#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

دانستنیهای مفید برای ورزشکاران

ویتامین ث c : به حفظ ونگهداری پوست و بافت سلولهای بدن کمک میکند .همچنین این ویتامین به جذب آهن در روده کوچک کمک مینماید .مصرف ویتامین ث میتواند احتمال بروز سرماخوردگی را کاهش دهد . مقدار زیاد ویتامین ث میتواند ضرر داشته باشد مثل بروز اسهال و ایجاد سنگ کلیه .وتامین ث را باید در جای سرد وتاریک نگهداری نمود و آنها را کمتر حرارت بدهیم .

منابع ویتامین ث : میوهای ترش ؛گوجه فرنگی ؛ اسفناج ؛ سیب زمینی ؛ کلم بروکلی وسبزیهای تازه . 

ویتامین ب یکB1   : به تجزیه کربوهیدراتها ؛چربیها والکل در بدن کمک میکند.افراد دچار کمبود ویتامین ب یک از آنجایی که نمیتوانند کربوهیدراتها و چربیها  را بخوبی تجزیه کنند دچار مشکلات قلبی وعصبی میشوند . مصرف مقدار زیاد  این ویتامین باعث سردرد وبیخوابی وضعف عضلات و مشکلات پوستی میشود .

منابع ویتامین ب یک :  در غذاهای گیاهی وغذاهای گوشتی  مثل نخود ؛ لوبیا ؛ تخم آفتاب گردان ؛ غلات ؛ گردو ؛فندق و گوشت موجود است   .

ویتامین ب دو B2: بدن شما برای این که بتواند از چربی ها ؛پروتیین ها و کربوهیدراتهایی که میخورید انرژی بدست بیاورد نیاز به ویتامین ب دو دارد .

منابع ویتامین ب دو : لبنیات ؛گوشت ؛ جگر , ماهی ؛مرغ ؛ اسفناج ؛و کلم بروکلی است .

ویتامین ب شش  B6 : برای سوخ وساز  پروتیینها و همو گلوبین (رنگدانه قرمز خون که وظیفه حمل اکسیژن را دارد ) ضروری میباشد  بنابر این مقدار نیاز شما به این ویتامین بستگی به این  دارد که چه مقدار پروتیین مصرف میکنید .کمبود ویتامین ب شش باعث مشکلات پوستی در دهان واطراف آن میشود . این ویتامین برای عملکرد طبیعی اعصاب ضروری میباشد

منابع ویتامین ب شش : جگر ؛مرغ ؛ ماهی ؛تخم مرغ ؛بادام زمینی ؛سویا است .

ویتامین ب دوازده B12 : این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید گلبولهای قرمز خون دارد .

منابع ویتامین ب دوازده : گوشت قرمز ؛ مرغ ؛ ماهی ؛شیر ؛ ماست ؛ تخم مرغ ؛ است .

مراجع : راهنمای پزشکی (پروفسور جووان وبستر ترجمه دکتر فرهاد همت خواه ) 

                                                                            پایدار باشید

گزارش صعود به کوه قلعه وشاق

روز جمعه 23/2/90 با گروه کوهنوردی دنا همراه شده و طی یک برنامه یک روزه موفق به صعود کوه قلعه وشاق شدیم  این کوه دو سال پیش نیز توسط بنده و بعضی از دوستان صعود شده بود. 

جای شکرش باقی بود که مسیر صعود به کوه همچنان بکر مانده بود و علت اصلی آن دشواری دسترسی به قله  می باشد . البته متاسفانه  اطراف کوه در شمال شرقی روستای اوره  دامنه کوه به لطف صنعت سنگبری در حال نابودی است و صدای انواع ماشین های صنعتی حیات وحش را نابود کرده است و اکوسیستم منطقه را دگر گون ساخته و احتمالا طولی نمی کشد که منطقه به دشتی خشک تبدیل می گردد. قلعه وشاق در شمال شرقی شهرستان نطنز از استان اصفهان  برفراز ارتفاعات کاملا صخره ای یکی از قله های کوه کرکس مشرف به روستای اوره  ساخته شده است و به علت صخره ای بودن جهت دسترسی به این قلعه باید از فن سنگنوردی و ابزارهای فنی استفاده کرد در زیر این قلعه دره ای زیبا به نام دره روباه قرار دارد که با چشمه ای پر آب پس از صعود استراحت گاه مناسبی برای کوهنوردان است . روایت است که این قلعه در سده هشتم هجری توسط فردی بنام  وشاق  ساخته شده است .   

 

 عکسها از محمد امیری 

  

  

     

 

 

 

برنامه کوهنوردی هفته آخر اردیبهشت

عنوان برنامه : صعود به قله شاه کوه  

 

مدت برنامه : یک روز جمعه ۳۰/۲/۹۰ 

 

ساعت حرکت : ۳۰/۶ از دروازه شیراز

گزار ش تصویری از سفر به سی سخت

شهرستان سی سخت در 35 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج از استان کهکیلویه و بویر احمد قرار دارد که دارای طبعتی بسیار شگفت انگیز است . از جمله دره ( بن رو) که در شمال غربی سیسخت در قسمت جنوبی زیر خط الراس قله حوض دال  قرار گرفته  این دره از ابتدا از میان باغهای انگور شروع میشود و از تا زیر قله مور گل از قلل مرکزی دنا  ادامه دارد . در این مسیر زیبا میتوان چشمه دائمی طوف و دهانه دره مسیر بز کش را دید و میتوان از آبشار زیبای بن رو در زیر قله قاش دیدن کرد . از این دره و از مسیر بز کش میتوان به قلل مرکزی دنا دست یافت . در قسمت شمال شرقی سیسخت کوه گل قرار دارد که از زیبایی خاصی برخوردار است از جمله دره خیال انگیز کوه گل که تا تنگه نول ادمه دارد و از این دره میتوان به قلل چاه چویل و نول جنوبی ونول شمالی و قاش سرخ دست یافت . و با عبور از گردنه نول به طرف ضلع شمالی کوه به روستای نقل و دنگزلواز منطقه پا دنا  قابل دسترسی است البته طی یک برنامه دو الی سه روزه .در این دره نیز آبشارهای  زیبای نمک و تنگ نول و چشمه های متعدد ودریاچه های برم سبز  چشم را خیره میکند غار زیبای نول نیز از شکفتی های این منطقه است .اردیبهشت بهترین زمان برای اجرای این برنامه می باشد  .  

عکسها از مهری شهبازی و محمد امیری 

 سی سخت (مهری شهبازی)

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه مطلب ...

برنامه کوهنوردی هفته سوم اردیبهشت

عنوان برنامه :کوه گل سی سخت ( استان کهکیلویه و بویر احمد ) 

 

مدت برنامه : ۳ روز  

 

تاریخ برنامه : پنج شنبه ۱۵/۲/۹۰ الی شنبه ۱۷/۲/۹۰