#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

حوادث کوهنوردی

تن خاکی چه تصور ز دل و جان دارد؟
مگر این راه پر از حادثه پایان دارد؟

در بهاران مشو از یاد حقیقت غافل
جلوۀ اوست همه، آنچه گلستان دارد

تاثیرات اجتماعی حوادث کوهنوردی:
انجمن پزشکی کوهستان ایران: کوهنوردی رشته ای مفرح و مورد علاقه بسیاری است (گر چه آن را ماجراجویی می دانند نه ورزش) که همواره مشتاقان خود را دارد و ایران به واسطه کوهستانی بودن پتانسیل بالایی در گرایش مردم به خصوص جوانان دارد.از سویی دیگر ورود بدون «ضابطه» به این رشته ورزشی در دل خود آسیب های جبران ناپذیری دارد که آنرا از دیگر رشته های ورزشی انفرادی و گروهی متمایز می کند، یکی از این تفاوت ها، «تبعیت» تمام قوانین و آموزش ها و تخصص ها از «طبیعت» است از طرفی چون همانند سایر رشته های ورزشی در اماکن خاصی که امکان امداد آنی وجود دارد صورت نمی گیرد بر اهمیت آموزش و امنیت آن می افزاید.لذا گرچه ورود به محیط آن، با حداقل امکانات میسر است اما خروج از آن گاهی با بالاترین امکانات و تخصص ها و تجهیزات مشکل است (صرفا دانش و تجهیزات کافی نیست بلکه خِرَد تلفیق این دو کارساز خواهد بود) چرا که قانون طبیعت یکسان نیست و هر روز و هر لحظه شرایط جدیدی را فراهم می نماید. کوه رفتن تکرار است اما کوه هیچگاه تکراری نیستاز بُعدی دیگر حوادث کوهستان بخصوص اگر جمعی اتفاق بیفتد (حادثه بهمن دیزین، تاریک‌دره همدان، کرکس کاشان و کول جنونی سال ۸۴ و ۹۶) تاثیرات اجتماعی موقت بازدارنده ای دارد که اگر چه در گذر زمان به فراموشی سپرده می شود اما داغ آن همیشگی است، بازدارنده است آن گونه که ماه های ابتدای بعد از حادثه بسیاری خانواده ها فرزندان و همسر و ... را از صعود و ‌حضور در کوهستان بخصوص در زمستان باز می دارند برنامه تورهای داخل و‌خارج از آن تاثیر می پذیرند و بازارشان کمی شل می شود.اما همانطور که کوهنوردان حادثه را فراموش و به همان سبک گرفتار می شوند (مشابه حوادث ۸۴ و ۹۶ کل جنون و یا حادثه درفک در پاییز چند سال پیش) خانواده ها نیز به مرور منعطف شده و اجازه برنامه را به فرزندان و همسر و ... خود می دهند و این ممانعت موقت در حالیست که گاهی در خصوص افراد عام و آموزش ندیده و بی تجربه که برای خوشگذرانی و وقت کشی به کوه می آیند کاملا بجا و در خصوص افراد حرفه ای محتاطانه می باشد.
به طور مثال در زمان دو روزه جستجو و امداد حادثه اخیر کل جنون که ۹ نفر از جوانان و پیشکسوتان و‌ قهرمانان کوهنورد در آن جان باختند شاهد مرگ لااقل ۵۰ن نفر در جاده ها بودیم که جوانان نیز در آن بودند اما چون به این امر عادت کرده ایم سهل و ساده از کنارش گذشتیم و حتی انعکاس آنچنانی هم نداشت،پلنگچال . اما اخبار کوهنوردان همانند حوادث هوایی در راس خبرها بود که تاثیرات اجتماعی خاص خود را بجاگذاشته و تداوم خواهد داشت.
 انشالله که حوادث کوه به عادت تبدیل نشود
«ادو یسترز» کوهنورد آمریکایی می گوید هیچ کوهی ارزش مرگ یک انسان را ندارد و ‌«مسنر» حتی به از دست دادن بند انگشت اشاره دارد، ضمن اینکه کوه ها خطرناک نیستند و کوهنوردی هم خطرناک نیست بلکه رفتار ماست که خطرآفرین است و ما در مقابل طبیعت اگر اندیشه نکنیم همواره تسلیم محض هستیم (زلزله، آتشفشان، سیل و ...)
امید که بااستفاده از دانش کوهنوردی، تجهیزات استاندارد، و البته خِرَد که لازمه کار است نه تنها برای خود و خانواده هایمان، بلکه برای عواطف عمومی دردسر آفرین نشویم.
همنورد صعود قلم : علی بیات - همدان(دیار الوند)


نه به کوهنوردی غیر مسئولانه 
رعایت پروتکل بهداشتی
من ماسک میزنم 
رعایت  فاصله اجتماعی 
طبیعت را پاک نگه داریم 

صعود به قله شاه کوه

بهاران خیمه زد بر دامن کوه
هنر می ریزد از پیراهن کوه
نسیمی می وزد تا اوج قله
که پیچد عطر پونه بر تن کوه


معرفی شاه کوه اصفهان  : با ارتفاع ۲۴۱۸ متر از سطح دریا در جنوب شهر اصفهان قرار دارد. خط الرس شاهکوه از گردنه لاشتر تا گردنه آبنیل در جنوب شرقی منطقه فلارجان ادامه دارد که طول این خط الرس ۲۵ کیلومتر است. جاده اصفهان شهرضا این رشته کوه را از کوه کوه کلاه قاضی جدا میکند.برای صعود به این قله زیبا مسیر های متعددی وجود دارد که بهترین آن از طرف منطقه مرغ و جاده کنار پمپ بنزین مرغ می باشد . نکته مهم این که این کوه زیبا مسیر های دست به سنگ متعددی دارد که صعود از انها خالی از لطف نیست . ضمن این که عبور از خط الراس این رشته کوه زیبا نیز بسیار فنی و دلچسب میباشد . کلاهک عقاب نیز جایی مناسب برای فرود های تمرینی است . و در ادامه دیواره پلیس راه که مسیر های بسیاری گشایش شده و مکان خوبی برای سنگ نوردان اصفهانی و شهرستان های مبارکه و شهرضا است نیز به نوعی به این کوه زیبا متصل است . و مهم تر از همه این که این کوه برای کوهنوردان اصفهانی یک برنامه نیم روزه و یا یک روزه مفرح است . و شب مانی در این کوه زیبا بسیار جذاب می باشد .


گزارش برنامه : روز جمعه 24 فروردین به اتفاق همنورد گرامی آقای دادخواه ویک نفر دیگر تصمیم گرفتیم صعودی نیم روزه به قله شاه کوه داشته باشیم و با انگیزه بازدید از شاخص قله (که متاسفانه چندی قبل توسط فرد یا افرادی ناشناس از جا کنده شده بود و به ضلع جنوبی قله پرتاب شده بود که همنوردان آن را پیدا کرده بودند و هفته گذشته تابلو اصلاح و توسط چند تن از هنمنوردان از جمله آقایان خسروی؛ علی خانی و دادخواه با زحمت فراوان نصب مجدد شد) که خوشبختانه شاخص بر قرار و محکم شده بود . در این این صعود بسیار دلچسب و عالی جای دیگر همنوردان خالی بود . 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله علم شاه

گاهگاهی سفری باید کرد

یا مسیر دگری باید رفت

و کسی را باید

دید گاهی شاید

یک کسی یا چیزی

رویدادی، عکسی

نگران مانده به راهت چشمی

ذهن نا خواسته شاید آنجا

میبرد در راهت

و کسی را شاید

دیده‌ای در خوابت

یا سرای پندار

می‌نمائی دیدار

گوئی از پشت کسی

 نام ترا می‌خواند


شهر جیرفت : در ارتفاع ۷۲۰ متر از سطح دریا و در دره‌ای پهن گسترده شده و از موقعیتی دشتی و کوهستانی برخوردار است. این شهر از شمال، مشرق ومغرب بین ارتفاعات جبال بارز، بحرآسمان واسفندقه محصور می‌باشد. کوه‌های جیرفت دنباله رشته کوه زاگرس جنوبی می‌باشند و این ارتفاعات شامل بحرآسمان در شمال وجبال بارز در شرق و شمال شرقی هستند. قله نشانه با ارتفاع ۳۸۸۶ متر بلندترین قلّه جیرفت و قلّه علم شاه جبال بارز با ارتفاع ۳۷۴۱ متر از مهمترین قلل جیرفت می‌باشد. (لازم به ذکر می باشد رشته کوه بهرآسمان به همراه جبالبارز طولانی ترین رشته کوه جنوب شرق کشور را تشکیل می دهند) رشته کوه جبالبارز یکی از خاص ترین اقلیمهای ایران را در درون خود نهفته دارد.دور بودن این منطقه از مراکز شهری و همچنین دسترسی سخت به اندرونی این کوهستان صعب العبور باعث شده تا طبیعت این منطقه شاید کمی بیش از سایر مناطق کشورمان بکر و دست نخورده بماند.هر چند خوی زیاده طلبی و خودپرستی انسان باعث شده تا مستقیم و غیر مستقیم گزند خود را به شالوده بی دفاع طبیعت بزند و دست تعرض به آنچه به او تعلق نداشته و ندارد بیندازد و از سویی خشکسالی که بلای جان تمام اب و خاکمان شده نیز زخم دیگری بر چهره محتضر طبیعت منطقه بیفکند.با همه این تواصیف جبال بارز را هنوز میتوان بکر و دست نخورده یافت.پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی و متفاوت است که از درختان نخل و مرکبات در پایین دست شروع و به تدریج “مورد” در ارتفاعات بالاتر و در ارتفاعات بیشتر به بادام کوهی،ارس)سرو کوهی با قدمت بیش از هزار سال( ارچن، کهکم، بنه،انجیر،زیتون وحشی،تمشک،انار،زردآلو،انگورو…. درختان گردوی کهنسال و انواع بوته های مناطق کوهستانی مانند جاز ،گون،تروت، آنغوزه و …. ختم میشود. در جیرفت رودهای فصلی و دائمی زیادی در جریانند. در این بین هلیل رود به طول ۴۰۰ کیلومتر تنها رود دائمی استان از کوهستانهای بهرآسمان، سرمشک، لاله زار و دشت ساردوئیه سرچشمه گرفته از مرکز شهر جیرفت می‌گذرد (که متاسفانه طی سال‌های اخیر با آینده نگری‌های غلط و پیش‌بینی انتقال آب سر شاخه های آن در شرف نابودی قرار دارد) . و برای بخش کشاورزی بسیار حائز اهمّیت است و جیرفت بعلت قرارگیری در کناره های هلیل رود و به واسطه داشتن زمین های حاصلخیز به هند ایران و سبزواران مشهور می باشد. وسالانه بیش از 5 میلیون تن محصولات باغی و زراعی و گلخانه ای تولید و روانه بازار های خارجی و داخلی کشور می نماید.

قله علم شاه : به ارتفاع 3741 متر از سطح دریا بلند ترین قله رشته کوه جنوبی و سراسری جبال بارز می باشد که در حدود ۵۰ کیلومتری خاور جیرفت واقع گردیده است . ابتدای این رشته از مرغک شروع و با طولی نزدیک به 250 کیلومتر در منطقه باتلاق جازموریان پایان می یابد . جبال بارز به دلیل داشتن گونه های گیاهی و جانوری غنی در بخش های پایین دست و بالا دست ارتفاعات اصلی و همچنین وجود مراتع در میان تشکیلات سنگی گرانیتی در سراسر منطقه از جمله زیباترین مناطق کوهستانی ایران می باشد

آبشار وروار: از آبشارهای استان کرمان در شهرستان عنبرآباد قرار دارد. و بلندترین آبشار استان کرمان و ایران محسوب می شود. که در رشته کوه جبال بارز قرار دارد. ارتفاع این آبشار۱۷۶متر است. و آب آن از کوه علم‌شاه (با ارتفاع ۳۷۴۰متر بلندترین قله جبال بارز) سرچشمه می‌گیرد. از روستای رودفرق تا آبشار ۴ ساعت راهپیمایی است. این روستا در ۴۰ کیلومتری شرق عنبرآباد قرار دارد. رشته کوه جبال بارز با درازای ۲۵۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رشته کوه در جنوب شرقی ایران است.   

گزارش برنامه  حرکت از اصفهان تک نفری با ماشین شخصی ساعت 3 بعد از ظهر روز یک شنبه یکم فروردین 1400 و ساعت 11 شب رسیدن به کرمان منزل همنورد قدیمی عزیزم جناب رنگاور پیشکسوت کوهنوردی کرمان حرکت به طرف جیرفت صبح روز دوشنبه دوم فروردین 1400 با همنوردان دیگر آقایان مدنی و شبستری و اسحاقی و با دو خودرو و پس از عبور از جاده کوهستانی کرمان به جیرفت و عبور از شهرستان زیبای دهبکری ود رساعت 11 رسیدن به جیرفت و رفتن به روستای زیبای رود فرق ( روستای رود فرق محل تولد و زندگی زنده یاد عیسی میرشکاری هیمالیا نورد می باشد روحش شاد و یادش گرامی ) ماشین ها را در انتهای این روستا و در منزل آقای ناصری پارک کردیم و به قصد بازدید از آبشار وروار و صعود به قله علم شاه حرکت کردیم و طی سه روز برنامه سنگین و دو شب مانی در منطقه موفق به دیدن آبشار وروار و صعود نفسگیر به قله علم شاه شدیم ( قابل ذکر است که به علت عدم بارش زمستانی خبری از برف نبود و آبشار وروار هم بسیار کم آب شده بود ) پایان برنامه روز چهار شنبه 4 فروردین 1400 جای همنوردان را خالی بود 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...