#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

روز جهانی کوهستان گرامی باد

دلی کز عشق جانان دردمند است

همو داند که قدر عشق چند است

دلا گر عاشقی از عشق بگذر

که تا مشغول عشقی عشق بند است

 عطارنیشابوری 


روز جمعه 19 آذر1400 به مناسبت گرامی داشت روز جهانی کوهستان همایشی از طرف باشگاه کوهنوردی پلی اکرید در پارک کوهستانی صفه اصفهان بر گذار گردید که این همایش توسط همنوردان جوان شاغل به خوبی مدیریت شد و نیز تعدادی از همنوردان قدیمی در این همایش شرکت داشتند . حضور استاد خلیفه سلطانی از پیشکسوتان کوهنوردی ایران و اصفهان در جمع همنوردان باشگاه پلی اکریل بسیار خوشایند بود . 


نمایی از کوه صفه اصفهان و به روایتی دانشگاه کوهنورادن اصفهان 


 برای مشاهده بقیه عکسها غادامه مطلب را کلیک کنید  ادامه مطلب ...

کویر ورزنه

   کویرم و تنم در گرما می سوزد،
 در حسرت بارانم که بیاید و سیرابم کند
                                                                                    ای ابر های سپیدو زیبا 
                                                                               ببارید ؛ ببارید و سیرآبم کنید 

ورزنه : شهری است از توابع بخش بن‌رود در شهرستان اصفهان استان اصفهان در مرکز ایران است. در نزدیکی باتلاق (تالاب بین‌المللی) گاوخونی واقع شده‌است. و تنها شهر ایرانی است که زنان آن به طور سنتی چادر سفید بر سر می‌کنند.درباره وجه تسمیه ورزنه مطالب زیادی نقل شده است که در این دو مورد به واقعیت نزدیک‌تر است. افراد محلی قبول دارند که ورزنه به معنای کشت دانه و کاربر روی زمین است که این مطلب با این خصوصیات و موقعیت شهر ورزنه، انطباق دارد. کلمات هم خانواده بسیاری، که از ریشه کلمه رزیدن می‌آید. ورز: کشت و کار، ورزنده: کشاورز، برزگر ورزکار: کشاورز، ورزداد: گاوی که با آن زمین را شخم می‌زنند

 دوم اینکه: دو کتاب ادبیات داستانی ایران نوشته محمد قائمی در صفحه ۸۹ این گونه آمده است: حضرت زرتشت یاران خود را به سه گروه تقسیم کرده است. ختیو یا خودمانی که بی اندازه به او نزدیک بودند. (ورزنه) یا ورزندگان که کشاورزان و دامپروران بودند و آریا منش که از دوستان او بشمار می‌آمدند.ورزنه از دیرباز از نقاط پر جمعیت و مشهور روی‌دشت اصفهان بوده و هر جا نامی از روی‌دشت آمده، از ورزنه هم نام برده و یا آن را توصیف کرده‌اند. در بخشی از گزارش‌های معروف پترس گیلانتز درباره ورزنه چنین آمده‌است:

 «ورزنه در ۳۰ کیلومتری اخند واقع گردیده‌است. این قصبه بزرگ محلی است که قبل از قرن چهاردهم میلادی مرداب گاوخونی در آنجا متوقف می‌شده‌است. در این مجموعه که زیر یک آفتاب نرم‌نشدنی خرد شده‌است، خانه‌های مسدود آن طور که می‌توانند از خود حرارت را خارج از اختیار بیرون حفظ می‌کنند. در اینجا بادگیرهای متعددی وجود دارد که ابعاد بعضی از آنها به اندازه اتاقی است که باید تهویه شود. پلی که قبلاً شرح دادیم، با ده دهانه روی رودخانه زاینده‌رود زده شده‌است. بازده آب این قسمت غالباً بیش از مقداری است که در ۷۰ کیلومتر بالاتر وجود دارد و این موضوع را می‌توان این طور توجیه کرد که آب‌های زیرزمینی حاصل از نفوذ حوضه‌های عظیم که در دامنه‌ها هستند، به طرف دره سرازیر می‌شوند».

ماکسیم سیرو فرانسوی (۱۹۶۳- ۱۹۵۹) نیز در بررسی راه‌های باستانی ناحیه اصفهان بخشی از مطالب خود را به معرفی راه‌های قدیمی ورزنه اختصاص داده و درباره آن چنین می‌نویسد:«از ورزنه دو راه قدیمی عبور می‌کند، یک راه می‌گویند خیلی خشک است و از یق‌میش گشته پای کوه شراز دور می‌زند و به روستاهای گل‌شور و انارستان می‌رسد و از خلیل‌آباد بالا می‌رود. این خط سیر صحرایی فقط یک چاه دارد و به عقدا می‌رسد. این راه به قدری خشک است که هیچ وقت کاروان‌های بزرگ نظامی یا تجاری از آن عبور نکرده‌اند. از ورزنه یک خط سیر به کل متفاوت دیگری به یزد می‌رسد. این راه از راه قبلی ناسپاس‌تر است و جز در مواقع تاخت و تازهای فوری و ضروری نظامی از آن استفاده نشده، به خصوص در آخر قرن هشتم هجری به وسیله حکام آل مظفر و در قرن هجدهم (میلادی) که به وسیله افغان‌ها از آن استفاده شده‌است و ین راه که هنوز مورد استفاده شکارچیان گورخر است، در شمال شرقی، مرداب گاوخونی را دور می‌زند و با خط سیری که تقریباً از آب محروم است، به روستای هودوشان می‌رسد. بعد در کوهستان‌های جنوبی ۲۵ کیلومتری یزد به دهکده زردشتی تفت منتهی می‌شود».ورزنه یک بار نیز به خاطر قرار گرفتن بین راه اصفهان-یزد مورد حمله افغان‌ها قرار گرفته‌است.

گزارش برنامه : روز پنجشنبه 11 آذر 1400 همراه با همنوردان شهرستان قروه کردستان موفق شدیم پس از بازدید از منطقه ورزنه ؛ قله قورتان ؛ گاوچاه ؛ آسیاب شتر به سوی رمل های کویر رفته و روز زیبایی را سپری کنیم با آرزوی سلامتی برای همه همنوردان . 

نمایی از کویر وزرنه 

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...

اجرای شانزدهمین همایش صعود قلم قم

با قلم می گویم

ای همزاد ، ای همراه

ای هم سر نوشت

شعرهایم را نوشتی

دست خوش

اشک هایم را کجا خواهی نوشت؟

  فریدون مشیری


قم
 کلانشهری است که در ۱۴۰ کیلومتری جنوب تهران پایتخت ایران واقع شده‌است. این شهر در کنار رودخانهٔ قمرود و در دشت قم قرار دارد. شهر قم مرکز شهرستان قم می‌باشد.طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران شهر قم تعداد ۱٬۲۰۱٬۱۵۸ نفر جمعیت بوده است و همچنین دارای مهاجرانی از استان‌های دیگر ایران مثل اراک است. با این جمعیت قم در رتبهٔ هفتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌گیرد. بیشتر ساکنان شهر مسلمان و شیعهٔ دوازده امامی هستند و تعدادی از اقلیت‌های دینی زرتشتی و مسیحی در شهر ساکن هستند.به شهر قم لقب‌های فراوانی نسبت داده می‌شود اما لقب رسمی و مورد استفاده در رسانه‌ها و همین‌طور شهرداری قم «پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی» است. از قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت، شهر علم، استراحتگاه مؤمنین، دارالموحدین و شهر کریمهٔ اهل بیت و عُش آل محمد (آشیانه آل محمد) یاد می‌کنند.قم به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و جهان، پایتخت مذهبی ایران، پایتخت فرهنگی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران،قطب تولید معارف دینی در ایران،قطب تولید علوم اسلامی،کی از قطب‌های تولید مسائل دینی در ایران، یکی از قطب‌های انتشار کتاب پس از تهران  بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود. قم یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران است تعداد زیادی از اتباع افغانستانی و پاکستانی و عرب در قم مهاجر هستند.این شهر مدفن فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر، پیشوای هفتم شیعه و به‌طور سنتی محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایهٔ شیعه بوده اهمیت زیارتی این شهر در درجهٔ نخست مربوط به مرقد فاطمه معصومه بوده و سپس به دلیل وجود مزارهای متعدد علویان و نوادگان امامان و همین‌طور مسجد جمکران است. این شهر پس از مشهد دومین شهر زیارتی ایران است. جداشدن عتبات عالیات از ایران و پیوستن آن به امپراتوری عثمانی از یک سو و دور بودن مشهد از نواحی مرکزی ایران باعث شده که قم از دوره صفویه به بعد پذیرای زائران بیشتری باشد.قیام‌ها و شورش‌های پیاپی مردم قم باعث شده تا این شهر در طول تاریخ بارها توسط حاکمان و فرمانروایان ویران شده و از نو آباد شود . ظرفیت و پتانسیل صنعتی قم در بخشهای مختلف بسیار مناسب است اما این ظرفیت در سایه تبلیغاتی که برای مذهبی وحوزوی بودن این شهر می‌شود مغفول مانده‌است. برای مثال می‌توان به صنعت مبلمان ومنبت اشاره کرد. استخراج مطلب  از ویکی پیدیا 
قم شنبه هفته آینده تعطیل شد - ایرنا

قله برف انبار: با ارتفاع ۳۲۲۰ در جایگاه بلندترین قله استان قم می باشد. از شمال به روستای” کرمنجان ” و شمال شرق آن روستای ” فردو ” و روستاهای “واران و ” زر” در جنوب قله قرار دارند. همچنین قله های پلنگ آبی در غرب و در شرق آن قله” سلطان سعد شاه ” واقع شده اند. وجه تسمیه نام قله نیز به علت انباشته شدن برف زیاد در فصل زمستان می باشد. از مشخصه های این قله نصب چهار میله بلند در مسیر و به فاصله تقریبا مساوی در طول مسیر است که علی رغم مشخص بودن مسیر قله در فصول بدون بارش، هدایت گر مطمئنی جهت تشخیص مسیر صعود، به خصوص در فصل زمستان می باشد.در نزیکی قله نیز یک پناه گاه ساخته شده که مکان مناسبی برای استراحت صعود های زمستانه می باشد . 

گزارش برنامه : 4 و 5 آذر ماه 1400 همراه با همنورد همراه سرکار خانم دکتر شهبازی شرکت در شانزدهمین همایش صعود قلم )))) 
پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا با توجه به واکسناسیون کلی و بهتر شدن شرایط بهداشتی به تصمیم  هیآت محترم اجرایی صعود قلم و میزبانی استان قم به همت همنورد عزیز رضا حبیب نیا شانزدهمین همایش صعود قلم  با شعار طبیعت هنر خداست با آن مهربان باشیم و حضور گرم همنوردان صعود قلم سراسر کشور در کلانشهر قم و در سالن مجتمع فرهنگی اردویی دانش آموزی پانزده خردادقم  با شکوه هرچه تمامتر و با رعایت پروتکل های بهداشتی  برگزار گردید. در ابتدا ی ورود به مجتمع با استقبال گرم و اهدای لوح تقدیر به شرکت کننده گان از طرف هیات اجرایی حرکت زیبایی بود .  گزارش ها و سخنان دلنشین همنوردان عزیز هیات اجرایی و میزبان گرامی بر شکوه همایش افزوده بود و سخنرانی همنورد گرامی استاد عیوضی بسیار پند آموز و مدبرانه بر دلها نشست و اجرای موسیقی سنتی نیزحکایت از ذوق و سلیقه اهل قلم داشت .همنوردانی نیز برای تصویر برداری درکل برنامه قبول زحمت کرده بودند تا شرکت کننده گان استفاده بیشتری از زمان ببرند . جدای از شکوه و همدلی همایش دیدار همنوردان اهل قلم و قدم بسیار خوشایند بود پس از دو سال دیدار همنوردان در چشمان یاران درخششی از شوق دیده می شد  و خنده های شوق بر لبان همه نقش بسته بود .اهدای هدایایی از طرف جناب آقای حسین سالاری مدیر فروشگاه لوازم کوهنوردی سالار کوه و تولید کننده تجهیزات کوهنوردی  بیانگر توجه دیگر همنوردان و فعالان حوزه کوهنوردی به صعود قلم است .پذیرایی بسیار عالی و تدارک شام و تحویل صبحانه بسته بندی شده فردای روز صعود و  ایجاد فضایی مناسب و مساعد و بارعایت پروتکل بهداشتی برای شب مانی قبل از صعود نیز در خور تحسین بود . صعود به قله برف انبار با ارتفاع حدود 3200 نیز برای روز جمعه 5 آذر  برنامه ریزی شده بود و میزبان تمام جوانب صعودی ایمن را در نظر گرفته و صعود بطور منظم و با آرامش اجرا گردید ( برای راحتی ایاب ذهاب همنوردان نیز وسایل عمومی تدارک دیده شده بود ) و صعودی دلچسب در هوایی عالی و تجربه اولین برف کوهستان  در کنار همنوردان اهل قلم انجام پذیرفت . . در پایان جا دارد که از همه عزیزان دست اندر  کار اجرای این همایش با شکوه تشکر و قدر دانی کنم با آرزوی تداوم همایشهای دیگر در کنار همه همنوردان ؛ بر فراز باشید همنوردان اهل قلم و قدم ...... 
متن زیر از همنورد گرامی رضا حبیب نیا میزبان شانزدهمین همایش صعود قلم میباشد ...
از محبت و لطف دوستان‌ گرامی نسبت به این حقیر بسیار سپاسگزارم
ضمن تشکر و قدردانی فراوان از حضور گرمتان در همایش شانزدهم، خاطر نشان می سازم اگر در این همایش موفقیتی حاصل شده، در وهله اول ناشی از استقبال عالی و شرکت شما سروران ارجمند در این گردهمایی بزرگ و در وهله بعد حاصل کار تیمی خوب دوستان هیات محترم اجرایی صعود قلم، هیات محترم کوهنوردی قم، مدیریت محترم فروشگاه سالار کوه، باشگاه کوهنوردی کوپال و همکاری تعدادی از دوستان معزز می باشد که سعی می شود اسامی این عزیزان خدمت شریفتان به طور کامل معرفی گردد.
اعضای محترم هیات اجرایی :
١ - جناب آقای دکتر صداقتی 
٢- جناب آقای حسن‌ لقایی
٣- جناب آقای علی شاه‌محمدی
۴- جناب آقای سید علی صلاحی
۵- سرکار خانم لیلا صالحی
۶- سرکار خانم فرشته احمدیان فر
٧- سرکار خانم نرگس شکوفه فر
*جناب آقای دکتر محمد رضا بهروزیان 
* جناب آقای مسعود جوادی ریاست محترم هیات کوهنوردی قم
* جناب آقای جواد کلهر ریاست محترم باشگاه کوپال قم
* جناب آقای حسین سالاری مدیر فروشگاه کوهنوردی سالارکوه و تولید کننده تجهیزات کوهنوردی با برند سالار
* جناب آقای رضا زارعی ریاست محترم فدراسیون کوهنوردی 
* جناب آقای محسن هاشم نژاد
مدرس محترم هواشناسی کوهستان
* استاد گرامی محمد باقر عیوضی 
* سرکار خانم اکرم آقاجانیان ( مامان نرگس) 
* سرکار خانم زهرا خلیلی
*جناب آقای امیر ملیحی
* جناب آقای محسن نیکروش
* جناب آقای مرتضی آرمیده و همکاران خوب ایشان در گروه موسیقی سنتی
*جناب آقای دکتر الله کرم کرمی پور بابت آماده سازی صبحانه
*جناب آقای داوود نیکدل مدیریت محترم اردوگاه ١۵ خرداد
* جناب آقای محمد زینعلی عکاس و مسئول محترم فیلمبرداری هوایی
* جناب آقای عبدالرضا شاطر عکاس و  مسئول فیلمبرداری
*جناب آقای امیر حسین لقایی مسئول اتاق فرمان
*جناب آقای کلانتری به عنوان جلو دار
* جناب آقای بهرامی به عنوان عقب دار
*جناب آقای محمد اشعری 
*جناب مهندس  وحید سامانی فرد
* جناب آقای صادقی 
*برادران گرامی روحانی 
* جناب آقای علی محمد قارلقی 
از کلیه عزیزانی که با تهیه و ارسال عکس، ویدئو و گزارش برنامه سبب انعکاس این همایش  می شوند تشکر و قدردانی می شود
از همکاری تمامی شرکت کنندگان گرامی صعود قله برف انبار با تیم سرپرستی و خلق نظم فوق العاده گروهی در هنگام صعود بسیار سپاسگزارم
ضمن آرزوی دیدار همه شما گرامیان در همایش‌های آتی صعود قلم تقاضا مندم هیات محترم اجرایی را از ایده ها و تفکرات خلاقانه خود در جهت رشد و توسعه صعود قلم، بی نصیب نگذارید.   رضا حبیب نیا 

نمایی از کوه و قله برف انبار (عکسها از مهری شهبازی و محمد امیری )


برای مشاهده بقیه تصاویر ادامه مطلب را کلیک کنید  
ادامه مطلب ...

شانزدهمین همایش صعود قلم

قلم در دست قدم در کوهستان میگذاریم 

زیبایی ها را به تصویر میکشیم 

و مینویسیم هر آنچه باید نوشت 

شانزدهمین همایش صعود قلم  :  وبلاگ نویسان و کوهنویسان سراسر کشوربه میزبانی  استان قم  و به همت همنورد گرامی جناب آقای رضا حبیب نیا درطی یک همایش صعود به قله برف انبار قم با ارتفاع 3200 متر از سطح دریا در تاریخ 4 و 5 آذر ماه 1400 نیز اجرا میکنند . این همایش  پس از دو سال وقفه به خاطر شیوع بیماری کرونا بر گزار میگردد و دیدار همه همنوردان اهل قلم و قدم را مشتاق هستیم . ناگفته نماند که در سال گذشته ( 1399) همایش صعود قلم به طور نامتمرکز و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در تمام استانهای ایران برگذار گردید و این همایش به همت همه کوهنویسان سراسر کشور کارنامه ی قابل قبولی را در آرشیو صعود قلم به ثبت رساند . با آرزوی صعودی سالم و موفق برای همه همنوردان گزارش همایش پس از اجرا نوشته خواهد شد .

مختصری از تاریخچه همایش صعود قلم : بر گرفته از کانال تلگرامی "کوهنویسان ایران"

 

همایش اول :  قله توچال – 1385

همایش دوم : دریاچه گهر

همایش سوم : قله دماوند - زمان اجرا : 31 مرداد الی 2 شهریور 1386

همایش چهارم : قله بینالود - میزبان : زنده یاد مرتضی صالحی فرد از بیرجند - زمان اجرا : 8 مرداد 1388

 همایش پنجم : قله مهر چال - میزبان : عرفان فکری از تهران - زمان اجرا : 31 تیر و 1 مرداد 89

همایش ششم : قله یخچال همدان - میزبان : فواد رضاپور از همدان - زمان اجرا : 9 و 10  تیر 1390

همایش هفتم : جنگل و آبشار خرپاپ پیرانشهر-میزبان: فرید صدقی از مهاباد - اجرا:11 الی 13خرداد 91

همایش هشتم : قله قلعه موران –  میزبان : علی شاه محمدی از گنبد کاووس - اجرا : 14 و 15 شهریور 92

همایش نهم : قله سبلان –  میزبان : محمد صدقی از تبریز - زمان اجرا : 7  الی 9 مرداد 93

همایش دهم : کویر همت آباد  - میزبان : نرگس شکوفه فر از بیرجند - زمان اجرا : آبان 94

همایش یازدهم : آب گرم خلیل آباد - میزبان : دکتر حسن صداقتی – سیدعلی صلاحی – علی گل نیا

زمان اجرا :16 الی 18 تیرماه 95

همایش دوازدهم : پیمایش جنگل ابر شاهرود- میزبان : علی شاه محمدی  - زمان اجرا : 14 مهر 96

همایش سیزدهم : قله شاهوار – شاهرود - میزبان : هیئت اجرایی صعود قلم  - زمان اجرا : آبان 97

همایش چهاردهم : قله هریاس تهران  - میزبان : فرشته احمدیان فر از تهران - زمان اجرا : تیرماه 98

همایش پانزدهم : صعود سراسری قلم به صورت غیر متمرکز در تمام کشور

میزبان : میزبانان استانها - زمان اجرا : 2 آبان 99

همایش شانزدهم : قله برف انبار قم - میزبان : رضا حبیب نیا و محمد رضا بهروزیان - زمان اجرا : 4 و 5 آذر 1400



با آرزوی سلامتی و  صعودهای موفق برای همنوردان 

رعایت پروتکل بهداشتی 

رعایت فاصله اجتماعی 

من ماسک میزنم 

واکسن برای همه 

نه به کوهنوردی غیر مسئولانه 

طبیعت را پاک نگه داریم ...