#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه صعود به قله دو برار شرق البرز


خط الراس طولانی رشته دوبرار: (قره داغ) همچون دیواری مستقیم به طول تقریبی 64 کیلو متر به موازات ناحیه جنوبی رشته کوه البرز شرقی از نمرود در منطقه فیروز کوه تا گردنه امامزاده هاشم در جاده هراز کشیده شده است . این خط الراس پر فراز و یکنواخت دارای 23 قله مرتفع می باشد که 12 قله آن بیش از 4000 متر ارتفاع دارند . 


گزارش برنامه : پنج شنبه 93/2/24 به قصد صعود به قله دو برار شرقی همراه با گروه کوهنوردی دنا اصفهان به  روستای لاسم در منطقه البرز عزیمت کردیم و تا ارتفاع 3850 صعود موفق بود که شرایط جوی کاملا دگر گون شده و کوران و باد شدید همراه بارش برف ریز  اجازه حتی یک متر بالا رفتن را به تیم نداد ؛ پس از ساعتی مبارزه و تامل شرایط رو به وخامت میرفت که به ناچار تصمیم به بازگشت گرفته شد  باشد تا باری دیگر و در هوایی مساعد به این قله زیبا صعود نماییم بدی هوا و شرایط نامساعد هیچ چیزی از زیبایی و ارزش کار گروهی کم نکردو و در پی بازگشت از کل منطقه استفاده بسیاری بردیم . 


گزارش کامل برنامه در سایت گروه کوهنوردی دنا اصفهان 


http://denaesfahan.blogfa.com/


دور نمایی از قله دو برار شرقی 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

قهرمانی بی ادعا حتما بخوانید


  
 گاه گاهی مرغ خیال را به ایام نه چندان دور پرواز می دهم:

ایامی که که در حسرت ایزار داخلی بودیم و تنها کفشهای کوه بود که تولید داخلی داشت.

ایامی که برای دریافت چند کارابین باید کارت شناسایی خود را گرو می گذاشتیم.

ایامی که شیفتگان قدرت و پول ، ابزار را به قیمتی چند برابر قیمت واقعی در این کشور عرضه می کردند و با هر ندای سازنده ای مخالفت می کردند.

ایامی که هم نوردانی در گوشه و کنار این کشور اراده نمودند که تولید نمایند آنچه را که دیگران با منت به آنان عرضه می کنند.

و . .

و اکنون  به روزگاری که مصرف تولیدات خارجی ارزشی شده است که چونان سرطان در هستی جامعه (و به پیروی از آن جامعه کوه نوردی ) ریشه دوانده است و مارک گرایی چونان آفتی غیر قابل مهار  درخت اندیشه ها را از میوه خلاقیت تهی می کندبه یاد آن ایام تصاویری از ابزار ساخته شده توسط پیش کسوت گرامی گروه دنا ، جناب آقای مهندس سماواتی را ،(برخلاف خواست قلبی ایشان) بر روی وب لاگ قرار می دهیم.


متن از همنورد گرامی گروه دنا اصفهان "اقبال ولیپور"


ابزار ساخته شده توسط استاد امجد سماواتی 



 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

 

ادامه مطلب ...

برنامه هفته آخر اردیبهشت ماه 94

عنوان برنامه : صعود به قله دو برار منطقه دماوند  همراه با گروه کوهنوردی دنا اصفهان 


مدت برنامه  :  2/5 روزه از عصر پنج شنبه 93/2/24 الی شنبه 93/2/26 


دورنمایی از خطالراس دو برار ( تصویر کپی )



                                                با شما در برنامه های بهاری 





گزارش صعود به قله ولیجا

جاسب و کوه ولیجا : منطقه ای کوهستانی در منتهی الیه جنوب شرق استان مرکزی و در شمال نراق از توابع شهرستان دلیجان واقع شده است    این منطقه در سال ۱۳۸۱ توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین گردید. پناهگاه حیات وحش جاسب با وسعت ۱۷۲۳۴ هکتار است.سیمای طبیعی منطقه جاسب از کوههای خشک صخره ای، دره ها، تپه ها، کوههای استپی تا دشتی متغیر است. بلندترین ارتفاع آن قله کوه ولیجا با ارتفاع 3325  متر و حداقل ارتفاع آن در تنگه رودخانه ازنا با ارتفاع ۱۸۰۰ متر منظره های متفاوتی را ارائه می نمایند. میزان بارندگی متوسط سالانه محدوده مذکور ۲۹۵ میلیمتر در سال و متوسط درجه حرارت سالانه این محدوده معادل ۵ الی ۱۵ درجه سانتیگراد برآورد میگردد.منطقه جاسب بدلیل شرایط کوهستانی دارای مناطق مرتفع و صخره ای، خشکی و زیستگاههای جنگلی میباشد که زیستگاههای جنگلی در بخش بسیار محدودی از اراضی غربی و جنوب غربی این منطقه بصورت نوار باریکی به سمت شمال شرقی منطقه پیش میرود. گونه های پسته و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه بشمار می روند و جنگلهای مذکور بدلیل محدودیت سطح گسترش آنها در استان از ارزش حفاظتی برخوردار بوده و نیازمند توجه بیشتری در این خصوص می باشد.در داخل پناهگاه حیات وحش جاسب سه روستای کروگان، وشتگان و هرازیجان وجود دارد که هر سه روستا دارای سکنه هستند. مردم روستاهای ذکر شده به شغل زراعت، باغداری، پرورش طیور خانگی و دامداری مشغولند.وجود غار چال نخجیر (اثر طبیعی ملی) از جاذبه های توریستی این منطقه به شمار می رود.منطقه جاسب محل اتصال روشهای زاگرس شمال غربی به ارتفاعات ایران مرکزی بوده و از تنوع گیاهی و جانوری قابل توجهی برخوردار می باشد.پناهگاه حیات وحش جاسب محل زیست جانورانی نظیر قوچ و میش، گرگ، روباه، خرگوش، گراز، تشی، خارپشت، دوپای کوچک، کبک،تیهو، بلدرچین، قمری، سبزقبا، چکاوک کاکلی، شاه بوف، سارگپه، عقاب دوبرادر، دلیجه و بسیاری جوندگان و خزندگان بوده و مناطق مرتفع و صخره ای شامل ارتفاعات کوه آل، کوه تخت و کوه ولیجا محل زیست کل و بز و پلنگ می باشد.پوشش گیاهی منطقه شامل گونه های بالش وش، پشته ای و علفی است. مجموعاً ۱۳۵ گونه گیاهی از ۳۵ خانواده در این منطقه زیست می نماید که از میان آنها به ۲۳ گونه علفی، ۱۰۴ گونه بوته ای، ۸۰ گونه درختچه ای و ۴۰ گونه درختی دیده میشود. بنه، بادام کوهی، زالزالک، انجیر وحشی، زرشک، گون، هزارخار، چوبک، گل ماهور، ریش بز، زنبق بیابانی، جارو علفی و گل قاصد مهمترین گونه های گیاهی منطقه هستند . ( منبابع مختلف و گزارشهای اینترنتی )

گزارش برنامه : طی یک روز بهاری و در هوایی مطبوع و عالی موفق شدیم برنامه بیاد ماندنی را همراه با گروه کوهنوردی دنا اصفهان اجرا کرده و بر فراز قله صخره ای و زیبای ولیجا قرار بگیریم و جای همنوردان غایب را خالی کنیم .( مسیر اول: از کاشان به طرف روستای مشهد اردهال حرکت کنید. به سمت نراق در مسیر جاده وارد روستای خاوه می شوید.از طریق جاده ای خاکی به طرف ییلاق خاوه حرکت کنید. پس از عبور از چندین مزرعه درمسیر نهر طویل راه پیمایی کنید.در این مسیر قله رو به روی شما نمایان است. بعد از حدود دو ساعت حرکت به چندین چشمه به نام قولقلوچه        می رسید. پس از عبور از آخرین چشمه به خط الرأس قله رسیده به سمت راست از روی خط الراس به سوی قله حرکت کنید. پس از یک ساعت و سی دقیقه راه پیمایی از تیغه ی زیر قله با یک شیب تند به قله ی 3330 متری ویلیجیا می رسید. مسیر دوم: در مسیر جاده مشهد اردهال- نراق حرکت کرده در 4 کیلومتری نراق به سمت راست وارد جاده ی نراق-جاسب که جاده ای آسفالته است می شوید. پس از 5 کیلومتر حرکت ، به سمت راست وارد یک مزرعه می شوید که دارای جاده ای خاکی به طول یک کیلومتر است. آغاز حرکت کوهنوردی از این مزرعه است. در مسیر جوی آبی که سرچشمه آن نقطه ی مقابل چشمه قلقلوچه است حرکت  کنید. پس از یک و نیم ساعت راه به چشمه می رسید. از چشمه به سمت چپ در مسیر خط الرأس به طرف قله حرکت  کنید. این مسیر نزدیک تر  از مسیر اول و نقطه ی مقابل آن می باشد.  )


دورنمایی از کوه ولیجا 



 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...

گزارش برنامه دالان کوه

گزارش برنامه : با همنوردان قدیمی تصمیم گرفتیم به منطقه دولت آباد دالان کوه رفته و از طبیعت زیبای منطقه دیدن کنیم و پیمایشی داشته باشیم از دالان تا چشمه مرغاب که به همت همنوردان عزیزم  امروز پنج شنبه 93/2/17 در هوایی کاملا بهاری و بارش کمی باران که به گلهای منطقه طراوت خاصی داده بود و گپ و گفتگو در میان چشم اندازی از سبزه زاران سرسبز و نوشیدن چایی در کنار چشمه های روان برنامه ای مفرح با شادی و به خوبی انجام شد ؛ جای همه همنوردان خالی بود . 


نمایی از دولت آباد از فراز خطالراس دالان کوه 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...