#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله کینو


ﮐﻮﮒ ﺗﺎﺭﺍﺯ ﺑﺎﻝ ﺑﮕﺮ ﺗﺎ ﮐﻮﻩ ﮐﻴﻨﻮ
ﻫﻢ ﺩﺭﺍﺭ ﺑﺎﺯﻡ ﺻﺪﺍﺕ , ﺁﺭﻭﻣﻪ ﺩﻟﻢ ﺑﻮ
ﮐﻮﮔﻤﻪ ﻯ ﻏﺼﻪ ﻧﺨﻮﺭ ﺑﻬﺎﺭ ﺍﻳﺎﻫﻪ
ﭘﺮ ﺑﮑﺶ , ﻗﻬﻘﻪ ﺑﺰﻥ , ﻏﻢ ﻧﻰ ﺩﺭﺍﻫﻪ
ﮐﻮﮔﻪ ﮐﻮﻩ ﻗﻬﻘﻪ ﺑﺰﻥ , ﺩﺭﺍﺭ ﺻﺪﺍﺗﻪ
ﺩﻟﻪ ﻣﻮ ﭼﻰ ﺯﺭﺩﻩ ﮐﻮﻩ ﻣﻨﺪﻳﺮ ﺟﺎﺗﻪ
ﮐﻮﮔﻤﻪ ﻯ ﺑﺎﺯﻡ ﺑﺨﻮﻥ , ﺩﻟﻢ ﻭﺍﺑﺎﺗﻪ
ﻣﻮ ﺑﻪ ﺷﻮﻗﻪ ﺩﻳﺪﻧﺖ , ﺍﺷﻨﻮﻡ ﺻﺪﺍﺗﻪ
ﮐﻮﮔﻤﻪ ﻯ ﺑﺨﻮﻥ ﺑﺨﻮﻥ , ﺩﺭﺩﻡ ﺗﻮ ﺩﻭﻧﻰ
ﺍﺭ ﻧﺨﻮﻧﻰ ﺑﺨﺪﺍ , ﺍﻓﺘﻮﻡ ﺯ ﺯﻭﻧﻰ
ﮐﻮﮔﻪ ﻣﻮ ﺑﺎﻝ ﺍﺯﻧﻪ , ﺧﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﺍﺯ
ﻳﻪ ﺩﻣﻮﻥ ﺗﻴﻢ ﻧﻨﺸﺴﺖ , ﻫﻰ ﺳﻴﻢ ﮐﻨﻪ ﻧﺎﺯ
ﮐﻮﮔﻪ ﮐﻮﻫﺴﺎﺭ ﺩﻟﻢ , ﻫﻰ ﺑﻪ ﻏﻤﻮﻧﻪ

منطقه بازفت : شامل سه بخش بازفت بالا ؛ بازفت میانی و بازفت پایین می‌باشد.

بازفت بالا در همجواری مرز استان خوزستان واقع گردیده است. در این قسمت اکثر طوایف شیخ رباط  موری و و کیارسی  و سهید و قند علی ساکن می‌باشند. این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بوده و از پوشش جنگلی با درختان بلوط برخوردار است. بازفت میانی هم با آب و هوایی زیبا و کوهستانی با چشمه‌های فراوان و باغات بسیار شامل روستاهای دره باغ,دهناش ,مهدی آباد. هوشوت. تیک و... میباشد که عمده جمعیت این روستاها تیره‌های اسدوند. عبده وند و علیجانی و... از ایل موری تشکیل میدهند. قلعهٔ دهناش اثری تاریخی متعلق به آمحمد خان ظاهری عبده وند کلانتر ایل موری واقع در روستای دهناش و باغهای علی اسدی در روستای دره باغ و برجعلی ظاهری در روستای مهدی آباد از جمله مکانها ی زیبا و خاطره انگیز این ناحیه است. بازفت بازفت پایین به عنوان مرکز بخش بازفت انتخاب شده و نسبت به بخش میانی وبالا دارای امکانات بیشتری میباشد از جمله مراکز دولتی بانک جنگلبانی دادگستری ثبت احوال مدارس دبیرستانی دخترانه وپسرانه در بازفت پاینده میباشد. بازفت پایین شامل طایفه‌های شیخ رباط در روستای مورز وگزستان، طایفه موری در روستاهای تبرک حسین آباد چمنگلی و... و طایفه کیارسی در روستاهای طارم، دورک، نازى، میان دهان و محمود آباد میباشد بازفت پایین دارای جازبه‌های گردشگری زیبای میباشد ازجمله باغ‌های روستای طارم رودخانه بازفت باغ‌های کوه کیز در روستای تبرک . رودخانه بازفت از جمله بزرگترین سرچشمه کارون است که از جنوب رشته کوه زرد کوه و از شمال کوه کینو و تاراز و مافارون شروع میشود و مسیر درازی را تا کارون طی میکند . طی عبور از منطقه بازف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کوه های زاگرس پوشیده از برف خود نمایی میکند . برای عبور از بازفت به خوزستان از سه گردنه بسیار زیبا باید عبور کرد ( گردنه های چری ؛ تاراز ؛ و گردنه دلا ) برای صعود به کینو چند مسیر وجود دارد که راحت ترین آن از منطقه گردنه روستای لبد است . از خود روستای لبد و از دیاچه ای به نام تنبی و از منطقه شیمبار ( شیرین بهار ) نیز میتوان به خط الراس و قله این کوه زیبا دست یافت .

کوه کینو : با ارتفاع 3701 از رشته کوه های زاگرس میباشد که در شمال غربی استان چهار محال و بختیاری و شمال شرق استان خوزستان قرار گرفته و دارای قلل متعددی است ودره های زیبای آن برفچالهای زیبایی را تشکیل داده است بروی خط الرس طویل این کوه چاله های پربرف جلوه خاصی دارد و چال معروف ( گرگ کش ) دریاچه کوچک وزیبایی را بوجود آورده است که چشم را خیره میکند . این کوه از جنوب غربی به طرف روستای شیمبار (شیرین بهار)و از شمال شرقی به طرف منطقه لبد منطبق است . شیمبار و چلومنطقه عبوروقشلاق کوچ ایل هفت لنگ بختیاری از استان خوزستان است . منطقه لبد محل ییلاق ایل چهار لنگ بختیاری و از استان چهارمحال بختیاری است . دریاچهٔ تِمی نیز که از آب برف پر می‌شود در پای همین کوه قرار دارد. کینو محل ییلاق کلیهٔ عشایر دامدار استانهای همجوار خود است و در بیشتر اوقات سال، پوشیده از برف استکوه کینو با توجه به موقعیت خاص خود، دوستی و رفاقت عشایر دامدار لُر زبان در بازفت از چهار محال و بختیاری، ازنا از استان لرستان و اندیکا و لالی از استان خوزستان را مستحکم می‌کند.چند مسیر برای صعود به این قله وجود دارد که بیشتر کوهنوردان از مسیر یال شرقی گردنه  جادهده بازفت تا مشرف به روستای لبد و از کنار دکل مخابراتی که دارای یک پاکوب قوی است که تا دشت زیر قله ادامه دارد اقدام به صعود میکنند . مسیر هایی نیز از روستای لبد تا قله میباشد که نیاز به راهنمای محلی است و از روی خط الراس کینو میتوان تا دریاچه تمبی نیز برنامه ای عالی اجرا کرد .


آبشار طوف کما :  در شمال روستای موری در منطقه بخش چلو شهرستان اندیکا واقع شده و در دامنه های ارتفاعات تاراز از سلسله ارتفاعات زاگرس و از کوهی به نام کما سرچشمه میگیرد. آبشار طوف کما از سه شاخه تشکیل شده است و هر شاخه در حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و از طرف شمال به منطقه بازفت و روستای شرمک و از جنوب به دره موری و روستای سوسن منتهی می شود.

آبشار نگین : از جمله جاذبه های شهر مسجد سلیمان واقع در استان خوزستان می باشد این آبشار در روستایی به همین نام و در محلی بسیار دور افتاده، در دل کوه ها و دشت های منطقه شینبار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور قرار دارد بر فراز این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه ای وجود دارد که آب را به سوی دیگری از کوه هدایت می کند که موجب ایجاد آبشار نگین می شود. این آبشار همان طور که از اسم آن بر می آید، همچون نگینی در دل کوه می درخشد و به زیبایی های طبیعت و کوه افزوده استدر بخش پایینی آبشار نیز دشت خرم و سرسبز نگین قرار دارد که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور ختم می گردددشت های پر از شقایق در کنار دامنه های مملو از درختان بلوط، دیواره های استوار صخره ای، دره های عمیق و رعب آور به زیبایی منطقه افزوده اند و تصویری بی نظیر از طبیعت را به نمایش در آورده اند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می گردانداین منطقه زیبا در 100 کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان و در میان استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار داردیکی دیگر از زیبایی های بی نظیر این منطقه آبشار و دشت زیبای شیمبار می باشد. دشت زیبای شیمبار از یک سو در دامنه‌ی کوه دلا قرار دارد که چشمه ‌های متعدد، آبشارهای زیبا، شط شیمبار و جنگل‌ های پوشیده از درختان بلوط، بادام، بوته ‌های وحشی، انواع قارچ و مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب، از جلوه ‌های بی‌ نظیر طبیعت در این منطقه هستند.

در سوی دیگر دشت کوه ‌های سر به فلک کشیده‌ این منطقه که پوشیده از گل‌ها و بوته ‌های متنوع می باشند، بهترین انتخاب برای کوه ‌نوردی هستند. حیات وحش این دشت نیز جالب توجه بوده و به زیبایی طبیعی این منطقه افزوده است. شیمبار و یا شینبار در لغت به معنای بهار و شیرین بهار می باشد که به واقع این نام بسیار برازنده این منطقه می باشد. آبشار شیمبار که در این دشت جریان دارد، زیبایی منطقه را دو چندان نموده استآبشار نگین با ارتفاعی نزدیک به 60 متر از شط شیمبار به کمک تونل دست ساز و تاریخی نگین تغذیه می شود و آب شیمبار را به رودخانه می رساند ( به روایتی در دوران ساسانسان این تونل ایجاد شده ).

گزارش برنامه : طی یک برنامه چهار روز بیاد ماندنی  ( سه شنبه 14 خرداد 98 الی جمعه 17 خرداد 98 ) و دقیق موفق شدیم که به قله زیبای کینو صعود کرده و در ادامه برنامه از آبشار توف کما از طریق روستای موری و سپس از آبشار بینظیر نگین در منطقه شیمبار دیدن کنیم و برنامه ای جذاب و بیاد ماندنی را با سه تن دیگر از همنوردان خوبم آقایان کسراوی ؛ طاهر آموز و سرکار خانم دکتر شهبازی به پایان برسانیم . نکته مهمی که توجه من را در مسیر صعود این برنامه جلب کرد حضور کوهنوردانی بود که به قصد صعود کینو در حال تردد بودند ولی متاسفانه بدون کفش مناسب و نداشتن ابزار فنی همانند کلنگ و حتی باطوم و ...اقدام به صعود کرده بودند . و در نتیجه هنگام فرود از روی یخچال سر خوردن و نداشتن تعادل و ایجاد استرس برای خود و دیگران را در بر داشت . ای کاش بعضی از کوهنوردان ما به این باور منطقی میرسیدند که یخچالها بخصوص زاگرس در بهار فریبنده و خطرناکتر از زمستان است . فردای بعد از صعود ( پنج شنبه 16 خرداد 98) ما خبر دار شدیم که یک زوج در کینو دچار حادثه شدند که منجر به فوت مرد و آسیب جدی خانم شده  که لذت صعود را به کام ما تلخ کرد .


نمایی ازکوه کینو و ابتدای مسیر صعود 

 

ادامه مطلب ...

گزارش برنامه پیمایش تنگ وستگان و صعود به قله شنلی


چو سرو سیاوش نگونسار دید

سرا پرده دشت خونسار دید

بیفکند سر را زاندوه نگون 

بشد زان سپس لاله واژگون 


گندمان : یکی از شهرهای برند استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این شهر مرکز بخش گندمان است. گندمان تا مرکز شهرستان ۱۵ کیلومتر و تا مرکز استان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. تالاب گندمان تالابی است در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن  تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایرانقرار دارد که این تالاب زیبا در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزیلن ثبت گشته استوسعت این تالاب که در جنوب غربی گندمان واقع شده، ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع آن از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. منابع تأمین‌کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است. پوشش گیاهی تالاب را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهد که از آن جمله می‌توان به درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش اشاره کرد. پرندگانی چون لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.

تنگ وستگان : یکی از جاذبه‌های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است که در شرق روستای وستگان، شهر گندمان، شهرستان بروجن، قرار دارد.آبهای بخشی از کوه کلار و سبزه کوه وارد این تنگه شده و به تالاب گندمان میریزد .

نمایی از تنگ وستگان 


دهاقان : مرکز شهرستان دهاقان  و در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در مرکز فلات ایران و در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس واقع شده‌است. دهاقان معرب «دهاگان» است. دهاگان از دهگان به معنی محاسب و دهدار مشتق شده‌است. بر واژه دهگان الف تحسین افزوده شده و به دهاگان بدل گردیده که معرب آن دهاقان است . دهاقان از واژه عربی دهاق به معنی پر گرفته شده‌است که اشاره به این دارد که این منطقه در قدیم منطقه‌ای غنی از نظر منابع طبیعی بوده‌است . دهاقان مقتبس از لغت طاقان می‌باشد که هنوز هم در همان منطقه به این شهر تاقان یا تاقون گفته می‌شود. (طاقان را به دلیل سبک معماری ساختمان‌های کهن آن شهر در عهد ساسانی بر روی این شهر گذاردند) چون در زبان‌شناسی گفتار بر نوشتار پیشی دارد تاقون به چم شهر پر از تاق و چشمه درست تر به نگر می‌رسد. https://fa.wikipedia.org/wiki/

شنلی : کوهی است به ارتفاع 3359 متر از سطح دریا که در جنوب شهرستان دهاقان ودرمنطقه سردشت سمیرم ازاستان اصفهان قرارگرفته و روستاهای بودجان ؛ آستانه چشمه سفید ؛ ورق ؛ مهر گرد ؛ در اطراف این کوه قرار دارد .چشم انداز دامنه ها و دشت این کوه بسیار زیبا و فرح بخش است و در فصل بهار پوشیده ازگونه های نادر انواع گل وگیاه میباشد از جمله لاله های واژگون ؛ آلاله ؛ زنبق ؛ گون ؛ آویشن و...است و کوهی چهار فصل برای گوهنوردان عاشقنام شنلی بر گرفته از وجود سطح های صاف پراز شن درارتفاعات این کوه میباشد مردم محلی این کوه  را شندون هم می نامند .  دامنه های این کوه محل ییلاق عشایر کوچگر قوم مهربان ترکهای قشقایی از تیره های مختلف میباشددر ضلع  جنوبی این کوه دره زیبا وچشمه ای دائمی  مشرف به روستای ورق وجود دارد به نام "شال مالاخ"  (  "آلما بلاغ" هم گفته میشود به معنی سیب مقدس ) و انبوهی از درختان بید در اطراف آن محل خوبی برای استراحت ومسیر مناسبی برای صعود درزمستان می باشد.این چشمه برای مردم منطقه بسیار مقدس است . در فصل زمستان از ضلع شمالی این کوه به دلیل برف زیادی که دارد محل خوبی برای تمرین صعود های زمستانی استدشت لاله های واژگون و دشت آستانه، تختگاه شاه صفی؛ معروف به دره شاه در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی دهاقان با اب و هوایی معتدل و مناظر چشم نواز از دیگر جاذبه های کوهنوردی این منطقه زیبا میباشد . از فراز قله شنلی کوه های بسیاری را میتوان در دور دستها رویت کرد .

نمایی از کوه زیبای شنلی 


گزارش برنامه : روز پنج شنبه دوم خرداد ماه 98 همراه با همنوردان قدیمی به قصد عبور ازتنگ وستگان به طرف بروجن و گندمان حرکت کردیم و پس از وارد شدن به داخل تنگ و عبور از چند آبشاربا حجم فراوان آب گل آلود مواجه شدیم که تصمیم به این شد که تا جایی که به اشکال فنی بر نخوردیم پیمایش کنیم ( که به علت حجم زیاد و گل الوده بودن آب تنگه از ادامه مسیر منصرف شدیم . و ادامه برنامه به زمانی دیگر موکول شد) و دو نفر از افراد تصمیم به بازگشت به اصفهان گرفتند . بقیه افراد شب مانی در منطقه و ادامه برنامه روز جمعه 3 خرداد 98 بود و صعود به قله شنلی دهاقان و بازدید از لاله های واژگون که با موفقیت به انجام رسید .از فراز قله شنلی تا چشم کار میکرد قله های برفی همچون دالان ونک ؛کلار؛هزار دره ؛ علی جوق خط الراس دنا ؛ بخشی از زرد کوه ؛ کلاه قاضی اصفهان ؛کوه ریگ وووو...خود نمایی میکردند که چشم اندازهای بسیار دیدنی را بوجود آورده بود . جای همه همنوردان خالی بود .


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...