#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش تصویری از سفر به ابیانه

روستای ابیانه : درجاده قدیم اصفهان به کاشان کیلومتر 60 حد فاصل نطنز به کاشان و 25 کیلومتر جاده فرعی  روستای ابیانه واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.   ( این روستا در دهستان برزرود قرار دارد ).


عکسها از : محمد امیری


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

گیاه شناسی


لیمو ترش...


 



خواص بی نظیر لیمو ترش و روشهایی برای استفاده بهتر   

 آب لیمو خواص درمانی زیادی دارد که با به دست آوردن اطلاعات کافی می توانید در زندگی روزمره خود از آن بهره کامل ببرید. لیمو یک میوه مرکباتی است که در غذاها، نوشیدنی ها و دسرهای مختلف استفاده می شود. این میوه منبع غنی ویتامین C است و حاوی ویتامین، املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، پروتئین و کربوهیدرات نیز می باشد.

مخلوطی از آّب لیمو و آب جوش ناراحتی های گوارشی مانند حالت تهوع، سوزش سردل، نفخ و آروغ زدن را تسکین می دهد. مصرف منظم آب لیمو به روده ها در دفع مؤثر مدفوع کمک می کند. این میوه نقش تصفیه کننده خون را دارد، یبوست را برطرف می کند و سکسکه را از بین می برد. به عنوان تقویت کننده کبد در تولید اسید معده به هنگام هضم غذا عمل می کند. میزان خلط دستگاه تنفسی بدن را کاهش می دهد. علاوه بر آن در از بین بردن سنگ صفرا نقش دارد.

لیمو که ضد عفونی کننده طبیعی به حساب می آید در درمان مشکلات پوستی مؤثر است. ویتامین C موجود در این میوه با جوان سازی پوست از درون، به چهره نشاط می بخشد، مصرف روزانه آب لیمو به طور چشمگیری در ظاهر پوست تأثیر می گذارد. این میوه عملکرد درمانی ضد پیری دارد و چین و چروک و جوش های سر سیاه را نیز از بین می برد. مالیدن آب لیمو روی قسمت های سوخته بدن، به مرور زمان لک ها را کم رنگ می کند. از آن جا که آب لیمو خنک کننده است، سوزش پوست را کاهش می دهد.

برای از بین بردن دندان درد، لیموی تازه به دندان بمالید. خون ریزی لثه را با مالیدن لیموی تازه به لثه ها بند بیاورید. علاوه بر آن، بوی نامطبوع و بیماری های دیگر مربوط به دهان را از بین می برد.

 لیمو میوه ای است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و برای مقابله با عفونت های گلو، گلودرد و التهاب لوزه بسیار مؤثر است. برای رفع گلودرد، مخلوطی از نصف لیمو و یک و نیم لیوان آب را به طور مرتب غرغره کنید.

 آب لیمو روند کاهش وزن را سرعت می بخشد. مصرف یک لیوان آب ولرم حاوی آب لیمو و عسل به صورت ناشتا به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می شود.

پتاسیم بالای موجود در آن، تأثیر معجزه آسایی روی بیماران قلبی دارد. آب لیمو فشار خون بالا، سرگیجه و حالت تهوع را کنترل می کند و آرامش ذهنی و جسمی به وجود می آورد. علاوه بر آن استرس و افسردگی را نیز کاهش می دهد.

آب لیمو بیماری های تنفسی و آسم را درمان می کند.

 این میوه که خاصیت ادرار آور دارد، روماتیسم و آرتروز را درمان می کند و در دفع باکتری و سموم از بدن نقش دارد.

آّب لیمو برای بیماران دارای سرماخوردگی، آنفولانزا و تب مفید است و با افزایش تعریق، تب بدن را کاهش می دهد.

بیماری هایی مانند وبا و مالاریا را با تصفیه خون درمان می کند.

 

                                                                    سالم و شاداب باشید 


گزارش تصویری از سفر به آبشار آب سفید

آبشار آب : سفید الیگودرز در استان لرستان واقع است. این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوههای زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد.  این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد. می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است. 


گزارش برنامه : روز جمعه 22/6/92 در طی یک برنامه یک روزه موفق شدیم از آبشار آب سفید الیگودرز بازدید کرده و از جاده پشتکوه به فریدون شهر رفته و به اصفهان مراجعت کنیم در این برنامه شاد جای همه همنوردان خالی بود .



عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

شعر


کویر مصر (محمد امیری)

خشکید و کویر لوت شد دریامان 

امروز بد و از آن بدتر فردامان 

زین تیره دل دیو صفت مشتی شمر

 چون آخرت یزید شد دنیامان ...

"مهدی اخوان ثالث"

گزارش صعود به قله آنالوجه

 کوه دالان (دالان کوه ) : در شهرستان داران  یکی از شهرستان‌های استان اصفهان  در مرکز ایران است.  کودالان ۳۹۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.  دالانکوه از رشته‌کوه زاگرس میانی است که خط الرأسی به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر دارد و در میان سه شهرستان فریدن ؛ تیران و کرون  و چادگان قرار دارد. از آنجایی که در بخشی از این کوه دو خط الرأس موازی وجود دارد و حد فاصل آنها فضایی شبیه دالان به وجود آورده، به «دالانکوه» مشهور شده است که در گویش محلی کوه دالان گفته می‌شود. بلندترین نقطه آن ۳۹۱۵ متر ارتفاع دارد.در دامنه شمالی این رشته کوه بین شهر عسکران و دهستان دامنه و به فاصله اندکی از جاده، پناه گاهی  ساخته شده که می تواند جهت اقامت شبانه کوهنوردانی که از فواصل دور برای صعود به این قله می‌آیند مورد استفاده قرار گیرد.در طول خط الرأس آن قله های چندی با ارتفاع بالای ۳۰۰۰ متر وجود دارد که هر کدام می تواند هدفی برای یک صعود باشد. برای صعود به این کوه راههای مختلفی وجود دارد که آسان ترین مسیر برای صعود به قله اصلی دالان از مسیر پناه گاه ساخته شده در دامنه  شمالی کوه میباشد . قابل توجه است که صعود به دالان کوه در زمستان چندان راحت نیست بخصوص تیغه انتهایی مشرف به قله به علت یخ زدگی خطر آفرین است .

 آنالوجه :  روستایی است در در دامنه جنوبی این رشته کوه و در سمت غرب روستا و در ادامه خط الرس دالان کوه قله آنالوجه ( 3960 ) قرار دارد . در زیر قله آنالوجه  بقایای آثار یک ساختمان قدیمی مشاهده شده که طبق تاریخ شفاهی موجود بر سر زبان مردم روستای آنالوجه قلعه ای بوده که متعلق به شاهی به نام داراب شاه می باشد و آجرهای آن در دشت چاله گاو در منطقه کوره آجر پزی که الان آثار آن موجود است پخته می شده و با خرجین های کوچکی که بر روی بزهای در حال چریدن بسته بوده اند به قله انتقال داده شده است و هر بز دو آجر را در حال چریدن به قله حمل می نموده است.از این جهت در روستای انالوجه به  قله آنالوجه  دارابشاه نیز گفته می شود.  برای صعود  به  قله آنالوجه دو مسیر وجود دارد یکی از دره انتهای روستا به طرف شرق که پاکوبی قوی تا دشت چل گاو (یا چاله گاو دشتی که دارای چند چشمه و مرغزار و گیاهان کوهستانی منطقه است ) ادامه دارد که در ابتدای دشت چشمه دایمی چل گاو است و  برای صعود بایستی تا چشمه دیگری بنام محلی چشمه لری رفته و ادامه پاکوب تا قله مسخص است  و مسیر دوم نیز از سمت جنوب غربی روستا که جاده ای خاکی تا باغستانی بزرگ و چشمه ای دایمی   ( مکان مناسبی برای شب مانی میباشد ) و در ادامه پاکوبی  مشخص که به دشت چل گاو ختم میشود  و از کنار چشمه لری ادامه پاکوب تا قله . قابل توجه است  که در مسیر صعود نزدیک قله دو عدد چاه دهانه سنگی  وجود دارد .

گزارش برنامه : در طی یک نیم روز بیاد ماندنی و شب مانی در پارک شهرستان جادگان تیم موفق به صعود قله آنالوجه شد مسیر انتخاب شده برای  صعود از سمت غرب روستا و از کنار باغستان شروع و پس از صعود دشت چل گاو را طی کرده و از سمت شرق روستا از تنگه انتهایی وارد روستا شدیم .  از فراز قله آنالوجه رشته کوه شاهان و کوه های ؛ افوس ؛ هشتاد ؛ خط الرس دالان ؛ رشته کوه زرد کوه و... یاد آور صود هایی شاد با دیگر همنوردان بود . 

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی 

 دور نمایی از کوه آنالوجه 

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...