#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله گرگش

گرگش :

رشته کوه گرگش در 110 کیلومتری اصفهان در شمال شهرستان میمه و در جنوب غربی شهرستان قمصر و شمال  شهرستان کامو ( کامو به معنی دهانه آب است ) واقع شده است که بلند ترین قله آن 3588متر ارتفاء از سطح دریا است.این کوه گرانیتی دارای چشمه های متعدد دائمی میباشد که چشمه کبیر در مسیر دره صعود از معروف ترین آن است . ونیز بر سر قله آن رصد خانه ملی ایران دایر شده است . برای دست یابی به قله گرگش مسیر های مختلف و آسانی وجود دارد که راحت ترین آن از انتهای باغهای سیب ؛بادام؛انگور؛گردو؛سنجد ؛گیلاس؛و گل سرخ  شهرستان کامو میباشد . از روی قله گرگش میتوان مناطق  قمصر؛جوشقان وکامو را بخوبی مشاهده کرد .گرگش به معنی بام کاشان میباشد . زبان محلی مردم کامو (راجو ) است. در ضمن ازجناب آقای مهندس  (اربابیان) به خاطر همکاری ودادن اطلاعات از منطقه قدردانی و تشکر مینماییم وامیدواریم پیوسته پایدار باشند.

گزارش صعود

ساعت 4 صبح روز جمعه تیم از اصفهان حرکت کرد و در ساعت 7 صبح به شهرستان کامو رسیده و پس از عبور از شهر درانتهای کوچه باغها از ماشین پیاده شده ودرهوایی خنک  به طرف ریشه کوه حرکت کردیم و پس پیمودن یک ساعت در کنار چشمه ای به نام چشمه کبیر صبحانه صرف شد و در ادامه مسیری زیبا با کمی شیب نسبتا تند و فراز و نشیب درساعت11/30 بروی قله رسیده و پس از اجرای مراسم قله و استراحت  به آرامی به پایین سرازیر شده ودر ساعت 15در میان کوچه باغ ها وجوی پرآبیکه ازکوه گرگش سر چشمه میگرفت نهار صرف و به اصفهان باز گشتیم جای همه همنوردان خالی بود .

                                                     پایدار باشید

عکسها :  محمد امیری



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید


   

ادامه مطلب ...

برنامه هفته سوم مرداد ماه

عنوان برنامه : صعود به قله گرگش ( منطقه کامو )


مدت برنامه : یک روز جمعه 90/5/21


ساعت حرحت : 4 صبح

گیاه شناسی

انجیر :

 انجیردرختی است با برگهای سبز وپنجه ای که بلندی آن به شش متر میرسد ودر سال چهارم کاشت شروع به میوه دادن میکند و تا بیست سالگی میوه میدهد و به علت مقاوم نبودن درمقابل سرما بیشتر در مناطق معتدل وگرمسیری میروید .حدود 85% میوه انجیر به صورت خشک به بازار عرضه میگردد چون تازه و رسیده  آن زود خراب میشود . انجیر میوه مغذی و خوش طمعی است و دارای مواد قندی ؛ چربی ؛ مواد معدنی ؛ و آنزیم های مختلف میباشد . میوه خشک شده انجیر تغذیه مناسبی برای کوهنوردان است .مواد موجود در انجیر به شرح زیر است .

انرژی 80 کالری ؛ مواد قندی ؛ پروتئین ؛ چربی  ؛ کلسیم  ؛ فسفر ؛ سدیم ؛ پتاسیم ؛ ویتامین های آ ؛ ب ؛ث .

خواص آن :

1. گرم و تر است .

2. تعرق بدن را زیاد میکند .

3. حرارت بدن را کاهش میدهد .

4. مسهل است .

5. چاق کننده است .

6. ضد سرطان است .

7. جوشانده انجیر خشک برای سرماخوردگی مفید است .

8 درمان کننده سوء هاضمه است .

مضرات : انجیر برای کبد های ضعیف مناسب نیست وزیاده روی در مصرف آن نفخ آور است .

 

                                           پایدار باشید



گزارش صعود مشترک با گروه کوهنوردی آوانگارد زاهدان به علم کوه

علم کوه :

 بعد از دماوند دومین کوه بلند ایران است با ارتفاع 4850 متر از سطح دریا که در منطقه تخت سلیمان  استان مازندران واقع شده است . شهرت واقعی علم کوه به خاطر دیواره سخت آن است که در جبهه شمالی کوه قرار دارد ودارای سخت ترین دیواره های سنگنوردی در ایران است  . برای دست یابی به قله های علم کوه بایستی از شهرسان رودبارک اقدام کرد و ار دو مسیر حصار چال و سرچال به علم چال به قله های علم کوه صعود کرد  قله های علم کوه از مسیر حصار چال عبارتند از؛علم ؛ مرجیکش ؛ خرسان شمالی و میانی و جنوبی ؛ منار؛ ستاره ؛ لشکرک و گردونه کوه و مسیر دره 3000به طرف تنکابن  و مسیردره طالقان به روستای پراچان .از نظر  جقرافیایی  علم کوه در استان مازندران ودر 20 کیلومتری جنوب غربی کلاردشت قرار دارد . واز مسیر علم چال میتوان از مسیر سیاه سنگها که مسیری ریزشی است و مسیر های سخت دیواره 700 متری که از سنگ گرانیت است و گرده آلمان ها و مسیر لهستانی ها ؛ روست فرانسوی ها ؛ و مسیرهایی نیز توسط سنگنوردان کشورمان باز شده است مثل تبریز ؛همدان ؛ کرج ؛ کرمانشاه ؛ قزوین ؛ اصفهان ؛ اراک و... دست یافت .در ضمن از مسیر علم چال میتوان قله شانه کوه را نیز صعود کرد .

ساعت 4 صبح روز سه شنبه 4/5/90 اصفهان را به مقصد شهرستان عباس آبا ترک کرده و در ساعت 15 عصر به ( همنوردان تیم آوان گارد زاهدان ) در شهرسان عباس آباد ملحق شدیم . پس از هماهنگی با مسعولین آموزش و پرورش  ماشین ها را پارک کرده (جا دارد که از مسعولین آموزش و پرورش شهرستان عباس آباد صمیمانه تشکر و قدردانی کنیم که نهایت همکاری را با ما کردند ) و با یک دستگاه وانت نیسان از جاده زیبای عباس آباد به کلاردشت وارد رودبارک شده و شب را در مقر فدراسیون سپری کرده و ماشین برای ساعت 6 صبح فردا و رفتن به تنگ گلو هماهنگ شد .

ساعت 6 صبح روز 4 شنبه 5/5/90 با یک دستگاه سواری وانت کمک دار به طرف تنگ گلو حرکت کرده و در بین راه صبحانه صرف شد و پس از عبور از منطه زیبای تنگ گلوساعت 11 به حصار چال رسیده و کمپ زده شد و از منطقه  بازدید گردید وشب کوله های صعود آماده و در چادررفته و برای صعود فردا به استراحت پرداختیم .

ساعت 6 صبح روز 5شنبه 6/5/90 تیم آماده و سر حال به طرف قله حرکت کرده و پس از استراحت های مرتب ساعت 12 خود را بروی قله رسانده و مراسم قله انجام و از طریق قله مرجیکش و عبور از شن اسکی ساعت 16 به محل کمپ رسیده شام تهیه و برای فردا عبور از مسیر 3000 آماده شدیم .

ساعت 7 صبح روز جمعه 7/5/90 تیم با کوله های سنگین به طرف قله لشکرک و گردونه کوه حرکت کرده و پس از عبور از فراز نشیب های متعدد وارد دره 3000 شده و شب به منطقه آب گرم رسیده و کمپ زده شد وشب در هوایی بسیار عالی سپری شد .

ساعت 7 صبح روز شنبه 8/5/90 در ادامه مسیر دره 3000 حرکت کرده ودر بین راه از چشم اندازهای بی نظیر منطقه استفاده کرده ودر ساعت 12 به روستای ( درجان ) رسیده و با یک دستگاه وانت نیسان به سوی شهرستان عباس آباد حرکت کردیم و ساعت 15 به عباس آباد و محل آموزش وپرورش رسیدیم وپس از صرف نهار و بر گزاری جلسه پایانی از دوستانمان جدا شدیم وآنها به طرف زاهدان حرکت کرددند و ما به طرف شهرستان فومن در استان گیلان برای بازدید از منطقه قلعه رود خان و ساعت 19 به کمپ قلعه رود خان رسیدیم و شب مانی کردیم . (قلعه رودخان در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن که از دوره ساسانیان به جا مانده و در ارتفاع 750 متری از سطح دریا در میان جنگل نا پیدا است و برای دست یابی به این قلعه بایستی حدود دو ساعت در ارتفاع جنگل پیمایی کرد و این قلعه به دلیل این که کنار رود خانه ای دائمی قراد گرفته قلعه رود خان خوانده میشود  واز نامهای دیگری چون ؛ سگسار؛ قلعه هزار پله و حسامی نیز برخوردار است ) .

ساعت 6 صبح روز یک شنبه 9/5/90 به طرف قلعه حرکت کردیم ( که از همان ابتدای راه با منظره فجیح انبوهی از زباله مواجه شدیم و تا چشم کار میکرد انواع زباله تمام زیباییهای جنگل را نابود کرده بود  واین آلودگی تا خود قلعه ادامه داشت و اعتراض ما از این وضعیت هیچ جواب قانع کننده ای در بر نداشت . ای کاش بجای اینکه فقط ازمناطق زیبای این مرز وبوم با دید اقتصادی نگاه میکنیم کمی هم به فکر فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست باشیم و این کار بسیار ساده ای است که با کمی توجه میتوان به آن دست یافت ). عاقبت پس از باز دید از قلعه به طرف اصفهان حرکت کرده و در این سفر جای همه همنوردان خالی بود .

           به امید صعودهای دیگر با دوستان پایدار باشید     

  

 

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی 

 

قله علم کوه (محمد امیری)  

 

 

 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

 

   

  

ادامه مطلب ...

پیام تبریک به یک همنورد

همنورد گرامی سرکار خانم مهری شهبازی

 صعود موفقیت آمیز شما را به ( قله علم کوه )  دومین  قله بلند ایران وهمچنین دو صعود موفق  در طی سه ماه گذشته  به قله های( دوزرده و کینو از رشته کوه های زرد کوه بختیاری) ونیز کسب مقام اول عکس با مبایل در جشنواره فرهنگی هنری عکس خرداد ماه 90  مجموعه فرهنگی کوه صفه به شما تبریک گفته و از طرف گروه کوهنوردی آزاد صفه برای شما صعود های بلند همراه با سلامتی آرزو مندیم .

                                        همواره پایدار وسر بلند باشید