#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه سفربه خلیج نایبند

دامن دریای بی ساحل
بیکران  و موج در موج است
موج، همچون بال مرغابی
گاه پایین، گاه در اوج است
دم به دم در پهنه ی دریا
موج، شکلی تازه می گیرد
یک نفر با خط کشی کوچک
موج را اندازه می گیرد
از پی هر موج، سرگردان
روز و شب بیهوده می تازد
تا بریزد موج دریا را
در قفس هایی که می سازد
در قفس، دریا نمی گنجد
زانکه کار موج پرواز است
ما همان دریای آزادیم
دشمن ما آن قفس ساز است

"قیصر امین پور"


خلیج نای بند : این منطقه در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرلر دارد . منطقه نای بند و جنگل‌های حرای (مرزهای عسلویه، بساتین و هاله) می‌باشد.محدوده خشکی این پارک ملی با وسعت ۲۲۵۰۰ هکتار به صورت دماغه مرتفع در ساحل جنوبی خلیج نای بند قرار دارد؛ و گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، و گونه نادر جبیر و جیرفتی را دربردارد. این منطقه از سال ۱۳۵۷ به عنوان منطقه حفاظت شده شناسایی شده‌است. خلیج نای بند دارای زیستگاه دریایی مرجانی و علف‌های دریایی است.در چشم‌انداز طبیعی این منطقه دارای خورهای متعدد، جنگلهای حرا، سواحل ماسه‌ای و درختان کهنسال انجیر معابد، دشتهای مشجر دره‌های عمیق و صخره‌ای وجود دارد.این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشی منحصر به فرد است و دارای میش و قوچ، کل، بز وحشی، آهو، جبیر و پلنگ است. جبیر را آهوی هندی و آهوی کویری نیز می‌نامند. جبیر کمی کوچکتر از آهو با پوست اُخرایی رنگ است که رنگ سفیدی در زیر شکم دارد. شاخ آن مستقیم با انحنایی در طرف جلو است که پیچ قلاب مانند نوک شاخ آهوی ایرانی را ندارد.

پَدری یا کوه پردیس : کوهی است در حومهٔ شهرستان جم از توابع استان بوشهر که در ابتدای راه جم به سیراف  قرار دارد. ارتفاع قله این کوه از سطح دریا 1040 متر است و شکل آن تنها از چشم انداز جنوبی، مخروطی به نظر میرسد. ارتفاع این کوه از برخی قله های همجوار آن پایینتر میباشد.درمورد کوه پردیس شایعه‌های متعددی بر سر زبان‌هاست و خواص عجیبی به این کوه نسبت داده می‌شود؛[۴] ازجمله این‌که این کوه نزدیک‌ترین نقطهٔ زمین به خورشید است و به همین دلیلویروس اچ‌آی‌وی بر روی آن رشد نمی‌کند کوهنوردی در این کوه باعث درمان مبتلایان به بیماری‌های سرطان و ایدز می‌شود  از عسل به‌دست‌آمده از اطراف این کوه برای ساختن داروی اَدویل (Advil) استفاده می‌شود؛ قدرت مغناطیسی این کوه به‌قدری است که خودروهایی را که از کنار آن رد می‌شوند به‌سوی خود جذب می‌کند و باعث تصادم آن‌ها به کوه می‌شود  و این‌که منبع بزرگی از آب در لایه‌های زیرینِ این کوه وجود دارد. این شایعه‌ها در وب‌گاه‌ها و رسانه‌های متعددی تکرار شده‌است ؛ درحالی‌که همگی آن‌ها به‌وضوح بی‌معنی و طنزآمیزند و اثبات علمی ندارد. فقط جذب خودروها به‌سوی کوه ممکن است به‌ نوعی خطای دید مربوط باشد که به‌دلیل پنهان شدن افق به‌وجود می‌آید و بجز این منطقه، در مناطق جغرافیایی زیادی دیده شده‌است .

 تنگه هایقر  گرند کنیون ایران

به استان فارس، شهرستان فیروزآباد می رویم و در جهت جنوب غربی این شهرستان، ۳۵ کیلومتر به سمت جنوب حرکت می کنیم. به محلی می رسیم که عظمتش در همان نگاه اول دیدنی است؛ در دل سنگ و صخره های پر ابهت رشته کوه های زاگرس، تنگه ای قرار دارد که همچون سرسرایی طبیعی بین دو سوی کوه فاصله انداخته است تا بستری باشد برای رودخانه ی قره آقاج، که از میانش می گذرد. این شگفتی که هایقر نام دارد، چنان با عظمت و با ابهت است که عمق دیواره هایش گاه به حدودا ۴۵۰ متر می رسند. طول این دره ی شگرف، در منابع مختلف مابین ۸ تا ۱۴ کیلومتر تخمین زده شده، که با استناد به موثق ترین این منابع طول تنگه ی هایقر نزدیک به ۱۳ کیلومتر است تنگه ی هایقر هم اکنون با نام گرند کنیون ایران هم شناخته می شود؛ گرند کنیون یک ژرف‌دره در ایالت آریزونای آمریکاست و یکی از زیباترین دره های جهان به شمار می رود. ارزش این پدیده ی طبیعی از حیث علم زمینشناسی، زیبایی چشم اندازش از زوایای مختلف و همچنین تفریحات ممکن در این ناحیه، گرند کنیون را به یکی از قطب های طبیعت گردی دنیا بدل کرده اند. مردم از کشور های مختلف، و حتا ایرانیان بسیاری هر ساله با صرف هزینه های گزاف برای بازدید از گرند کنیون راهی آمریکا می شوند. افسوس که نمونه ی مشابه همین شاهکار طبیعی، در کشور خودمان آرمیده است اما به اندازه کافی مورد توجه مردم و مسئولین قرار نمی گیرد. علت پدید آمدن تنگه هایقر در ابتدا فعل و انفعالات جغرافیایی بود و سپس جاری شدن آب رودخانه آن را تشدید کرد تا پدیده ای طبیعی شکل بگیرید که امروز به سبب عظمت و شگفتی اش با گرندکنیون آمریکا قیاس می شود. رودخانه ای که می پیچد و می تابد و از میان این تنگه ی تاریخی خودش را با نام مُند به خلیج فارس می رساند، هم اکنون عاملی است برای جذب گردشگران از نقاط مختلف به سوی هایقر. هایقر در لغت معنای مُردن یک فرد را می رساند. در این کشمکش ها، هرگاه یکی از جنگجویان قشقایی موفق به از پای در آوردن یک سرباز انگلیسی میشد، فریاد هایقر سر میداد تا همرزمانش از این واقعه آگاه شوند و امیدی مضاعف بر دل هایشان بتابد.


 گزارش برنامه : طی پنج روز برنامه از قبل طراحی شده ( چهارشنبه 18 بهمن الی یک شنبه 21 بهمن 97 ) موفق شدیم در یک سفر بیاد ماندنی از مناطق فیروز آباد تنگه هایقر؛ جم و کوه افسانه ای "پردیس" ( یا "بدری" که قبلا صعود کرده بودیم ) بندر سیراف ؛ خلیج نایبند ؛ و...بازدید کرده و در کنار ساحل زیبای خلیج فارس چندی به تماشای امواج خروشانی که عاشقانه خود را به سخره های تیز میزدند بنشینیم و چه زیبا بود غروب دریا با چشم اندازی به وسعت اقیانوس . باز دید از تنگه شگفت انگیز هایقر لذت سفر را دو چندان کرده بود . چندی در کنار کوه پردیس و چشمه ای که از زیر کوه جاری بود خالی از لطف نبود . ترکیب باغ های مرکبات و درختان نخل منطقه فیروز آباد چشم اندازی بسیار زیبا داشت . جای همه عاشقان طبیعت دراین برنامه خالی بود .


نمایی از غروب خلیج نایبند 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله مارشنان

کوه مارشنان : در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهراصفهان و ۳۰ کیلومتری شمال کوه‌پایه قرار دارد. این کوه با ارتفاع ۳۳۳۰ متر در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق زفره و ۳ کیلومتری جنوب روستای مارشنان در استان اصفهان در مرکز ایران جای دارد. بخش عمده این کوه از آندزیت  وسنگ‌های آذرآواری متعلق به دوره ائوسن  تشکیل شده و در میانه کمربند آتشفشانی سهند  بزمان قرار گرفته‌است. این کمربند کوهستانی بر اثرفعالیت‌های آتشفشانی  و ژرف‌توده‌گرایی  (پلوتونیسم) طی دوره ائوسن شکل گرفته و از آتشفشان سهند در شمال غرب تا آتشفشان بزمان در جنوب غرب ایران کشیده شده‌است. کوه مارشنان به وسعت۱۴۵۰ کیلومترمربع درمیانه سه شهرستان اصفهان، نائین و اردستان از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌است و بلندترین قله آن «مارشنان»۳۳۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شرق روستای زفره اصفهان قرار دارد. این کوهستان یکی ازمهمترین رشته کوه‌های استان اصفهان وهم چنین یکی ازمهمترین رشته کوه‌های مرکزی ایران به‌شمار می‌رود. کوهستان مارشنان از سمت شمال غرب به کوهستان دوروچین و از سمت شرق به کوهستان میل می‌پیوندد و از مهم‌ترین قله‌های آن می‌توان به قله‌هایی مانند مارشنان، سرمست، آبگرم، لالوک، حسن‌آباد، چاه ماسه، وناوند، آب کم، چنارچه و پلتگی اشاره نمود. درقله اصلی این کوه تجهیزاتی از نیروی هوایی ارتش و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. برای رسیدن به قله اصلی مارشنان یا قله دوم آن (که در کنار قله اصلی و حدود ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد) از محل مزرعه نچف به حدود چهار ساعت زمان نیاز داریم. بهترین و عمومی‌ترین مسیر برای صعود به قله مارشنان مسیر زفره - مزرعه نچف است. و مسیر دیگر که بسیار زیبا و دیدنی است از روستای نیسیان می باشد که این روستا در بیست کیلومتری بعد از زقره  در ادامه جاده به طرف اردستان است و مسیر شمالی به شمار می آید . 

گزارش برنامه : روز جمعه 12 بهمن طی یک برنامه منسجم و در هوایی آفتابی ولی با وزش باد و سرما موفق شدیم از طرف روستای نیسیان و از مسیر شمالی پوشیده از برف به قله مجاور قله اصلی کوه مارشنان صعود کنیم . شایان ذکر است که قله اصلی تجهیزاتی از نیروی هوایی ارتش و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و صعود به قله اصلی ممنوع میباشد .


نمایی از کوه مارشنان جبه شمالی 


ادامه مطلب ...