#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه صعود به قله کان صیفی ایلام


استان ایلام : یکی از استان‌های کشور ایران است که در باختر این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته‌است. مرکز این استان شهر ایلام است. استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است.

شهرستان ملکشاهی : یکی از شهرستان‌های استان ایلام  در غرب ایران  است. مرکز این شهرستان شهر ارکواز می‌باشد. مردم این شهرستان عموماً شیعه هستند که به گویش کردی ایلامی و لهجه ملکشاهی سخن می‌گویند. مردم این شهرستان از ایل ملکشاهی هستند. براساس سرشماری سال ۱۹۴۰ میلادی، بیش از هفت هزار و پانصد خانوار که جمعیت آنان به بیش از پنجاه هزار تن می‌رسید در ایل ملکشاهی زندگی می‌نمودند. اکثر این مردم به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب به نقاط مختلف استان ایلام و استان‌های دیگر مهاجرت نموده‌اند شغل مردم این شهرستان دامپروری و کشاورزی است و این شهرستان از نظر ورزشی، اجتماعی و اقتصادی در استان ایلام نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. مردم شهرستان ملکشاهی از اوایل جنگ ایران و عراق  تا پایان آن از مرزهای میهن دفاع نمودند، به همین مناسبت بنای یادمانی در گرامیداشت آخرین دفاع مردم شهرستان ملکشاهی در منطقه ترشابه برپا شده‌استزبان مردم ملکشاهی زبان کردی از زیر شاخهٔ کردی جنوبی است. این زبان یکی از اصیل‌ترین زبان‌های کردی محسوب می‌شود. در بسیاری از واژه‌های رایج در این زبان می‌توان واژه‌های گویش پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی را مشاهده نمودشهرستان ملکشاهی در دامنه کبیرکوه قرار گرفته‌است و در سه هزار سال قبل از میلاد به عنوان (ورهشی) در کتیبه‌های آشوری واقع در سر چشمه رودخانه زیبا ی گُل گُل در بخش گچی ذکر شده‌است. همان‌طور که از نام ایل ملکشاهی بر می‌آید، این ایل نام خود را از سلطان ملکشاه سلجوقی گرفته‌است.

کبیر کوه : رشته کوهی بسیار طولانی در استان ایلام است که از ۲۰ کیلومتری شهر ایلام شروع شده و با دیواره ‌ای بلند تا نزدیک اندیمشک در استان خوزستان به پایان می‌ رسد . بلند ترین نقطه آن « کان صیفی » در نزدیک روستای چنار باشی قرار دارد که بیشتر روز های سال پوشیده از برف است . کبیر کوه از نقاط جنگلی غرب ایران است که از نظر دامپروری اهمیت دارد و ارتفاعش حداکثر به ۲۷۹۰ متر می‌ رسد .    منطقه حفاظت شده کبیر کوه با وسعتی در حدود 1665 هکتار در استان ایلام واقع شده است . حیات وحش این منطقه عبارتند از کل و بز ، خرس و پلنگ و در زیستگاه های جنوبی و نواحی دشتی و تپه ماهور ها حیواناتی نظیر قوچ ، میش و آهو نیز زیست می ‌کنند.    کبیرکوه مهمترین و بزرگترین رشته کوه استان ایلام است که در محل به نام هاى « کَوِر » یا « کَوَرْ » معروف است . طول این رشته کوه 160 کیلومتر است که در جهت شمال غربى ـ جنوب شرقى به صورت دیوارى منظم امتداد دارد . بلندترین قله کبیرکوه « کان صیفى » نام دارد که در ناحیه « ورزین یا ورزرین » واقع شده است . این قله 3050 متر از سطح دریا ارتفاع دارد .

رود سِیمَره : یکی از رودهای باختر ایران است. این رود از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است که از بلندی‌های برف‌گیر شمال غربی ایران سرچشمه گرفته و پس از گذر از شهرستان‌های دره شهر و شیروان چرداول در محل پل گاومیشان به رودخانه کشکان پیوسته و رود کرخه را بوجود می‌آورد.

رود سیمره از به هم ریختن دو رود گاماسیاب که از کوه گرین مابین الشتر در استان لرستان و نهاوند در استان همدان سرچشمه می‌گیرد ورود قره سو که از کوه الوند سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از بخش هلیلان در ناحیه‌ای به نام کشکان (پل کشکان به این رود می‌پیوندد.

تنگ بهرام چوبین : تنگه‌ای کم عرض و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کبیرکوه و در مجاورت روستای ارمو در ضلع غربی مسیر جاده دره شهر پلدختر از توابع شهرستان دره‌شهر واقع در استان ایلام می‌باشد.این تنگه با آثار باقی‌مانده از دیوار و دژهای نظامی به بهرام چوبین از ژنرال‌های دوره ساسانی منسوب است، و مکانی بوده برای پناه گرفتن بهرام چوبین در زمان شورش علیه خسروپرویز.  آثار به جا مانده عمدتاً شامل قلعه‌ای از سنگ و گچ و پلکان بر دیواره‌های سنگی است. همچنین این مجموعه دارای چهار آب انبار سنگی و ناودانکهای ارتباطی برای نگهداری آب شرب برای مدت طولانی است. تنگه بهرام چوبین از مناطق گردشگری در فصل بهار و تابستان برای مردم درهشهر و شهرستان‌های مجاور به شمار می‌آید .


 گزارش برنامه : طی سه روز ( جمعه 96/8/26 الی یک سنبه 96/8/28 ) برنامه منظم همراه با چهار نفر از همنوردان شهرستان ایذه آقایان اسد چراغی ؛ یاسر عالیپور ؛ پرویز زندی ؛ برزو مومبینی با همکاری صمیمانه جناب آقای "پاشا پوریان" رییس محترم هیات کوهنوردی استان ایلام و جناب آقای "ساده میری" دبیر محترم هیات کوهمنوردی استان ایلام و معرفی راهنمای بسیار با اخلاق و مدیر و ومدبر جناب آقای "مهدی هواسی زاده" ( 09187488119 ). در روز شنبه 96/8/27 موفق به صعود قله کان صیفی بام استان ایلام شدیم در این گزارش جا دارد که مراتب سپاس و قدر دانی خود و دیگر همنوردانم را از همنوردان عزیز ایلام اعلام نمایم و  برایشان آرزوی سلامتی داریم به امید صعودی مشترک با این عزیزان . این برنامه با شعار تسلیت کرمانشاه و به مناسبت همدروی با هموطنان مهربان کرد اجرا گردید . در طول این برنامه سه روزه نیز موفق شدیم که از بخش کوچکی از مناطق دیدنی منطقه مانند طول مسیر سیمره و پل گاوکشان و تنگ بهرام چوبین دیدن کنیم . ناگفته نماند که استان ایلام در فصل بهار بهشت ایران است و برای دیدن از این استان زیبا وقت بسیاری باید گذاشت . و مهربانی و مهمان نوازی مردم این سرزمین تحسین بر انگیز است و حکایت از هزاران سال قدمت تاریخی میکند . جای همه همنوردان در برنامه خالی بود .

                       بر فراز کان صیفی با شعار تسلیت کرمانشاه 

 

          برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله کینو

کوه کینو : با ارتفاع 3701 از رشته کوه های زاگرس میباشد که در شمال غربی استان چهار محال و بختیاری و شمال شرق استان خوزستان قرار گرفته و دارای قلل متعددی است ودره های زیبای آن برفچالهای زیبایی را تشکیل داده است بروی خط الرس طویل این کوه چاله های پربرف جلوه خاصی دارد و چال معروف ( گرگ کش ) دریاچه کوچک وزیبایی را بوجود آورده است که چشم را خیره میکند . این کوه از جنوب غربی به طرف روستای شیمبار (شیرین بهار)و از شمال شرقی به طرف منطقه لبد منطبق است . شیمبار و چلومنطقه عبوروقشلاق کوچ ایل هفت لنگ بختیاری از استان خوزستان است . منطقه لبد محل ییلاق ایل چهار لنگ بختیاری و از استان چهارمحال بختیاری است . دریاچهٔ تِمی نیز که از آب برف پر می‌شود در پای همین کوه قرار دارد. کینو محل ییلاق کلیهٔ عشایر دامدار استانهای همجوار خود است و در بیشتر اوقات سال، پوشیده از برف استکوه کینو با توجه به موقعیت خاص خود، دوستی و رفاقت عشایر دامدار لُر زبان در بازفت از چهار محال و بختیاری، ازنا از استان لرستان و اندیکا و لالی از استان خوزستان را مستحکم می‌کند.چند مسیر برای صعود به این قله وجود دارد که بیشتر کوهنوردان از مسیر یال شرقی گردنه  جادهده بازفت تا مشرف به روستای لبد و از کنار دکل مخابراتی که دارای یک پاکوب قوی است که تا دشت زیر قله ادامه دارد اقدام به صعود میکنند . مسیر هایی نیز از روستای لبد تا قله میباشد که نیاز به راهنمای محلی است و از روی خط الراس کینو میتوان تا دریاچه تمبی نیز برنامه ای عالی اجرا کرد .


گزارش برنامه : طی یک برنامه یک روزه با کوله سبک تیم ما متشکل دو نفرازاصفهان و دو نفر از همنوردان عزیز (یاسر عالیپور و اسد چراغی از ایذه ) موفق شدیم روز جمعه 19/8/96  طی 12 ساعت کوهنوردی سنگین ( صعود و فرود ) بر فراز قله کینو ایستاده و مراسم قله را اجرا کنیم . شایان ذکر است که در روی قله کینو با سه نفر از همنوردان اهواز آشنا شدیم و ادامه مسیر فرود را همراه با این عزیزان بودیم همنوردانی بسیا دوست داشتنی جناب احسان و حمزه و محسن عزیز و کوهنوردانی مستعد که برایشان آرزوی موفقیت دارم .بعد از اجرای صعود قله یک روز در منطقه بودن و از طبیعت و چشم اندازهای منطقه بازفت و رودخانه زیبای بازفت دیدن کردن از ویژه گی های برنامه بود . جای همه همنوردان خالی بود . 


نمایی از کوه کینو 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

گزارش برنامه خلخال به اسالم



موقعیت شهرستان خلخال 

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل واقع شده‌است و مرکز آن شهر خلخال است.این شهرستان از طرف شمال به شهرستان کوثر از طرف شرق به‌استان گیلان از طرف جنوب به استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان میانه حدود می‌شود. شهرستان خلخال در ۴۸ درجه و۳۲ دقیقه طول جغرافیایی و۳۷ دقیقه و۳۷ درجه عرض جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است. شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می‌یابد رشته کوههای تالش درشرق آن از شمال به جنوب کشیده شده‌است که مانند سدی میان دریای مازندران و استان گیلان و آذربایجان قرار گرفته‌است به طوریکه بر خلاف دامنه‌های شرق در دامنه‌های غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا پوشش گیاهی انبوه و چشمگیری دیده نمی‌شود در این شهرستان رود مهم قزل‌اوزن و شاخه‌های آن مانند شاهرود آرپاچای و شنگ‌آباد به طرف جنوب جریان داشته و سرانجام به دریای مازندران می‌ریزد این منطقه از لحاظ آب وهوا دارای تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد است به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی و شرایط کوهستانی این منطقه دارای جالبترین منابع آب‌های گرم معدنی است که مهم‌ترین آنها آب گرم معدنی خلخال سویی در بخش سنجد در فاصله شهرهای گیوی و خلخال می‌باشددر شهرستان خلخال گویش‌های متعددی وجود دارد از آن جمله می توان به گوبش‌های ذیل اشاره نمود:

۱ ـ  زبان ترکی آذری در خود شهر و اکثر روستاهای خلخال.

۲ ـ گویش کردی در بخش مرکزی در دهستان لنبر و روستاهای اطراف.

۳ ـ  گویش تاتی که یکی از گویش‌های منحصر به فرد و باستانی می‌باشد در بخش شاهرود خلخال رواج دارد.

۴ ـ  گویش تالشی که در بخشی از روستاهای مرزی در منطقه شاهرود رواج دارد.

گونه های حیوانی منطقه  :

پلنگ ، خرس ، گرگ ، بز کوهی ، مارال ، خوک ، روباه ، شغال ، خرگوش ، عقاب ، شاهین ، قرقی ، انواع مار ،انواع پرندگان ، بلدرچین ،  سوسمار ، عقرب ….

برنامه کوهپیمایی اسالم به خلخال یکی از معروف ترین مسیرها در میان کوهنوردان و طبیعت گردان است که در فصل بهار، تابستان و تا نیمه اول فصل پاییز بسیاری را به سوی خود می کشاند. این برنامه شامل پیمایش مسیر خلخال تا اسالم از طریق جاده مالرو و قدیم آن می باشد که از روستای اندبیل در شرق خلخال به سمت روستای ناو می شود و در استان گیلان خاتمه می یابد.شما در این مسیر  از ارتفاع ۲۱۰۰متری به ارتفاع ۳۳۰ متری می رسید و در هر لحظه با جاذبه ای تازه روبه رو خواهید شد.

 

آبشار لاتون : در استان گیلان ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌ آید .علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی نظیر و منحصربه‌فرد منطقه لاتون است.

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود.

مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رویت است.

در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان می‌رسیم که تقریباً خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه می‌باشد.

در حاشیهٔ آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

از تنوع جانوری اطراف آبشار نیز می‌توان به گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و… اشاره کرد.

این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس«اسپینه» سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود.

گزارش برنامه : طی 5 روز برنامه بیاد ماندنی ( چهار شنبه 3/8/96 الی دوشنبه 8/8/96 ) همراه با 6 نفر دیگر از همنوردان قدیمی موفق شدیم مسیر خلخال به اسالم را طی دو روز پیمایش کنیم و شبی بارانی را در منزل روستایی ناو آقای یدالله نوری ده (09119843253) با پذیرایی گرم ایشان و صرف غذای محلی به صبح برسانیم . و در ادامه برنامه بازدید از آبشار لاتون آستارا را نیز در کارنامه سفر خود بگنجانیم . تا خاطره ای بسیار بیاد ماندنی را در دفتر گوهنوردی خود به ثبت برسانیم . جای همه همنوردان خالی بود . 

نمایی از ابتدای مسیرخلخال به اسالم 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله برف انبار قم

قله برف انبار :  که بلند ترین قله استان قم به شمار می رود دارای ارتفاعی بیش از سه هزار و دویست متر است . این قله در تمام سال کوه نوردانی از استان قم و دیگر استان ها را به خود جذب می کند. نام این قله به جهت آن است که در فصول مختلف می توان برف را بر روی آن مشاهده کرد که این برای استان گرمسیری همچون قم موجب امتیاز ویژه ای است  . البته با گرم شدن زمین ، دیگر این قله در تابستان ها برفی ندارد و برف آن سهم چشمه های زیرزمینی آن می شود مسیر رسیدن به این قله از سه استان ممکن است .از استان قم ، بخش کهک سپس روستای فردو و بعد از روستا به سمت منطقه وسف می روید که در میان آن جاده ای خاکی جدا شده و به سمت قله ادامه می یابد .این مسیر بهترین مسیر است چرا که مقدار زیادی از آن دارای جاده خاکی و تا خود قله مسیر خاکی مالرو و پایکوبی شده دارد. مسیر دیگر از استان مرکزی است که از شهر دلیجان آغاز شده به سمت نراق حرکت کرده و در نهایت روستاهای زر و کروگان ابتدای مسیر صعود خواهند بود . از استان اصفهان نیز شهر کاشان و سپس مشهد اردهال و پس از آن روستاهای زر و کروگان مسیر مجدد خواهند بود. البته از آن دو روستا مسیر پایکوبی شده وجود ندارد . برای صعود به این کوه مسیر دیگری نیز وجود دارد که از روستای جاسب از توابع نراق میباشد که این مسیر هم فاقد پاکوب است .شایان ذکر است که در مسیر صعود از روستای "فردو" 3 چشمه دایمی وجود دارد. از بلندای قله که نظاره میکنید فضای بسیار زیبایی از رشته کوه ای نه چندان بلند ولی بسیار زیبا را مشاهدا میکنید . در اطراف این کوه چشم اندازهای بسیاری خود نمایی میکند . در غرب این کوه قله پلنگ آبی و در شرق آن قله سلطان سعد شاه با ارتفاعی کمتر خود نمایی میکند .


گزارش برنامه :  طی یک ونیم روز برنامه منسجم موفق شدیم همراه با همنورد عزیزم جناب آقای رضا حبیب نیا از قم  به قله زیبای برف انبار قم صعود کنیم . از ویژه گیهای این برنامه مشاهده بسیاری از همنوردان کلانشهر قم بر روی قله و در مسیر صعود بود و دوم این که کوهنوردانی را  که به صورت خود جوش  مشغول ساخت پناهگاه در زیر قله بودند . نکته بسیار جالب توجه پاک بودن کل مسیر و عاری از کوچکترین زباله بود . آشنایی با همنوردان از این سرزمین نیز افتخاری بود که نصیب ما شد . جای همه همنوردان خالی بود . 

نمایی از قله برف انبار 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...