#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

هجدهمین همایش صعود قلم سیسخت

با قدم پای در کوه می گذارم 

و با قلم مینویسم هر آنچه باید نوشت 

گزارش همایش هجدهمین همایش صعود قلم  : به میزبانی استان کهکیلویه و بویر احمد در شهرستان سیسخت شهر برف و افتاب  تاریخ ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در طبیعت دنا سیسخت به همت همنوردان گرامی جناب آقای رحیم زاده عزیز و سرکار خانم مهندس رضائی گرامی از باشگاه آسمان ضمن خسته نباشید و تشکر از اجرای موفق هجدهمین همایش صعود قلم به میزبانی این  یاران همیشه فعال و مردمان مهربان دامنه های زاگرس سر زمین برف و آفتاب ؛ تلاش‌های بی وفقه شما عزیزان جهت هرچه بهتر بر گزار کردن همایش به هیچ یک از افراد شرکت کننده پوشیده نیست . تراکم ناخواسته جمعیت شرکت کننده  و فشارهای سیستماتیک که بر شانه های شما عزیزان برگزار کننده سنگینی می‌کرد بر ما پوشیده نیست و هیچ مقدار از ارزش کار و تلاش شما کم نمی‌کند و با درک این همه سنگینی و حجم  کار که بر دوش شما عزیزان بود برنامه قابل قبولی اجرا کردید و ما قدر دان شما عزیزان هستیم . برایتان آرزوی موفقیت بیشتری در تمام مراحل زندگی آرزو مندیم  . باشد به یادگار که زاگرس و زاگرس نشینان میزبان مهمان نواز همنوردان از سراسر ایران بودند و هستند . عاشقان کوهستان  از 31 استان ایران عزیز از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب قلم بر دست و با قلبی پر از احساس شیرین آمدند تا چشم اندازهای طبیعت شگفت سرزمینم را  کتابت و تصاویرش را جاودانه کنند و نام پر محتوای صعود قلم را پر معنا تر به نمایش بگذارند  . مقدمتان گرامی باد یاران جان . با درود محمد امیری 

کهگیلویه و بویراحمد :  یکی از استان‌های ایران است که مرکز آن، شهر یاسوج می‌باشد. این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد که از شمال به چهارمحال و بختیاری، از غرب به خوزستان، از جنوب به بوشهر و از شرق به فارس و اصفهان محدود می‌شود. جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳٬۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرستان بویراحمد حضور دارند. این استان حدود ۱ درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد. با این وجود بیش از ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد رواناب‌ها، ، ۲۰۰۰ گونه گیاهی (با بیش از ۴۵۰ گونه گیاهی دارویی)، در این استان قرار دارند. ولی با این همه، جز محروم‌ترین استان‌های ایران می‌باشد.استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد از جنگل‌های کشور (حدود ۲۰ درصد کل زاگرس)، را در خود جای داده است، همچین ۵۶ درصد استان را جنگل ها پوشانداند از این لحاظ استان مقام اول را در پوشش جنگلی کشور داراست

سی‌سَخت : شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان و در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران جای دارد. این شهر مرکز شهرستان دنا می باشد. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۰ هزار تن بوده‌است.اهالی این شهر از مردم لر و به زبان لری سخن میگویند.

این شهر در دامنه کوه دنا بلندترین کوه رشته‌کوه زاگرس جای گرفته‌است و هفتمین شهر مرتفع ایران هست و منطقه‌ای گردشگری به‌شمار می‌آید. از جمله مناطق گردشگاهی این شهر می‌توان به کوه گل-چشمه میشی-دشتک-بندان و تنگه ی نِول از آن نام برد.شهر سی‌سخت با مساحت تقریبی ۵/۶ کیلومتر مربع در دامنه کوه ۴٬۴۱۹ متری دنا واقع گردیده‌است. برای مسافرت به این شهر می‌توان از جاده یاسوج به سی‌سخت بهره برد؛ یا از اصفهان-سمیرم-سی سخت به این شهر رسید.

قله دنا یا رشته‌کوه دنا : بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است. نام این کوه برگرفته از شهری باستانی دهنار (ده انار) در دامنه غربی جنوبی کوه می‌باشد که آثار ویرانه‌های ان در نزدیکی روستاهای خونگاه و دشت رز شهرستان دنا مشهود است. رشته‌کوه دنا، در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود رشته‌کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد. بر خلاف تصور رایج، دنا یک قله نیست؛ بلکه رشته کوهی در زاگرس است که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده‌است و در مرز سه استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و نیز چهارمحال و بختیاری قرارداشته و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد. دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب (روستای کتا) آغاز و به سمت جنوب شرق (منطقه کاکان) امتداد یافته‌است که حدود ۹۰ کیلومتر طول و ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. بلندترین قلهٔ رشته‌کوه دنا، قله ب‍یژن۳ (قاش‌مستان) در مرز منطقه پادنا سمیرم و شهر سی سخت، ۴۴۵۹ متر ارتفاع دارد و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. منطقه پادنا (سمیرم) و شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامن این کوه جای گرفته‌است. با توجه به طول زیاد و ارتفاعات گوناگون، بارش سالانه در این کوه از ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر متغیر است و رودهای زیادی از آن سرچشمه می‌گیرند که در میانشان می‌توان از بشار، خرسان، ریگان، ماربر، مهریان، کوه گل، دیاشم، سریز، تیزاب و دژکرد نام برد.

 منبع ویکی پیدیا  

تصاویری از کل برنامه





بر فراز باشید همنوردان 

نه به کوهنوردی غیر مسئولانه 

نه به گردشگری غیر مسئولانه 

طبیعت را پاک نگه داریم 

قله گلستان کوه

قله گلستان کوه 
رشته کوه خوانسار رشته کوهی است واقع میان شهرستان گلپایگان و فریدن مرکب از کوههای دربند ، صاف دوتو ، زرد ، برجی ، الشگر ، خوانسار ، دربند و شنستان است .
دشت لاله‌های واژگون دره بید در فاصله‌ای حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان در دره باریکی در روستای دره‌ بید از توابع شهرستان فریدن و در ۲۰ کیلومتری شهر داران واقع شده است. دشت لاله‌های واژگون دره بید، دارای حدود ۱۰ کیلومتر وسعت است و در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و لاله‌های این منطقه از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.در ضمن از دره بید میتوان به قله های اتل پارس و سیل دست یافت . 
وجه تسمیه ی نام منطقه : نام خوانسار به صورت‌های کانسار، کانیسار، خنسار، خونسار و در نهایت خوانسار بوده که به معنی چشمه‌سار است. خوان به معنای چشمه و سار پسوند نشان دهنده کثرت است. در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته است. خان، خانی و خُن در فارسی به معنی چشمه است. بعضی بر این باورند که خوانسار کوچک شده خوانسالار، یعنی سفره دار، سفره چی و آشپزباشی سلطان است. عده‌ای نیز این واژه را مخفف خون ساربان دانسته و منشاء آن را کشته شدن ساربانی در این محل، توسط دزدان می‌دانند. همچنین عده‌ای با توجه به این که خان به معنی شأن عسل و به بیان دیگر مکان تولید عسل هم است، این نام را محل تولید عسل تعبیر کرده‌اند . موقعیت گیتایی (جغرافیایی):گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر از سطح دریا در مسیر خوانسار به اصفهان و در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار و در استان اصفهان قرار دارد. جهت این کوه جنوب غربی ،شمال شرقی است . شهر خوانسار در دامنه جنوب غربی این کوه قرار دارد.
گزارش برنامه : جمعه 15 اردیبهشت 1402 در غالب یک تیم چهار نفره با همنوردان قدیمی  موفق شدیم از مسیر روستا و تنگه دره بید به قله های کاسون و گلستان کوه صعود کنیم و خاطره ای خوب را در دفتر کوهنوردی به ثبت برسانیم .
تصاویری از کل برنامه 






بهارتان سر سبز همنورد