#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

پیمایش حاشیه زاینده رود


مارکده :  از ترکیب دو کلمه فارسی " ما ر " و "  کده "،  "مار" جانور خزنده و "کده" به معنی خانه می باشدو در قدیم مارکنده بوده که با گذشت  زمان به مارکده تبدیل شده است .  مارکنده به معنی روستای مار استدر مسیر رودخانه ای زاینده رود به طرف اصفهان که از کوه های زرد کوه بختیاری سر چشمه گرفته وآب چشمه های دیمه و لنگان و چشمه های متعدد کوچک دیگری که به آن اضافه می شود مناظر زیبای شگرفی بوجود می آورد . این رود خانه از بلندای زاگرس سرچشمه گرفته وپس از عبور از مناطق مختلف و حیاط بخشیدن به طبیعت در انتها خود را به حاشیه کویر رسانده  و درتالاب گاوخونی ناپدید میشود ودر نقطه ای دیگر از تالاب سر بیرون  زده و جلوه ای دیگر را به نمایش میگذارد  ودر این راستا پرندگان مهاجر را به سوی خود فرا می خواند .حکایتی است سفر دور داز رود خانه ها از شروع تا پایان .تصاویر زیر مربوط است به قسمت کوچکی از حاشیه زاینده رود در منطقه زیبای مارکده .

گزارش برنامه : روز جمعه 16 آذر مان 97 برنامه یک روزه با همنوردان قدیمی و جدید در کنار رودخانه زاینده رود در منطقه مارکده روزی پر نشاط و بیاد ماندنی را در دفتر خاطرات کوهنوردی مان رقم زدیم. ( قابل توجه این که رود خانه زاینده رود تا نزدیکی های باغ بهادران بشتر آب ندارد و به تدریج آب کم و کمتر میشود و به اصفهان نمیرسد ) در مسیر رودخانه زاینده رود نیمه جان حضور پرندگان مهاجر مایع دلگرمی بود و درختانی که برگ ریزان سر به آسمان کشیده بودند و منتظر لطف آسمان بودند جلوه خاصی داشت . در این منطقه هنوز حس غریب زندگی و زنده ماندن طبیعت موج میزد . و ناگوار این که چه مقدار پمپ های آبی که بر سر این رودخانه نیمه جان نصب شده بود و خدا داند باغ ها و ویلا های چه کسانی را ......

و چه غمناک روستاییان منطقه که کشاورزیشان دست خوش عدم مدیریت اب شده است ....

 با آرزوی دیدن دوباره زاینده رود زنده  "رررررررووووودددد" پر آب


نمایی از زاینده رود در منطقه مارکده 
برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 
 
ادامه مطلب ...

صعود به قله شاه کوه

شاه کوه اصفهان  : با ارتفاع ۲۴۱۸ متر از سطح دریا در جنوب شهر اصفهان قرار دارد. خط الرس شاهکوه از گردنه لاشتر تا گردنه آبنیل در جنوب شرقی منطقه فلارجان ادامه دارد که طول این خط الرس ۲۵ کیلومتر است. جاده اصفهان شهرضا این رشته کوه را از کوه کوه کلاه قاضی جدا میکند.برای صعود به این قله زیبا مسیر های متعددی وجود دارد که بهترین آن از طرف منطقه مرغ و جاده کنار پمپ بنزین مرغ می باشد . نکته مهم این که این کوه زیبا مسیر های دست به سنگ متعددی دارد که صعود از انها خالی از لطف نیست . ضمن این که عبور از خط الراس این رشته کوه زیبا نیز بسیار فنی و دلچسب میباشد . کلاهک عقاب نیز جایی مناسب برای فرود های تمرینی است . و در ادامه دیواره پلیس راه که مسیر های بسیاری گشایش شده و مکان خوبی برای سنگ نوردان اصفهانی و شهرستان های مبارکه و شهرضا است نیز به نوعی به این کوه زیبا متصل است . و مهم تر از همه این که این کوه برای کوهنوردان اصفهانی یک برنامه نیم روزه و یا یک روزه مفرح است . و شب مانی در این کوه زیبا بسیار جذاب می باشد . 

گزارش برنامه : روز جمعه 9 آذر ماه 97 برنامه صعود به قله شاه کوه با همنوردان قدیمی  و بیاد گذشته های دور برنامه ریزی شده بود . انجام این برنامه متاسفانه در هوایی آلوده اجرا شد که پس از گرفتن ارتفاع الودگی هوا کم شد ولی کوه های اطراف اصفهان در میان الودگی ناپدید شده بودند . که جای تاسف شدید داشت .

نمایی از شاه کوه 

  

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


 تصاویری از کل برنامه 







با آرزوی هوایی پاک 

بهداشت در کوهستان

شعر بهداشت محیطی


بهداشت محیط اگر رعایت گردد                       پاکی ز برای همه عادت گردد

با سبزه و گل و همت اهل زمین                      اندیشه آدمی سلامت گردد

 ------

بهداشت محیط کار و رفتار                               دارد به جهان بسی خریدار

آنان که جز آن رهی نپویند                               جان و تنشان مباد بیمار

 -------

بهداشت محیط خلق ایران                              با وحدت ما شده نمایان

پیشگیری ز درد و ناخوشی هاست                 این حافظ جسم و جان انسان

 -------

طبیعت سالم و پاکش قشنگ است            بشر با قهر آن در حال جنگ است.

ز جان  از بهر حفظ آن بکوشیم                 کز آن غافل شدن بسیار ننگ است.

 --------

فضای زندگی گر پاک باشد                          در آن نسل بشر چالاک باشد

کسی کو میهنش را دوست دارد                 سزد در حفظ آن بی باک باشد


آیا شستشوی ظروف در طی برنامه کوهنوردی واقعا" ضروری است؟

تمام غذاهایی که در طی مدت کوهنوردی صرف می کنید، به یک سوال ختم می شوند: آیا برای شستن آنها نیاز به جوشاندن آب می باشد یا صرفا" می توان پاکشان کرد؟ (یا لیسشان بزنید؟) قطعا" اینکه چگونه با این مسئله در منزل برخورد کنید، مشخص است. اما کمی چغر بودن گاهی مورد نیاز است. در تحقیقی که اخیرا" در مجله پزشکی محیط و Wilderness چاپ شده، اینگونه پیشنهاد می نماید که شستن دستها و وسایل آشپزی مهمتر از ضد عفونی آب جهت جلوگیری از عفونتهایی همچون میکروب ژیاردیا می باشد. اما در عین حال شستشو نیاز به زمان، انرژی و سوخت دارد و باعث ایجاد فاضلاب می شود. گاهی اوقات، ما به ته غشا گرفته ظرف نگاه می کنیم و از خود می پرسیم، آیا واقعا" نیازی به شستن این ظروف هست؟

73 درصد از خوانندگان مجله، در نظرخواهی سایت مجله بک پکر جواب آری داده اند و 27 درصد جواب نه!

اسهال کوهستان بسیار شایع اما قابل پیشگیری است. بخصوص در گروههای بزرگی که افراد با هم غذا را و ظرف غذا را تقسیم می کنند و در عین حال میکروبها را! چون بیشتر مصدومان از راه دهان عفونت را می گیرند و بررسی ها نشان می دهند که باکتری ها بسرعت در ظروف کثیف رشد می کنند، شستشو برای بهداشت ضروری می باشد. از طریق تهیه آنچه فقط تناول می کنیم، از تبدیل شدن ظرف پخت و پزمان به ظرفی لای گرفته جلوگیری کنیم. سپس ظرفها را در آب بسیار داغ بسابید تا ویروسها و میکروبها از بین بروند. در صورت استفاده از صابون، اطمینان حاصل کنید که سازگار با محیط طبیعی است و برای آبکشی نهایی از آب جوش استفاده کنید. پسماندها را با آب بیشتری مخلوط کنید و در محیط بیشتری پخش نمایید. این کار به نظر خسته کننده می آید ولی واقعا لازم است. 

 با اجرای صحیح و بهداشتی یه برنامه هر کوهنورد بایستی یک محیط بان دلسوز و یک رفتگر طبیعت باشد . با آلوده نکرده و باز گرداندن زباله های خود طبیعتی پاک را برای آینده گان بجا بگزاریم .


Image result for ‫بهداشت در کوهستان‬‎




کوهستان پاکم آرزوست