#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

صفه دانشگاه کوهنوردان اصفهان

کوه صفه :  نام کوهی است از سلسله کوه‌های زاگرس در پایانه جنوب جغرافیایی اصفهان که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می‌گردد.کوه صفه از محل چشمه خاچیک که سنگِ کوه از خاک جدا گشته و دامنهٔ کوه می‌باشد، آغاز می‌گردد و در انتها به فضای سنگیِ صاف و صُفِه مانندی ختم می‌گردد و کوه نیز از همین روی صُفِه نامیده شده‌است.صُفّه ؛ فضای مسطح که بالاتر از سطوح دیگر میباشد . با توجه به مکان قرار گیری قلعه ساسانی در فضای مسطح و ایوان گونه کوه و اشراف آن به دشت اصفهان این نامگذاری اشاره به کوه ایوان دار یا کوه صفه میباشد . عربی بودن نام کوه (رجوع شود به اصحاب صُفّه ) این احتمال را ایجاد می‌کند که نام کوه قبل از حمله اعراب و تسلط بر اصفهان نامی به کلی متفاوت یا نامی با تشابه معنای پارسی به صفه بوده است .با توجه به زمینه تاریخی اصفهان و برخی شواهد عینی احتمال بسیاری می‌باشد که کوه صفه از زمانهای خیلی دور به عنوان پایگاه و پناهگاه مورد استفاده مردم بوده‌است و شیوه ساخت و معماری قلعه کوه صفه به سایر قلعه‌های دوران ساسانی شباهت دارد.

قلعه شاهدژ: که به قلعه دیو نیز معروف می‌باشد در بلندای کوه و پائینتر از قله قرار دارد.[۱] این قلعه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ولی متأسفانه عدم تعیین عرصه و حریم برای آن، زمینه گسترش ساخت و سازهای گوناگون در اطراف قلعه و عرصهٔ وسیع آن بوده‌است. این ساخت و سازها همزمان با ادامه پروژه‌های جنجالی در شهر اصفهان از جمله برج جهان‌نما و مترو بوده که اعتراض فراوان دوست‌داران میراث فرهنگی اصفهان را به همراه داشته‌اند. امروزه و با خشک شدن چشمه همچنان با لوله‌کشی و پمپ گذاری آبشار این کوه دایر می‌باشد.

قله های فرعی دیگری همانند دیده بان و کوهسرخه نیز در ادامه خطالراس غرب و جنوب صفه قرار دارند صعود به آنها نیز خالی از لطف نیست . 

استخراج قسمتی از مطالب ویکی پیدیا .

کو صفه مکان تمرینی همه کوهنوردان اصفهان با برنامه های مدون میباشد و در طول هفته شاهد تردد بیشماری از کوهنوردان هستیم و به نوعی دانشگاه کوهنوردی اصفهان گفته میشود . 

 

تصاویر محمد امیری 





با قدم ها ی استوار پای در کوه میگذارم و با قلم مینویسم هر آنچه باید نوشت .