#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

برنامه هفته اول آذر ماه

عنوان برنامه:  گردشگری در حاشیه زاینده رود (مارکده) 

مدت برنامه : یک روز- جمعه ۴ /۹/۹۰  

 

گیاه شناسی در کوه

                                                  

 

   

چای کوهی (St.johns Wort)

چای کوهی در اروپا و آمریکا به‌نام ست جونز شهرت دارد و مدتی است که بسیار معروف شده و تقریباً برای هر بیماری به‌کار می‌رود. جالب است بدانید که روغن چای کوهی برای مدت سه قرن در انگلستان تنها داروی زخم‌ها بوده است. چای کوهی در ایران در دامنه کوه‌های البرز، ‌کرج، ‌چالوس و مازندران و نقاظ غرب ایران به حد زیاد می‌روید.

در اروپا نانوائی‌ها این گیاه را خوب می‌شناسند زیرا کمی از آنرا به آرد اضافه می‌کنند که نان را بهتر و خوش طعم‌تر می‌کند.گل‌های چای کوهی به‌ رنگ سفید یا زرد می‌باشند که در بالای ساقه به‌صورت مجتمع به چشم می‌خورد. این گل‌ها کمی معطر و دارای بوی مخصوصی می‌باشد. میوه چای کوهی به شکل کپسول است.

  خواص داروئی

از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است. ماده قرمز رنگی که در برگ‌های چای کوهی وجود دارد و با فشار دادن برگ‌ها از آن استخراج می‌شود برای التیام زخم‌ها و درمان سوختگی‌ها به‌کار می‌رود. برای تهیه جوشانده و یا دم کرده این گیاه باید حدود یک قاشق چایخوری برگ و گل خشک گیاه را در دو فنجان آب جوش ریخته و آن را آنقدر بجوشانید تا یک فنجان باقی بماند سپس آن را مصرف کنید. به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است.

2. برای درمان مرض کزاز به‌کار می‌رود

3. درمان‌کننده بیماری مننژیت است.

4. سیاه‌سرفه را از بین می‌برد

مضرات :

کسانی که از داروهای سمی و ضد سرماخوردگی و حساسیت استفاده می‌کنند نمی‌توانند چای کوهی مصرف کنند.

برنامه هفته چهارم آبان ماه

عنوان برنامه: باز آموزی کار فنی

مدت برنامه : نیم روز جمعه 27/8/90

گزارش تصویری از صعود به جهان بین

کوه جهانبین:

َ

در جنوب غربی شهرکرد مرکز استان چهار محال بختیاری ودر مجاورت شهرستان هفشجان قرار گرفته خط الراس جهانبین از روستای راستاب شروع وتا روستای شمس آباد تنگ خراجی ادامه دارد ودارای چندین قله میباشد که شاخص ترین آن قله ناو به ارتفاع 3250 و دالانک به ارتفاع 3340  است که برای صعود به قله ناو باید بعد از شهرستان هفشجان از طرف چشمه زنه به طرف قله رفت و برای صعود به قله دالانک میتوان از روستای راستاب و مسیر چشمه سید  قله را صعود کرد و یا از شهرستان جونقان چشمه سراب به قله دست یافت و حتی در یک برنامه یک روزه میتوان از هر کدام یک از دو مسیر بالا رفته و از مسیر دیگر پایین آمد . علت نامگذاری جهان بین این است که این کوه طوری قرار دارد که در هوای صاف بخصوص صبح بعد از باران کوه های کرکس , کلاه قاضی , دالان کوه , آنالوجه , الوند گلپایگان , شاهانکوه , افوس , هشتاد , هفت چشمه , زرد کوه  , منگشت و حتی دماوند را نیز رویت کرد و به همین علت جهان بین نام گرفته .



گزارش برنامه :

ساعت 5 صبح روز جمعه 90/8/20 تیم با یک دستگاه مینی بوس پس از عبور از شهرکرد و سوار کردن دیگر همنوردان در بین راه وارد منطقه شهرستان هفشجان شده و پس از طی 7 کیلومتر جاده خاکی نرسیده به روستای راستاب در کنار باغ سید در کنار ریشه کوه پیاده و حرکت آغاز شد در کنار چشمه سید صبحانه صرف گردید و در ادامه مسیر تا قله دالانک حرکت بروی  اولین برف پایزی را نیز تجربه کردیم جای پای خرس بزرگی که به تازگی از آنجا عبور کرده بود حکایت از بکر بودن منطقه میکرد  در ساعت 12 تیم بروی قله قرار گرفت و مراسم قله اجرا شد و سپس حرکت به طرف چسمه سراب و شهرستان جونقان و صرف ناهار  ساعت 16/30 در انتهای باغ های جونقان و چشمه سراب سوار مینی بوس شده و به اصفهان باز گشتیم .


                                      به امید با شما بودن در برنامه های آینده

                                                       پایدار باشید

عکسها از: محمد امیری


ا


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید


                                        

ادامه مطلب ...

برنامه هفته سوم آبان ماه

عنوان برنامه : صعود به قله دالانک جهان بین (چهال محال بختیاری)


مدت برنامه : یک روز


تاریخ برنامه :جمعه 90/8/20