طرف باغ های روستا حرکت میکرد بر تن خسته ما جان میبخشید .پس از یک ساعت کوهپیمایی در کنار آبشار تنگه صبحانه صرف شد و سپس حرکت در شیبی نسبتا تند بروی یک گرده ماهی که تا زیر سه قله هرم ادامه داشت شروع شد . ساعتی چند شیب طی شد و استراحتی آرام بخش در کنار قلل هرم و چشمه بامدادان خستگی را از تن بدر کرد . و ادامه حرکت تا گردنه بن رو و ایستادن بر گردنه و نظاره کردن به ضلع جنوبی کوه دنا و دره زیبای بن رو در دور دستها رودخانه بشار که از کوه دنا سرچشمه میگیرد خودی نشان میداد . پس از برداشتن آب از چشمه خرسی که زیر قله بیژن دو در ضلع جنوبی قرار دارد و طی مسیری پر برف و با حمایت کامل تیم در شرق قله بیژن دو کمپ شب مانی بر پا شد و استراحت کامل . صبح روز پنج شنبه 95/4/17 ( سه نفر از همنوردان قدیمی گروه کوهنوردی راسخ اصفهان آقایان لطفی ؛ لباف و مظاهری را در حال صعود به قله بیژن دو دیدیم و در بین برنامه قله بیژن یک را مشترک صعود کردیم ) تیم بروی خطالراس حرکت را به طرف شرق شروع کرد و پس از صعود به قلل کرسمی و بیژن یک (ماش) و تعدادی قلل دیگر ساعت 12 ظهر بر فراز قله حوض دال ایستاده و مراسم قله اجرا شد و پس از چندی استراحت با شیبی تند به جانپناه چشمه پونه رسیدیم و از مسیر تنگه سیچانی ادامه مسیر داده و ساعت 6 عصر زیر گردنه بیژن فرود آمدیم و با یک دستگاه نیسان به شهرستان سیسخت رفته و در ترمینال از همنوردان خوب مشهد خداحافظی کرده و پایان برنامه ای موفق و پر از خاطره . جای همه همنوردان خالی بود .

نمایی دز قله کیخسرو در ابتدای مسیر تنگه بن رو 

 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله کلون بستک

گزارش برنامه : طی یک برنامه منسجم و عالی همراه با گروه کوهنوردی دنا اصفهان و به سر پرستی همنوردعزیزم استاد گرامی آقای "امجد سموآتی" موفق شدیم قله 4150 متری کلون بستک را صعود کنیم . برنامه بسیار دقیق و حساب شده انجام گردید . حرکت چهار شنبه( 95/4/8) شب از اصفهان و صبح پنج شنبه ( 95/4/9 ) وارد منطقه شمشک شده و ازمنطقه "دربندسر" و از مسیر آبشار "تل تنگه" که مسیری فرعی است و کمتر کسی از این مسیر صعود میکند خود را به قله رساندیم .از راس قله تا چشم کار میکرد قله های البرز بود که خود نمایی میکرد قله هایی مانند ؛ دماوند با زیبایی خاص خود؛ خلنو با تیغه های ژاندارک آزاد کوه ؛ ناز وکهار ؛ در دور دست ها علم کوه و نرگس ها ؛ دوبرار ؛ توچال و ...مسیرانتخاب شده برای صعود بسیار زیبا و با چشم اندازهای بی نظیر بود که چشم هر بیننده ای را خیره میکرد گلهای زیبایی که با هر نسیمی رقص کنان موجی از نشاط در دل کوهنوردان بر پا میکرد . بعد از انجام مراسم قله و کمی استراحت از مسیرپاکوب اصلی که به طرف پیست اسکی دیزین منتهی میشد پایین آمده و بعد از استراحت با دلی شاد و افکاری پر از خاطره حرکت به طرف اصفهان و پایان برنامه ای خوش . 

نمایی از کوه وقله کلون بستک 


برای مشاهدا بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله قلات بزی دنا

گزارش برنامه : طی دو روز بیاد ماندنی ( پنج شنبه و جمعه 2 و 3 تیر ماه 95 ) همراه با تیم کوهنوردی مانوش شهرستان سمیرم هم گام با همنوردان توانمند سمیرم موفق شدیم .بر فراز قله قلات بزی ایستاده و سرود قله را با آوازی بلند بخوانیم . برنامه از صبح پنج شنبه 2 تیراز سمیرم شروع شد و پس از طی مسیر به روستای ماندگان رسیدیم و از کوچه باغ های پر از سیب  با خودرو  همنورد ان عزیزمان ( اقایان کاوه و صادقی ) عبور کرده و در ابتدای تنگ جلسه معارفه انجام شد و چهار چوب برنامه توسط سرپرست محترم برنامه جناب آقای صمد آقایی تعریف شد و سپس تیم با کوله های سنگین وارد تنگه ماندگان شده و از ابتدا حرکت در مسیر پر آب شروع گردید سرعت و فشار آب رودخانه مانعی نبود که  تیم توانمند سمیرم را متوقف کند حتی آبشار انتهای تنگ اشتیاق به ادامه مسیر را بیشتر می کرد . پس از عبور از تنگه پر آب تیم در منطقه چشمه آب اسپید ( آب سفید ) کمپ شب مانی بر پا کرد و شبی آرام را به صبح رسانید . متذکر میشوم که برای ایجاد کمپ شب مانی یک روز قبل سه تن از همنوردان  آقایان محمد طایی ؛ ایمان سامی  و ابوافضل سامی  خود را به منطقه شب مانی رسانیده و کمپ را برای تیم آماده کرده بودند که جا دارد از این عزیزان تشکر و قدر دانی گردد درود به همت بلند شما عزیزان .  روز جمعه 3 تیر ساعت 5 تیم به طرف قله حرکت کردو ساعت 10 صبح بر فراز قله قلات ایستاده و نظاره گر قلل سر به آسمان کشید دنا شد و سرود و مراسم قله اجرا گردید . و چندی استراحت و بازگشت به طرف کمپ و دوباره عبور از آبشار و تنگه پر آب و سپس سمیرم و پایان یک برنامه عالی و بیاد ماندنی . جا دارد در این گزارش از یکایک همنوردان تیم مانوش سمیرم و بخصوص سرپرست مهربان برنامه همنورد گرامی جناب آقای "صمد آقایی" و همنورد قدیمی جناب آقای "عباس اسدی" تشکر و قدردانی کنم و آرزوی سلامتی برای همه این عزیزان دارم پیوسته بر فراز باشید . 
در پایان من افتخار داشتم که با تیمی جوان ؛ پر انرژی و با انگیزه صعودی موفق داشته باشم آرزوی سلامت و بهروزی برای شما .
نمایی از قله قلات از نزدیک 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 
 
ادامه مطلب ...