#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

پیام تبریک سال نو

سال در پایان است ؛ ای دوست  من ز تقویم دلت با خبرم ؛ همه ماهش مهر است و همه روزش احساس زنده باشی ای دوست ؛ شادیت افزون باد .


                                                                         نوروزتان فرخنده 


         

                                                 با آرزوی سلامتی برای همه 

برنامه اول تعتیلات نوروزی 94

عنوان برنامه :  سفر به جنوب از بندر میناب تا چابهار 


مدت برنامه  :  8 روز از عصر پنج شنبه 93/12/28 الی جمعه 94/1/7 


نمایی از ساحل زیبای چابهار و ستاره دریایی کنار ساحل (محمد امیری) 



                                                       با شما در برنامه های بهاری 




 

گزارش برنامه صعود به کوه منگشت و سفر به لالی

کوه و منطقه منگشت : با مساحت ۱۲۹۹۱ هکتار واقع در استان خوزستان، شهرستان ایذه در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد. این منطقه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار دارد و دسترسی به منطقه تنها از ضلع شرقی آن امکان پذیر می باشدقسمت عمده منطقه کوهستانی برف‌گیر و ارتفاع آن بین ۷۸۰ تا ۳۲۰۰ متر از سطح دریاست. متوسط دما و بارندگی سالیانه ۲۲ درجه سانتیگراد و ۵۵۰ میلیمتر موجب تشکیل اقلیم نیمه‌مرطوب معتدل در ناحیه شده‌اند. رودخانه پرآب کارون در شرق منطقه جریان دارد. جلوه‌های زیبای طبیعی، وجود رودخانه کارون در نزدیکی منطقه و راه‌های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت‌های گردشگری را در منطقه فراهم نموده‌اند. کوهستان منگشت در شهرستان‌هایلردگان و ایذه، مرکب از کوه‌های تنوش، ناشلیل، زردحلقه، نشا، سه‌پران، سرچاه، قوچه، بدرنگان، برآفتاب، کله، کلمه و دوزرد قرار دارد. بلندترین قله این کوهستان سه هزار و ششصد و سیزده متر ارتفاع دارد که در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی ایذه و در پنجاه و دو کیلومتری گرمان و در سیزده کیلومتری شمال غربی روستای لیراب واقع شده است.رودخانه‌های هلایجان، آب زردک، صیدون از دامنه‌های غربی، لیراب و سمه از دامنه جنوبی، خرسان و کارون از دامنه‌های شرقی این کوهستان سرچشمه می‌گیرند. بخش عظیمی از این کوهستان را جنگل‌های نسبتاً انبوه پوشانیده و در انتهای آن دریاچه‌ای به نام «بوندان» ایجاد شده است. منطقه با پوشش جنگلی بسیار خوب و زیبا از غنای زیستی جانوری و گیاهی خوبی برخوردار است.

انواع رقص بختیاری : صدای ساز تشمال و زنان و مردانی که دایره وار و با تکان دادن دستمالهای رنگارنگ و با حرکاتی موزون می رقصند، مشخصه ی مراسم عروسی و شادی در بین بختیاری ها است. زنان با لباسهای رنگارنگ محلی و مردان با شلوار دَبیت و چوقا می رقصند و هراز گاهی صدای کِل زدنِ زنها و گالِه ی مردان به گوش می رسد.

 چو بازی :  در این رقص تنها دونفر مرد شرکت کرده و بقیه در اطراف آنها ایستاده و به نوبت وارد رقص می شوند. یکی از دونفر چوب بزرگی که به آن دِرَک می گویند و دیگری یک عدد ترکه ی نازک را در دست دارند. کسی که ترکه را در دست دارد سعی می کند به هر شکل که شده به پای طرف مقابل ضربه بزند و دیگری هم با کمک دِرَک تلاش می کند جلو ضربه را بگیرد و پس از هر ضربه چوبها را عوض می کنند. معمولاً پس از یکی دوبار تعویض چوبها، افراد دیگری وارد رقص شده و جای نفرات قبلی را می گیرند.

رقص زنان و مردان : در این رقص زن و مرد در کنار هم با صدای ساز تشمال می رقصند. ابتدا سه قدم به جلو برداشته و سپس دو گام به عقب برمی گردند و همزمان یک دست را پایین و دست دیگر را بالا می برند. این حرکت با نظم خاصی تکرار می شود.

چهار دستمالی : مانند رقص سه پا است با این تفاوت که رقصندگان بعد از برداشتن سه قدم، دیگر دو گام به عقب برنگشته بلکه تنها دوگام به صورت درجا برمی دارند و بقیه ی مراحل مشابه رقص سه پا است.

تشمال : نامِ نوازندگان محلیِ بختیاری‌ها است.تشمال‌ها درایلِ بختیاری درمناسبت‌های گونه گون ازجمله در مراسم عروسی، مراسم عزا، مراسم جنگ‌ها و ... می‌نواختند. به روشِ نواختنِ موسیقی در مراسمِ عزا که بروشِ محزونی است اصطلاحاً چپ گفته می‌شود و در چنین مواقعی می‌گویند تشمال چپ می‌نوازد.ودرمراسم های شادی راست مینوازند.تشمال یکی از تیره‌های طایفهٔ زراسوند است.

گزارش برنامه :  روز پنجشنبه 93/12/7 من در شهرستان ایذه به گروه کوهنوردی حرکت ایذه ملحق شدم و در طی دو روز پنجشنبه 93/12/7و جمعه 93/12/8 برنامه عالی موفق به صعود قله منگشت شدیم ( البته به علت باد بسیار شدید 50 متری زیر قله بنا به صلاحدید سرپرست محترم برنامه آقای باقر پور تصمیم به بازگشت گرفته شد ) این صعود به مناسبت یاد بود شاد روان همنورد گرامی "آقای یارعلی موسوی" توسط گروه  کوهنوردی حرکت ایذه تدارک دیده شده بود . که با حضور بیش از چهل نفر از کوهنوردان گروه کوهنوردی حرکت ایذه و بطور مستقل انجام پذیرفت .و جا دارد که ازهمدلی و مهمان نوازی این بزرگان سپاس و قدر دانی کنم به خصوص از همنورد عزیزم آقای "باقرپور" گرامی .

در ادامه برنامه به منطقه لالی سفر کرده و دردامنه های زاگرس به دوست عزیز عشایرم  آقای "حسین علی مختاری چار بری" پیوستم . و چند روزی در خدمت این عزیزان بودم ( سپاس و تشکر از همه مردم مهمان نواز بختیاری و دوست عزیزم آقای محمد رضایی ) در این سفرافتخار شرکت دریک  مراسم عروسی عشایری نسیبم شد که از ویژه گی های برنامه سفر من بود .در پایان جا دارد که از تمام بزرگ مردان و شیر زنان ایل بختیاری سپاس و قدر دانی کنم که برای زنده نگه داشتن سنتها و آداب و رسوم قوم بختیاری بی هیچ دریقی تلاش میکنند و این فرهنگ غنی و بکر را زنده نگه داشته و برای ادامه نگه داری این فرهنگ اصیل فرزندان خود را نیز آموزش میدهند. در پایان من فقط میتوانم بگویم مردمان ایل بزرگ بختیاری قلبی پاک به زلالی آب سرچسمه های زاگرس و همتی بزرگ به  بلندای قله زرد کوه دارند .


نمایی از کوه منگشت 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید . 

ادامه مطلب ...

برنامه هفتهدوم اسفند ماه 93

عنوان برنامه : صعود به قله منگشت منطقه ایذه و گردش در دامنه های زاگرس 


مدت برنامه : از پنج شنبه 93/12/7 الی ....


دور نمایی از کوه منگشت 



                                                با شما در برنامه های بهاری



گزارش بازدید از غار خاصه تراش

غار خاصه تراش : یکی از غارهای استان اصفهان است که در 33 کیلومتری شمال شرقی اصفهان و در نزدیکی شهر حبیب‌آباد از توابع شهرستان بُرخوار قرار دارد.دهانه مرتفع و کم‌ارتفاع این غار، در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است. این غار از نوع شبکه‌ای نامنظم است. عوامل تکتونیکی در دوره سوم زمین‌شناسی، از عوامل اصلی در تشکیل این غار آهکی نقش داشته و به مرور زمان در اثر پدیده انحلال، گذرگاه‌ها و تالارهای متعدد که در نوع خود منحصر به فرد می‌باشند، شکل گرفته‌اند. نفوذ آب در این غار، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوان و زیبایی را به وجود آورده است. اگرچه قندیل‌های این ‌غار به بزرگی قندیل‌های غارهای مشهور ایران نیست اما جذابیت خاص خودشان را دارند. وجود لکه‌های زرد رنگ در نقاطی از سقف و قندیل‌های غار به دلیل وجود گوگرد می‌باشد.  پیمایش این غار برای افراد درشت اندام و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، مناسب نمی‌باشد زیرا در برخی قسمت‌ها باید بر روی کف غار به صورت سینه‌خیز حرکت نمود. ریزش سقف یکی از مخاطرات پیمایش این غار محسوب می‌شود. نوع سنگ‌ها و قرار گرفتن خاک در میان لایه‌های سنگ سبب شده تا با نفوذ آب باران، این سنگ‌ها قابلیت ریزش پیدا کنند.در روبروی دهانه این غار که با نام‌های دیگری همچون غار حبیب‌آباد و غار آب بید نیز خوانده می‌شود، کوهی وجود دارد که در آن چاهی 40 متری وجود دارد و نشان می‌دهد که این دو کوه در اثر رانش زمین از یکدیگر جدا شده‌اند.دسترسی به این غار از طریق جاده اصفهان به اردستان، روستای باقرآباد، روستای خاصه تراش، امکان‌پذیر می‌باشد.

گزارش برنامه : در یک برنامه یک روزه موفق شدیم از غار خاصه تراش بازدید کرده و در کل منطقه نیز گردش نماییم باران عصر روز جمعه در تمام منطقه نیز بر کیفیت برنامه افزود . گزارش کامل برنامه در سایت گروه کوهنوردی دنا 

http://www.denaesfahan.blogfa.com/

عکسها محمد امیری و مهری شهبازی 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...