#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله دالامپر

پشت این کوه قشنگ

که همه پُر شده از صخره و سنگ 

سبزه زاریست که دل میبرد از سینۀ تنگ

آبشاریست سرانجامش رود ،

و  خروشان شده ،

فریاد کنان با نوای فرحی میگذرد  ، تا برسد به دریای قشنگ


 

استان آذربایجان غربی :  یکی از ۳۱ استان ایران است، که در منطقهٔ آذربایجان در شمال غربی این کشورقرار دارد و مرکز آن شهر ارومیه است. این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان  تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان ( را به هم متصل می‌کند و از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است. ین استان تنها استان ایران است که با ترکیه هم مرز است.

 

روستا و آبشار سوله دوکل : از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است و در منطقهٔ دالانپر واقع است. این آبشار از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود. در دامنهٔ کوه دالانپر در منطقه مرگور واقع است. روستایی نیز به همین نام در جوار آبشار قرار دارد. آبشار سوله دوکل با چمن‌زارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع زیوه در جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع گردیده‌است. این آبشار یکی از سرشاخه‌های رودخانهٔ باراندوزچای محسوب می‌گردد اگرچه همه می‌دانند که ۴ مگاوات برق آن هم در زمانی که در شرایط بی آبی فعلی ارزش تخریب این آبشار زیبا را ندارد ولی مسولین استان آذربایجان غربی تاکنون چشم خود را برتخریب این آبشار بسته‌اند بنابه دلایل خاص.

کوه دالامپر (دالامپر داق) : با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. این کوه در نقطه مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده ‌است. این کوه دارای یخچال‌های چند هزار ساله می‌باشد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این کوه وجود دریاچه‌های طبیعی در ارتفاعات است از جمله: مامه شیخ، بنچول، دیمه ک و… همچنین از برفاب های این کوه رودی پرآب سرچشمه می‌گیرد که در دامنهٔ این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام آبشار سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد. از جاندارانی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به عقاب ، گرگ و سمندر کردستانی اشاره نمود . در روستای سوله دوکل آنتن دهی موبایل بسیار اندک است اما در طی مسیر امکان آنت دهی وجود دارد و قله ی این کوه تحت پوشش آنتن دهی کشور ترکیه است .همچنین در ضلع غربی کوه دریاچه ای واقع است که ابعاد آن 400*400 متر است و در فصل های گرما جای مناسبی برای شنا کردن کوهنوردان است . از کوههای اطراف دالانپر می توان به بزسینا و کوه بنجول اشاره نمود .

گزارش برنامه : روز چهارشنبه 23 مرداد 98 با هدف صعود به قله دالامپر از اصفهان حرکت کرده و عصر پنج شنبه 24 مرداد 98 با هماهنگی قبلی که انجام شده بود در روستای دیزج در منطقه سوله دوکل به منزل آقای "یونس خالد فر" رفتیم که ایشان راهنمای محلی و دارای لندرور برای انتقال کوهنوردان به طرف دریاچه مام شیخ که یکی از مسیر های صعود است هستند ( 09149454902) و ( 09308749313 ). مهمان نوازی مردم کرد که همیشه شهره بوده و هست . و آقای خالد فرد با شامی دلچسب و مکانی عالی برای اسکان ما تدارک دیده بود . که بسیار شرمنده این خانواده بزرگوار شدیم و جا دارد تشکر فراوانی از ایشان داشته باشیم و برایشان آرزوی سلامتی داریم . روز جمعه 25 مرداد 98 ساعت 4 سوار بر لنرور شده و پس از یک ساعت حرکت در بلندای کوهستان  ساعت 5 به دریاچه مام شیخ رسیده از آقای خالد فرد جدا شده و ادامه مسیردادیم و طبق آدرسی که قبلا از همنوردان اشنویه دریافت کرده بودم پاکوب را یافته  و پس از یک ساعت کوهپیمایی به گردنه مشرف به یال مسیر قله شده و ساعت 9 بر فراز قله دالامپر جای همه همنوردان را خالی کردیم .چشم اندازه های بسیار زیبایی در اطراف قله به هر بیننده ای انرژی میداد .بازدید از آبشار سوله دوکل نیز از جازبه های برنامه بود .   رویت کشور های هم مرز؛ ترکیه و عراق به آسانی نمایان بود و همچنین پاسگا های مرزی ایران به صورت یک نوارزنجیری به هم پیوسته نیز مشاهده میشد .ساعت 12 ظهر در کنار دریاچه سوار بر ماشین آقای خالد فرد شده و به منزل ایشان رفتیم و پس ازصرف ناهار و استراحت عصرحرکت به طرف اصفهان و پایان برنامه ای بسیار عالی  جای همه همنوردان خالی بود . موارد قابل ذکر این که برای ورود به منطقه داشتن معرفی نامه از هیات کوهنوردی شهرستان خود به هنگ مرزی آذربایجان غربی لازم است ؛ طی کردن مسیر از روستا تا دریاچه و یا مسیر صعود مرگور به ایمنی و سرعت صعود کمک میکند . داشتن راهنما یا یک تراک مطمعن ضروری است .


نمایی از قله دالامپر 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...