#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به دالان کوه

کودالان یا دالانکوه : در شهرستان فریدن و در نزدیکی شهر دامنه در استان اصفهان ایران است. در سینه این کوه از طرف شهر داران نقش دو مار عظیم حک شده است. با توجه به سخت‌گذر بودن صعود به آن تا به حال چندین نفر در راه صعود به قله جان خود را از دست داده اند. کودالان ۳۹۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دالانکوه از رشته‌کوه زاگرس میانی است که خط الرأسی به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر دارد و در میان سه شهرستان فریدن، تیران و کرون و چادگان و در استان اصفهان قرار دارد. از آنجایی که در بخشی از این کوه دو خط الرأس موازی وجود دارد و حد فاصل آنها فضایی شبیه دالان به وجود آورده، به «دالانکوه» مشهور شده است که در گویش محلی کوه دالان گفته می‌شود. بلندترین نقطه آن ۳۹۱۵ متر ارتفاع دارد. در طول خط الرأس آن قله های چندی با ارتفاع بالای ۳۰۰۰ متر وجود دارد که هر کدام می تواند هدفی برای یک صعود باشد. از جمله قله میانی دالانکوه که بر بلندای پیست اسکی تیران قرار دارد برنامه یک روزه بسیار خوبی برای صعود می باشد . برای صعود به قله انالوجه یا داراب شاه راههای مختلفی وجود دارد که آسان ترین مسیر برای صعود به قله اصلی از روستای انالوجه در دامنه جنوبی این رشته کوه می باشد. در ارتفاع حدود سه و هشت صد قله دالانکوه بقایای آثار یک ساختمان قدیمی مشاهده شده که طبق تاریخ شفاهی موجود بر سر زبان مردم روستای انالوجه قلعه ای بوده که متعلق به شاهی به نام دارابشاه می باشد و آجرهای آن در دشت چاله گاو در منطقه کوره آجر پزی که الان آثار آن موجود است پخته می شده و با خرجین های کوچکی که بر روی بزهای در حال چریدن بسته بوده اند به قله انتقال داده شده است و هر بز دو آجر را در حال چریدن به قله حمل می نموده است.از این جهت در روستای انالوجه به قله دالانکوه قله دارابشاه نیز گفته می شود. در دامنه شمالی این رشته کوه بین شهر عسکران و دهستان دامنه و به فاصله اندکی از جاده، پناه گاهی ساخته شده که می تواند جهت اقامت شبانه کوهنوردانی که از فواصل دور برای صعود به این قله می‌آیند مورد استفاده قرار گیرد.که متولی این مکان هیات کوهنوردی شهرستان تیران میباشد .

شهر زیر زمینی کرد اولیا : در غربی ترین نقطه بخش کرون شهرستان تیران و کرون در روستای "کرد علیا" از زمان شاه عباس اول صفوی که ارامنه را به سمت اصفهان کوچ  داد. بخشی از ارامنه در روستای "کرد علیای" تیران وکرون ساکن و به کشاورزی و دامپروری مشغول شدند.از همان زمان به دلیل زمستانهای سرد و طاقت فرسا و نا امنی های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر واداشت که در زیر خانه های خود یکسری دست کندهای زیر زمینی ایجاد کنند تا خود و احشامشان در زمانهای نا امنی و زمان سرماهای طاقت فرسا در دل این دست کندها بتوانند به زندگی ادامه دهند.تمامی این دست کند ها که دارای راهروهای عریض و اتاقک های تو در تو می باشند به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی وسیع را تشکیل می دهند. در طول گذر زمان و با مهاجرت ارامنه از این منطقه بصورت تدریجی این دست کند ها هم کم کم جایگاه خود را از دست داد و در برخی از انها مسدود شده بود. در پاییز سال 1395 با اطلاع میراث فرهنگی شهرستان از وجود این شهر زیرزمینی و طی بازدیدهای مکرری که انجام شد بخشهائی از این شهر با تشویق مالکین خانه های بالای این دست کندها توسط فرماندار و سایر مسئولین مرمت و نورپردازی شد. سپس کار ساماندهی این دست کندها توسط میراث فرهنگی از ابتدای زمستان 95 شروع شد و سه مورد از این دست کندها که در زیر سه خانه روستایی قرار دارند بصورت کامل نور پردازی و مهیای بازدید گردشگران نوروزی شده است.این شهر زیر زمینی در زیر هشتاد خانه روستایی قرار دارد وتخمین زده میشود مساحتی در حدود 20هزار متر مربع مساحت داشته باشد که در حال حاضر حدود 1000متر مربع از آن در راستای نوروزی متفاوت آماده بازدید شده است. شایان ذکر است اهالی روستای کرد علیا ومالکان این دست کندها با همکاری نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان و فرمانداری در حال تبدیل این شهر زیر زمینی به یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری شهرستان و استان می باشند.این شهر زیر زمینی همیشه آماده بازدید توسط گردشگران شهرستان تیران و کرون می باشد. 

جهت هماهنگی جهت بازدید از شهر زیر زمینی  برای بازدید با آقای "عزیزی" ساکن کرد اولیا میتوان تماس حاصل کرد .

09136809657

گزارش برنامه : در طی یک و نیم روز برنامه خوب همراه با گروه کوهنوردی پر توان و با اخلاق آدینه قم و شب مانی پنج شنبه 21 دی در روستای کرد اولیا و منزل جناب آقای عزیزی مهربان که از قبل هماهمنگ شده بود . و جمعه 22 دیماه موفق شدیم از مسیر پیست اسکی تیران به قله میانی دالانکوه صعود کنیم جای همه همنوردان خالی بود .

نکته : همیشه برای صعود این قله در زمستان یک برنامه پر برفی را طلب میکرد که حتی گاهی به علت حجم زیاد برف امکان صعود را کم رنگ میکرد . ولی متاسفانه انگار بارش از این سرزمین رخت بر بسته است . با آرزوی بارشی بسیار برای این سر زمین زیبا .


نمایی از دالانکوه 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله بل اقلید

اقلید:  مرکز شهرستان اقلید، یکی از شهرهای شمالی استان فارس ایران می‌باشد. فاصله آن از شیراز، اصفهان، یزد و یاسوج به ترتیب ۲۷۵، ۲۳۰، ۲۱۰ و۱۸۰ کیلومتر می‌باشد. این شهر یکی از مناطق کوهستانی وسرسبز فارس است ودارای آب هوای سرد و کوهستانی است. ارتفاعاتی برفگیر دارد که موجب می‌شود مناظر زیبای برفی تقریباً تا اوایل فصل بهاردرآن مشاهده شود. بارش برف مناظری چشم نواز در زمستان و تفرج گاه‌هایی بی بدیل از چشمه‌های جوشان و رودخانه‌های خروشان، در فصل بهار و تابستان می‌آفریند. کوه‌های بلند درطول مسیرجاده‌ای زیبا پدیدمی‌آورند وجود دشت‌های بسیار وسیع وحاصلخیز در اطراف آن مانند دشت نمدان، آسپاس وپکان در فصل بهار چشم‌اندازی روح نوازرابرای هرگردشگر تصویر می‌کنند. درفصل تابستان درکنار هوای خنک و مطبوع حضورعشایر بررونق تفریحی آن می‌افزاید . واحدهای اقامتی هتل شهرداری و هتل کیان در تمام طول سال و مدارس در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای میهمانان و گردشگران می‌باشند. پارک انقلاب، پارک پارسیان، تفرج گاه محمد رسول‌الله ، سرداب، بید سبحان، دامنه‌های کوه بل، دریاچه کافتر، آبشار تنگ براق، قدمگاه سده،چشمه بالنگان حاجی‌آباد، گور بهرام، آسپاس، باغ گل خارستان، قلعه شهرآشوب، پارک شهرآشوب، فی منی حسن‌آباد، قوره دان امامزاده اسماعیل و چشمه امامزاده سید محمد کافترو چشمه‌های متعددی که فضاهای فرح بخش و زیبایی را فراهم آورده‌اند به همراه دامنه کوه‌ها و سواحل رودخانه‌هاو حاشیه سد ملاصدرااز مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر و شهرستان اقلید به شمار می‌آیند.

خانه کوهنورد اقلید : شایان ذکر است که اقلید به همت هیات کوهنوردی این شهرستان موفق به احداث خانه کوهنورد شده است با زیر بنای 130 متر ساختمان و با دو سالن بزرگ مجزا ؛ که امکانات آب و آبگرمکن ؛ برق گاز و کف پوش موکت در فضایی بزرگتر نیز برای ادامه پروژه ساخت در نظر گرفته شده . که هنوردان میتوانند با هماهنگی قبلی از این فضا استفاده نمایند .

کوهستان بل : در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس در استان فارس درجنوب شهرستان اقلید باچشم اندازی بسیارزیباخودنمائی می کند.بلندترین ارتفاع این کوهستان قله بل باارتفاع 39۵۰متر در 14 کیلومتری جنوب شهر اقلید و بلندترین قله در استان فارس می باشد. قله صخره ای و سنگلاخی بل توسط گردنه مرتفعی از سمت جنوب به کوه سفید و از سمت شمال شرقی به کوهستان مرتفع ۳۵۰۰ متری گورک متصل و از سایر جهات کاملاً آزاد می باشد . بُل( BOL) در زبان پهلوی به معنای بلند است. این منطقه دارای آب وهوای معتدل کوهستانی است که دارای پوشش گیاهی متنوع بوده وگیاهانی ازقبیل  ارژن، گون، آویشن، جاشیر، کما، درمنه، کتیرا، پیازکوهی درآنجا می روید .

 مسیرهای اصلی صعود به قله بل :

1-  دره لای شکفت ( غربی )  2-  دره زمستانه (شمال غربی ) 3-  دره ریواس ( شما لی ) 4-  چشمه لگنی       ( شمال شرقی ) 5-  باغ ضرغامی ( شرقی ) 6-  دره سبز ( جنوبی ) 7-  دره قبله ( جنوب غربی )

دره لای شکفت : مسیر مناسب جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که  از ابتدای" سرد آب" شروع شده و به جانپناه منتهی می شود.

دره زمستانه : صعب العبور می باشد و نیاز به امکانات بیشتری جهت صعود دارد ؛ معمولاً تابستان از این مسیر صعود می کنند و دارای گیاهان متعدد و متنوع می باشد .

دره ریواس : مسیر بسیار زیبا که به علت فراوانی گیاه ریواس به این نام معروف شده است .

چشمه لنگی : از ابتدای گردنه عصاری و چشمه لنگی شروع و به قله منتهی می شود .

باغ ضرغامی : مسیر طولانی که از باغ و چشمه ضرغامی شروع و در انتها به قله ختم می شود .

دره سبز: مسیری نسبتاً طولانی که از دشت نخود زار شروع و به پناهگاه منتهی می شود.

دره قبله : مسیری نسبتاً مناسب جهت صعود  زمستانی می باشد که از ابتدای سرداب شروع می شود و به پناهگاه می رسد .

 

گزارش برنامه : طبق هماهنگی های انجام شده با همنوردان باشگاه طبیعت دوست شیراز و آقای "محمد علی اسلمی" رییس هیات کوهنوردی شهرستان اقلید موفق شدیم طی یک برنامه دو روزه ( پنجشنبه 7دی ماه 96 حرکت به شهرستان اقلید و گردش در نقاط دیدنی شهر همراه با آقای "محمد علی اسلمی" وشب مانی در خانه کوهنورد این شهرستان همراه با همنوردان توانمند باشگاه طبیعت دوست شیراز به سر پرستی همنورد گرامی آقای "آرش اکابری" ) و جمعه 8 دی ماه 96 صعودی موفق و بسیار عالی را در کنار همنوردان با اخلاق و دوست داشتنی باشگاه طبیعت دوست شیراز به انجام برسانیم . جا دارد در این گزارش از یکایک همنوردان عزیز باشگاه طبیعت دوست شیراز و جناب اسلمی عزیز که صعودی ایمن و بیاد ماندنی را برای ما رقم زدند تشکر و قدر دانی نمایم . به امید صعودی دیگر با این عزیزان .

نکته قابل توجه این برنامه عدم بارش در منطقه و کل مناطق کشور است که بسیار متاثر کننده و غمناک بود در هفتمین روز از زمستان عدم هیچ گونه بارندگی پیامد بدی در بر دارد با آرزوی بارش بسیار برای تمام سرزمین زیبای ایران زمین .


نمایی از شهراقلید  و کوه بل 


خانه کوهنورد اقلید 

 

 

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه مطلب ...