#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

صعود قله دومیر استان مرکزی


 قله دومیر : (3500 متر)  در استان مرکزی- شهرستان دلیجان – بخش مرکزی- دهستان هستیجان واقع است. این قله بلندترین قله استان مرکزی است.البته با توجه به این که این قله حدودا در مرز مشترک استان اصفهان واستان مرکزی قرار دارد،خیلی ها قله شهباز(3390 متر) را بلندترین قله استان مرکزی فرض می کنند.اما با بررسی ها ی دقیقترمعلوم شد ه است که بلندترین قله استان مرکزی همین قله دومیر است.این قله در34 کیلومتری شرق شهر دلیجان ودر355 کیلومتری غرب کاشان واقع است.در جنوب غربی این  قله روستا ی "قلهر" ودر شمال آن روستای "نشلج"  و درشرق آن روستای "مراق"  و در غرب آن روستی" مزوش"قرار دارند.

 مسیرهای اصلی صعود به قله :

1)      مسیر شرقی: روستای مراق- قله دومیر

2)      مسیر غربیروستای مزوش- دره معدن- قله دومیر

3)     مسیر شمالیروستای نشلج - قله دومیر

مسیرغربی کوتاه ترین مسیرصعود است.


گزارش برنامه : در طی یک روز بیاد ماندنی تیم چهار نفره ما صبح ساعت 4 بامداد از اصفهان به قصد صعود به قله دومیر حرکت کرد و در ساعت 7 صبح به روستای نشلج  رسیده و برنامه صعود به قله را شروع کرد و طی مسافت کرده و در ساعت 13 بر فراز بام استان مرکزی ایستاده و جای همنوردان را خالی کردیم . و سپس در ادامه برگشت ساعت 17 به روستای نشلج برگشته و پایان یک برنامه حساب شده و دقیق و بسیار زیبا جای همه همنوردان خالی بود .مسیر صعود از روستای نشلج بسیار دیدنی و زیبا است و نیمی از مسیر دنباله آب رودخانه طی میشود و درختان گردو نیز جلوه خاصی به مسیر داده است و شقایق های سهراب سپهری نیز در طول مسیر خود نمایی میکرد . 

 

نمایی از قله دومیر 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله جوپار کرمان

کوه جوپار : در جنوب شهر جوپار (از شهرستان کرمان) و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد. برف‌های این کوه حتی در تابستان نیز آب نمی‌شود. گیاهان دارویی فراوانی از کوه جوپار به دست می آید مانند آلاله؛ آویشن؛ مرزن جوش و از همه مهمتر زیره سیاه. زیره معروف کرمان که شهره آفاق است از کوه جوپار به دست می آید.

ارتفاع این کوه به بیش از ۴۱۳۵ متر می‌رسد که به دارای ستیغ‌ها و دیواره‌های زیبای آن و نیز چشم اندازهای دیدنی و یخچال‌ها می باشد. هر ساله کوهنوردان زیادی برای صعود به این کوه و قله‌های زیبایش به کرمان می‌آیند. اگر چه تغییرات آب و هوایی و عدم ریزشهای مناسب زمستانی باعث شده که ماندگاری برف بر اندام تنومند و قامت بلند این کوه کمتر از گذشته شود اما هنوز هم با شکوه و زیباست.ازحیوانات این کوه میتوان:گرگ،روباه،شغال،کفتار،اهو،بزکوهی،قوچ،عقاب،کبک،تیهووباقرقره رانامبرد. 

دره راگه : یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد شهرستان رفسنجان و از جاذبه های گردشگری ناشناخته و بسیار زیبای استان کرمان است که در ۲۰ کیلومتری رفسنجان و در مسیر گردشگری دو جاذبه اکوتوریستی استان (روستای میمند و کلوت های شهداد) واقع شده است .
دره راگه هم چنین در نزدیکی معادن مس سرچشمه قرار دارد که می تواند امکان بازدید گردشگران را در این منطقه نیز فراهم کند.
وجود ستون هایی با ارتفاع ۱۰۰ متر از ویژگی های منحصر بفرد دره راگه می باشد .
مخروط های نوک تیز و کله قندی، ستون ها و ستونک های فرسایشی، آرک ها و تیغه ها و دیواره های نواری که ارتفاع آن ها در برخی نقاط به صد متر نیز می رسد، از جمله بخش های خاص این منطقه است.
در گذر از باریکه های دره، به شکاف ها و سوراخ های بزرگ و کوچکی برخورد می کنید که برخی طبیعی و برخی دیگر در گذشته های دور توسط انسان ها ساخته شده است
مسیر دره راگه به طول ۲۰ کیلومتر به صورت پیاده، تماشای جلوه های فرسایش خاک را برای هر بیننده ای فراهم می کند.
در حال حاضر سه ژئو پارک در کشور وجود دارند که شامل ژئوپارک جهانی قشم، ژئوپارک ارس و ژئوپارک راگه می باشد. به منظور حفظ و صیانت از دره راگه و منطقه اطراف آن و احجام و اشکال طبیعی درون آن، در جلسه کمیته اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مقرر گردید که از این به بعد پروژه اکوکمپ دره راگه در قالب ژئوپارک راگه ادامه یابد.

گزارش برنامه : طی یک سفر چهار روزه همراه با همنوردان گروه کوهنوردی مانوش سمیرم و تیم سه نفره آرش ایذه و همنورد گرامی سرکار خانم فخرایی و با همکاری همنورد عزیزم استاد احمد رنگ آور از کرمان موفق شدیم قله فنی سه شاخ جوپار را صعود کنیم و در ادامه برنامه از نقاط دیدنی شهر کرمان و ماهان نیز دیدن کرده و در راه برگشت هم دره زیبای راگه رفسنجان را بازدید کنیم . در این سفر جای همه همنوردان خالی بود .

نمایی از قله سه شاخ جوپار 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله احمد لیوه چهار محال

کوه و منطقه احمد لیوه : منطقه‌ای در استان چهارمحال و بختیاری که در موقعیتی مابین شهرستان فارسان و اردل ، در ۹۷ کیلومتری باختر جنوبی شهرکرد و از غرب بیرگان، نصیرآباد و گل آباد با قله ۳۳۱۸ متریپرجفت شروع و تا نزدیکی‌های سرپیر دشتک ادامه دارد.

در احمد لیوه کوهی با همین نام (کوه احمد لیوه) قرار دارد و در واقع، بدلیل وجود کوه احمد لیوه در آن، این منطقه نیز احمد لیوه نام گرفته‌است... !

بیشترین ارتفاع این کوه ۳۵۸۹ متر در نزدیکی سرپیر می‌باشد. این کوه از خاور به کوه سالداران و کلک و از دامنه باختری، به دره آب کوهرنگ متصل است. شهر دشتک در جنوب شرقی این کوه قرار  دارد. در بخش هموار این منطقه، که گود احمد لیوه نام دارد، چشمه‌های زیادی جاریست. مثل چشمه سرتنگ و چشمه خونیدر جنوب احمد لیوه، رشته کوه میلی، در جنوب غربی کوه قیصری، در غرب، گردنه چری و خط الراس زردکوه در شمال کوه‌های سالداران و کلک قرار دارد. 

این منطقه، پوشیده از گیاهان گوناگون مثل زرابی، ثعلب، قودومه،گلپر، آویشن و گون است.

در این منطقه و کوه احمد لیوه، حیواناتی مثل پازن، خرس، روباه، گرگ، کبک و عقاب یافت می‌شود. 

گزارش برنامه : جمعه 96/3/5 همراه با همنوردان قدیمی موفق شدیم بر فراز قله احمد لیوه استان چهار محال و بختیاری ایستاده و جای همه همنوردان را خالی کنیم در این برنامه صعود از طرف روستای بیرگان و فرود از سرپیر دشتک انجام پذیرفت . به امید سلامتی و صعودی دیگر . 


 نمایی از کوه احمد لیوه 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...