X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

فعالیت جسمانی زنان درهر زمان و درهر مکان

روز بیست و هشتم مهرماه مصادف با روز ملی زنان است. زنان محوریت اصلی در خانواده را تشکیل می دهند و مادران سالم
می توانند مظهر تحقق اهداف خانواده باشند. تحقیقا فعالیت فیزیکی مناسب می تواند در ترویج سلامت جسم و روان هر شخص تاثیر به سزایی داشته باشد و به طبع اگرزنان جامعه ما هم نسبت به ورزش و تربیت بدنی این نگرش را داشته باشند نه تنها سلامت جسم و روان خویش را رقم می زنند بلکه با توجه به نقش تعیین کننده خود و خانواده می توانند با بستر سازی مناسب، همسر و فرزندان را به ورزش و فعالیت های جسمانی ترغیب نمایند.

فوائد فعالیت بدنی منظم برای سلامتی بسیار است حداقل 30 دقیقه فعالیت  بدنی متوسط مثلا پیاده روی سریع برای بدست آوردن بسیاری از این اثرات کافی است اگر چه با افزایش سطح فعالیت فواید آن نیز افزایش می یابد .

فعالیت بدنی منظم خطر مرگ و میر قبل از بلوغ و ایجاد بیماری های قلبی و سرطان روده را کاهش می دهد خطر ابتلای به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و به پیشگیری و کاهش استئو پروز (پوکی استخوان) کمک می کند، می تواند به درمان حالت های دردناک مثل کمردرد و زانو درد کمک کند. می تواند وزن بدن را تنظیم کرده و خطر چاقی را کاهش دهد. از خشونت در کودکان و نوجوانان جلوگیری می کند و کمک می کند تا از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار و الکل جلوگیری شود. باعث کنترل اضطراب و استرس می شود وافسردگی و تنهایی را کاهش می دهد. شما میتوانید از فوائد و محسنات پیاده روی به عنوان یک فعالیت فیزیکی به صورت روزانه استفاده نمائید. این فعالیت ورزشی نه تنها هزینه ای را به شما تحمیل نمی کند بلکه فاقد معایبی است که ممکن است در دیگر فعالیت ها باشد . این ورزش نیازی به مهارت و تجهیزات گران قیمت ندارد و در هرمکان و در هر زمان می توان از آن استفاده نمود.

 تهیه و تنظیم : م- قادری

کارشناس مسئول برنامه زنان

مرکز بهداشت شماره2 اصفهان

mghadere@gmail.com                                                    

        

برنامه مشترک با گروه کوهنوردی اوانگارد زاهدان


عصر چهار شنبه ۲۱/۷/۸۹ حرکت با کوله های سنگین از روستای خفر شروع شد و پس از عبور از تنگه کیخسرو (بن رو ) و صعود به قله های بیژن ۱و۲ وکرسمی وحوض دال به طرف سیسخت حرکت کرده  در طی ۵/۲ روز کوهپیمایی و ۲  شب مانی بر روی خط الرس در ساعت ۱۸ عصر جمعه۲۳/۷/۸۹ به پایین دره سیچانی در شمال سیسخت و جنوب گردنه بیژن رسیده و با ماشین لندرور به روستای بیده و سپس با سواری به سمیرم در ساعت ۲۴ به اصفهان رسیدیم .   

 

برای مشاهده عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه مطلب ...

از زمانی که انسان اتش را کشف کردو به فواعد ان پی برد همواره از برافروختن اتش لذت برده و میبرد ولی باید دانست که یک جرقه اتش میتواند فاجعه ای جبران ناپذیر ببار بیاورد بخصوص در طبیعت . روشن کردن اتش تابع اصول وقواعد مربوط به همان منطقه میباشد .افروختن اتش در طبعت باید بسیار اگاهانه وهوشیارانه باشد چرا که طبیعت مستعد ایجاد حریق های غیر قابل کنترل است .یک جرقه میتواند قسمت اعظمی از طبیعت را دچار حریق کرده و به خاکستر تبدیل کند  و حتی باعث نابودی گونه ای از گیاهان مفید ودارویی گردد .عکسهای زیر مربوط است به یکی از همین بی احتیاطی های اتش افروزی در منطقه زیبای درازه رود بروجن از استان چهار محال وبخیاری . طبق گفته های افراد محلی حریق در اواسط تابستان سال جاری اتفاق افتاده و صاعقه ای نیز درکارنبوده وعلت ان نیز معلوم نشده گفته شد شاید براثر یک بی احتیاطی اتفاق افتاده باشد .گردشگران عزیز اگر طبعت را دوست دارید ان را برای خود و اینده گان تان حفظ کنید .تا زمانی که نیاز مبرم به افروختن اتش ندارید اتش روشن نکنید .اگر نیازشد دور از جنگل وبیشه وبوته زار ونیزار وچمنزار و ... با احتیاط  باشد . پس از اتمام نیاز اتش را با اب یا خاک یا سنگ خاموش کرده و از خاموش شدن کامل ان مطمعن شوید . وزش یک باد ساده میتواند جرقه های باقی مانده را به اطراف پراکنده سازد. 

برای مشاهده عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

     

ادامه مطلب ...

اسیب های ناشی از سرما 

با توجه به  رسیدن فصل  زمستان وحال هوای صعود های زمستانی  گرچه کوهستان در زمستان خیال انگیز و رویایی است به همان اندازه ترسناک وخطر ناک است . برای کوهنوردان روبرو شدن با سرما به علت سرمای همیشگی ارتفاعات از یک سو وصعودهای فراوان زمستانی از سوی دیگر اجتناب ناپذیر است  .پس لازم است که تمامی کوهنوردان عوارض ناشی از سرما را به خوبی بشناسند و راه پیشگیری ومقابله با ان را بدانند .

سرما باعث دو مشکل عمده در بدن میشود  : یکی اسیب های موضعی یا یخ زدگی و دیگری کاهش دمای مرکزی بدن و سرد شدن تمام بدن که به ان سرما زدگی می گوییم .

سرما زدگی بسیار غافلگیر کننده وبی سروصداست. دمای مرکزی بدن به ارامی افت میکند و سرما کم کم عملکرد دستگاه های بدن را مختل میکند . کاهش دمای مرکزی بدن را به  زیر 35 درجه سانتیگراد سرمازدگی گویند که معمولادر دمای زیر 15 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد سرما زدگی توسط سه عامل مهم ایجاد میشود : اب باد سرما .

برخورد با محیط های سرد برف یا زمین سرد باعث انتقال حرارت بدن به انها وکاهش دمای بدن میشود رطوبت از یک سو باعث افزایش سرعت انتقال حرارت به محیط خواهد شد واز سوی دیگر تبخیر اب از پوست باعث از دست رفتن سریع حرارت خواهد شد لذا پوست یا لباس مرطوب به سرعت بدن را سرد خواهد کرد . ( مثلث سرمازدکی را بخاطر بسپارید اب باد سرما ).

علائم بالینی :

در مراحل مختلف متفاوت است و به تدریج که سرما زدگی بیشتر پیش میرود وخیم تر میشود . علائم ابتدا با لرزشی غیر قابل کنترل در اندامها شروع میشود که به تدریج تمام بدن را فرا میگیرد . بی حسی زنگ پریدگی پوست اختلال ظریف ماهیچه ها به خصوص دستها شروع میشود و تلوتلوخوردن گیجی و خواب الودگی بی توجهی به محیط غیر منطقی شدن وحرفهای نامربوط زدن اضافه میشود اخلال سطح هوشیاری و کاهش شدید فشار خون ایجاد میشود ونهایتا در مراحل پیشرفته سفتی عضلات اخلال ریتم عمل کرد قلب گشادی مردمکها و کما ایجاد میشود که میتواند منجر به مرگ شود.در برخورد با بیماران سرما زده باید نهایت دقت وارامش را به کار برد هر حرکت شدید ویا خشن ممکن است باعث ایست تنفسی ومرگ بیمار شود .

اولین اقدام دربرخورد با بیماران سرمازده جلوگیری از اتلاف حرارت بیشتر است . به سرعت بیمار را معرض باد وسرما دور کرده و به یک پناه گاه برسانید . این پناه گاه میتواند یک ساختمان یک چادر یا پناه یک درخت یا یک تکه سنگ باشد از قرار دادن بیمار روی زمین سرد و برفی اجتناب کنید واز زیر اندازهای عایقی استفاده کنید .لباسهای خیس بیمار را به سرعت و ارامی با لباسهای خشک عوض کنید .پوشاندن سر وگردن را فراموش نکنید که 30% حرارت بدن از راه سر از دست میرود . قسمتهای انتهایی بدن مناطق حساس به سرما هستند ( انگشتان دست وپا نوک بینی ولبها  )که محافظت و پوشاندن انها را نباید فراموش کرد .

دومین اقدام گرم کردن بیمار است که بهترین روش تماس پوست به پوست میباشد بیمار رابا یک امدادگردریک کیسه خواب قرار دهید.میتوانید از بطریهاو سنگهای گرم (نه داغ ) استفاده کنید . هرگز بیماران را ماساژندهید که باعث اسیبهای شدیدتر میشود.اگر بیمار هوشیار است به او مایعات گرم بخورانید .هنگامی که بیمار سرمازده گرم شد او را رها نکنید وبه گرم کردن ادامه بدهید چرا که افت ناگهانی بعد از گرم شدن که به علت باز گشت خون سرد اندامها به قلب میباشد از عوارض اصلی سرما زدگی است .در سرمازدگیهای شدید که بیمار کاهش سطح هوشیاری دارد اقدامات متفاوت است .این بیماران ممکن است فاقد نبض وتنفس باشند وبه اشتباه مرده پنداشته شوند .به خاطر بسپارید که گرم کردن این بیماران بهتر است در بیمارستان وتوسط افراد اموزش دیده انجام شود .اما اگر چنین امکاناتی در اختیار ندارید چند اصل مهم را به خاطر بسپارید.

1.      خونسردی خود راحفظ کنید ودقت کنید که خود قربانی نشوید .

2.      درانجام کمکهای اولیه دقت کنید .مبادا باعث شویدکه اسیب بیشتری وارد اورید .

3.      در جابجایی وحرکت مصدوم نهایت دقت و ارامش را به کا ببرید .هر حرکت شدیدی میتواند باعث مرگ بیمار شود.

4.      راه هوایی بیمار راباز کنید وتنفس بیمار را بر قرار کنید .

5.      اگر بیمار فاقد تنفس ونبض است و شما اموزش های لازم رادیده اید عملیات احیا را با دقت وبه ارامی شروع کنید .

6.      جلوی اتلاف حرارت بیشتر را بگیرید .

7.      گرم کردن بیمار را به دقت وارامی شروع کنید .

8.      اقدامات فوق را تا رسیدن نیروهای امداد یا رسیدن به یک مرکز درمانی ادامه دهید .

9.      هرگز به بیمارانی که هوشیار نیستند چیزی نخورانید .

10.  هرگز بیماران سرمازده را مرده نپندارید حتی اگر فاقد نبض و تنفس باشند .در هوای سرد بدن بدون علائم حیاتی هم تا مدتی زنده است .نا امید نشوید عملیات احیا وگرم کردن را شروع و ادامه دهید .

اقدامات پیشگیرانه :

به خاطر داشته باشید هر گاه مثلث سرمازدگی (اب باد سرما ) تکمیل شود سرما زدکی اجتناب ناپذیر است .پس هر گاه دو ضلع مثلث تشکیل شد با دقت و وسواس نگران ایجاد شدن عامل سوم وتکمیل شدن مثلث باشید (مثلا وقتی که بدن شما در باد وهوای سرد خیس شود ویا عرق کند )قبل از انکه دیر شود مثلث سرمازدگی را بشکنید اتراق کنید پناه بگیرید بدنتانرا خشک کنید از مقابله با محیط دور شوید و هرگز بر حرکت وادامه مسیر در چنین شرایطی اسرار نورزید .فراموش نکنید که هیچگاه هوا در ارتفاعت از ثبات لازم برخوردار نیست .پس همواره امادگی لازم برای تعغیر ناگهانی اب هوا را داشته باشید ولباس کافی همراه داشته باشید وانها را در جایی قرار دهید دسترسی به انها به سرعت واسانی مقدور باشد .همواره جوراب اضافه همراه داشته باشید وعایق کردن کفشها را فراموش نکنید .لباسها را لایه به لایه بپوشید تا به راحتی بتوانید کم یا زیاد کنید .اصول حرکت وپوششرا رعایت کنید تا عرق نکنید از خیس شدن اجتناب کنید . خودتا را خسته نکنید وتغذیه مناسب را فراموش نکنید چون خستگی وگرسنگی شمارا مستعد سرمازدگی خواهد کرد .   

      

ادامه مطلب ...

مسیر :عبور از خط الرس مرکزی کوه دنا (خفر به سی سخت ) . 

 

مدت برنامه : ۵/۳ روز از ۴شنبه ۲۱/۷/۸۹ الی شنبه ۲۴/۷/۸۹ .  

 

تاریخ حرکت :۴شنبه ۲۱/۷/۸۹ ساعت ۱۷ از دروازه شیراز .