#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله دماوند

قله دماوند :  کوه دَماوَند با ارتفاع ۵۶۷۱ متر از سطح دریا کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است و نیمه فعال میباشد این کوه در قسمت مرکزی رشته کوه البرز و  در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.کوه دماوند که از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد، به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران -ورامین و قم  و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است.کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران درفهرست آثار ملی ایران  ثبت شد. همچنین کوه دماوند از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی» در شمار مناطق چهارگانهٔ ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

 مسیرهای اصلی صعود :

برای رسیدن به قله دماوند، مسیرهای مختلفی وجود دارند که شناخته‌شده‌ترین آنها جبهه‌های زیر هستند: 

جبههٔ شمالی؛ مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست) و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیر. 

جبههٔ شمال شرقی؛پناهگاه تخت سلیمان  در این مسیر قرار دارد. 

جبههٔ غربی؛پناهگاه سیمرغ در این مسیر قرار دارد. 

جبههٔ جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی کوه. پلور، رینه ، گوسفندسرا و بارگاه سوم در این مسیر قرار می‌گیرند.

آسان‌ترین این مسیرها جبهه جنوبی و سخت‌ترین آنها جبهه شمالی است . سه جبهه شمالی، جنوبی و شمال شرقی در نزدیکی روستاها قرار گرفته‌اند و همچنین همگی دارای جان‌پناه در میان راه هستند. در مسیر جنوبی، آبشاری وجود دارد که همهٔ سال یخ‌زده‌است و تنها در تابستان‌های بسیار گرم، جاری می‌شود که به همین دلیل به آن آبشار یخی گفته می‌شود. این آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه‌است. 

گزارش برنامه : 

عصر روز سه شنبه۲۷/۴/۹۱ حرکت و شب مانی در تهران .  

صبح روز ۴شنبه ۲۸/۴/۹۱حرکت به طرف جاده هراز و منطقه پلور ساعت ۱۰ صبح قرارگاه فدراسیون کوهنوردی ایران در پلور و سوار بر نیسان حرکت به طرف گوسفند سرا و پس از آن با کوله های سنگین حرکت به سوی بارگاه سوم در هوایی ابری که پس از طی مسافتی بارانی همراه با بارش شدید تگرگ بود به طوری که مجبور به استفاده از پامچو و اندکی توقف شدیم و سپس ادامه مسیر ساعت ۱۵مستقر در  بارگاه سوم و تا ساعت ۱۸ تمرین هم هوایی و شب مانی در پناه گاه . هوای بارانی طول مسیر جلوه خاصی را به منطقه بخشیده بود و طراوت گلهای شقایق چند برابر کرده بود . 

ساعت ۴ صبح روز ۵شنبه ۲۹/۴/۹۱ آماده برای صعود ولی به علت نامساعد بودن شرایط جوی ساعت ۶ صبح کمی هوا بهتر شد و تیم به طرف قله حرکت کرد که تا ارتفاع ۵۳۰۰ پیش رفت ولی دوباره هوا کاملا نامساعد شد و امکان پیشرفت وجود نداشت و تیم مجبور بد بازگشت شد .تمامی تیمهای دیگر نیز موفق به صعود نشدند . ساعت ۱۵ که تیم به پناه گاه رسید هوا تعغیر کرد و نسبتا خوب شد که دیگر امکان صعود وجود نداشت . شب مانی در بارگاه سوم .  

صبح روز جمعه ۳۰/۴/۹۱ وقتی از پنجره پناه گاه بیرون را نگاه کردیم پدیده زیبایی از ابرهای سفید تمام منطقه ارتفاع زیر پناه گاه را پوشانده بود که چشم را خیره میکرد . ساعت ۶ صبح تیم به طرف گوسفند سرا در میان ابرهای متراکم حرکت کرد و ساعت ۱۰ حرکت از گوسفند سرا با نیسان به سوی قرارگاه پلور و پس از استراحت حرکت به طرف اصفهان و در ساعت ۱۹ با خاطره ای به یاد ماندنی در اصفهان برنامه به پایان رسید . 

عکسها از ( محمد امیری و مهری شهبازی )  

 

نمایی از کوه دماوند از گوسفند سرا (محمد امیری ) 

 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه مطلب ...

برنامه هفته آخر تیر ماه ۹۱

عنوان برنامه : صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی  

 

مدت برنامه : ۵/۳ روز از شب سه شنبه ۲۷/۴/۹۱/  الی ۳۰/۴/۹۱  

 

  

                        با شما در برنامه های بیاد ماندنی

تصویر...

تصاویری از آبشار زیبای خفر ...  

 

 

 

 

با شما در برنامه هفه آینده صعود به بام ایران  

                        دماوند

گزارش صعود به قله پوتک دنا

برای اطلاعات منطقه به گزارش صعود به قله ( لوکوره ) که در همین ماه توسط گروه اجرا شد و گزارش آن در وبلاگ میباشد رجوع فرمایید . قله ( پوتک ) یکی  از قله های زیبا و قدر غربی دنا  با ارتفاع 4290 میباشد .  

 

گزارش برنامه :

 

ساعت 14 روز 5شنبه 22/4/91 اصفهان را  ترک کرده و در ساعت 15 به همنوردانمان در سمیرم ملحق شده و حرکت به طرف روستای خفر و ساعت 19 با کوله های سنگین خفر را به مقصد  تنگ پینی ( تنگ پونه ) و اجرای صعود به قله تل گرده ترک کردیم و پس از عبور از باغها و آبشار  زیبای خفر کنار رود پر آب دره تنگ پینی ادامه مسیر داده ودر ساعت 22 کمپ شب مانی زده شد و طبق پیشنهاد همنوردان  به علت کمی وقت صعود به قله پوتک جایگزین قله تل گردل شد . 

ساعت 6 صبح روز جمعه 23/4/91 تیم با کوله های سبک در ادامه تنگ پینی  در کنار رود پر آب به مقصد قله به راه افتاده و در طول راه مشاهده دو راس خرس که با دیدن ما به سرعت از محل دور شدند و صدای کبکها و دیگر پرندگان جلوه خاصی به برنامه داده بود . پس از ساعتی تیم خود را بروی گردنه پوتک رسانید و رویت قله بلند کل قدویس یاد خاطرات صعود به این قله زیبا را در گذشته زنده میکرد .عاقبت تیم در ساعت 10/30 خود را بروی قله رساند و پس از اجرای مراسم  قله به طرف کمپ مراجعت شد و کوله ها را برداشته و حرکت به طرف خفر و سپس سمیرم و جدا شدن از همنوردان سمیرم و در نهایت با خاطره ای خوب و بیاد ماندنی اصفهان و پایان برنامه . 

عکسها از محمد امیری و حسین بهرامی  

 

باغهای روستای خفر و مسیر به طرف آبشار  

  

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید .

 

ادامه مطلب ...

اخبار

آغاز رقابت‌های سنگ‌نوردی نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا با حضور 166 سنگ‌نورد در "همدان"

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۳

 

رقابت‌های سنگ‌نوردی نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا با حضور ۱۶۶ سنگ‌نورد دختر و پسر از ۱۰ کشور آسیایی از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۱ تیر رسماً در مجموعه‌ی اختصاصی سنگ‌نوردی «فرهاد» شهر «همدان» آغاز شد.

در آئین افتتاحیه‌ی این مسابقات که همزمان با گشایش مجموعه‌ی اختصاصی سنگ‌نوردی «همدان» برگزار شد؛ با سخنرانی «فامیل کریمی» سرپرست استانداری همدان، «شعاعی» سرپرست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و «افتخاری» مدیرکل ورزش و جوانان همدان و حضور سایر مسئولین استانی و فدراسیون همراه بود.

سنگ‌نوردانی از کشورهای چین، چین تایپه، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، ژاپن، قزاقستان،‌ هند، تایلند، سنگاپور و ایران در این مسابقات حضور دارند.

گفتنی‌‌ست: این رقابت‌ها تا دقایقی دیگر در بخش «سرطناب» آغاز و به صورت زنده از ساعت ۹ صبح از شبکه‌ی ۳ سیما پخش می‌شود. 

 

مبع خبر : سایت فدراسیون کوهنوردی ایران  

 

                                          پایدار باشید