#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله نایبند


استان خراسان جنوبی : (سرزمین طلای سرخ) با مساحت ۱۵۰۸۰۰ کیلومتر مربع و با آب و هوای متنوع در شرق کشور واقع شده است. این استان با مرکزیت بیرجند، از شمال به خراسان رضوی و از شرق به طول ۳۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با کشور افغانستان بوده و از غرب به استان یزد، اصفهان و سمنان و از جنوب به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان محدود میباشد. استان خراسان جنوبی بر اساس تقسیمات کشوری، در سال ۸۳ با مصوبه‌ی هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی با حضور ۴ شهرستان منتزع از خراسان بزرگ تشکیل شد. در حال حاضر این استان دارای ۱۱ شهرستان، ۲۸ شهر، ۲۵ بخش، ۶۱ دهستان و  ۳۵۵۵ آبادی می باشد. شهرستان های این استان شامل بیرجند، قاینات، طبس، فردوس، نهبندان، سرایان، سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و زیرکوه می باشد.

طَبَس ( تبس ) مرکز شهرستان طبس  شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی ایران است. شهرستان طبس تا تیرماه سال ۱۳۳۹، یکی از بخش‌های سه‌گانهٔ شهرستان فردوس بود که در این سال از فردوس جدا شده و به‌صورت شهرستان مستقل درآمد. این شهر پیشتر جزئی ازاستان یزد بود که در سال ۱۳۹۱ به استان خراسان جنوبی ملحق شد. پیش از سال ۱۳۸۰ طبس جزئی از استان خراسان بزرگ بود. این شهر در مدار ۳۳ درجه و ۳۵ دقیقه شمالی و نصف‌النهار ۵۶ درجه و ۵۵ دقیقه شرقی، در منطقه‌ای با آب و هوای بیابانی واقع شده‌است. ارتفاع شهر طبس از سطح دریا حدود ۶۹۰ متر است. در شرق شهر طبس رشته‌کوه بلندی به نام رشته کوه شتری قرار گرفته که ضلع شرقی چاله بزرگ طبس را تشکیل می‌دهد. شهرستان طبس ۵۵ هزار و ۴۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. همچنین فاصله این شهرستان با مشهد ۵۴۰ کیلومتر و با بیرجند ۲۷۰ کیلومتر است. نزدیکترین شهرستان به طبس از طرف شمال شرق، شهرستان فردوس با ۲۱۰ کیلومتر فاصله و از طرف جنوب غرب شهرستان یزد ۳۶۵ کیلومتر فاصله است. معادن غنی زغال‌سنگ این شهرستان حاکی از وجود جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های بزرگ در گذشته‌های دور در این منطقه می‌باشد. این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داده‌است.البته زلزله طبس حدود ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ کشته داشته که بزرگترین زلزله ایران بوده‌است و این شهر بسیاری از جمعیت خود را در زلزله از دست داده است.

پناهگاه حیات وحش نایبندان : وسیعترین منطقهٔ حفاظت‌شده ایران است که در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی واقع شده‌است. این منطقه ۱ میلیون و ۴۲۲ هزار هکتاری که در عمق کویر مرکزی قرار دارد در سال ۱۳۸۰ به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت. ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است. وجود دو قله مرتفع ۳۰۰۹ متری نایبندان و ۲۴۵۰ متری علی‌آباد موجب شده تا منابع آبی لازم برای رشد گیاهان و زندگی حیوانات مختلف در این منطقه فراهم شود.

نایبندان : منطقه‌ای با کمترین تعارضات انسانی و حداقل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی است و این شرایط طبیعی نسبتاً بکری را برای جنایبندان در اقلیم گرم و خشک واقع است و بخش عمده آن از دشت تشکیل شده که در نواحی نزدیک به کوهستان حالت استپی و در نواحی دورتر از کوهستان حالت بیابانی و کویری همراه با شوره‌زارهای وسیع پیدا می‌کند. میزان بارندگی کم است و میانگین آن بین ۷۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر است، اما حدود دویست چشمه آب شیرین و آب شور در منطقه وجود دارد که البته بسیاری از آنها در تابستان و هنگام خشکسالی بسیار کم‌آب شده یا کاملاً خشک می‌شوند.انوران پناهگاه فراهم آورده است.

جاده فرعی محیط‌بانی ۳ کیلومتر قبل از نایبند، سمت راست (ضلع شمالی جاده) به شکل خاکی جدا شده، بعد از طی ۲۵ کیلومتر به این پاسگاه می‌رسد.سه تابلوی «سازمان حافظت محیط‌زیست» در ابتدا و بین راه نشان مناسبی جهت یافتن این مکان است.این پاسگاه محیط‌بانی در کنار روستای ییلاقی و کم‌جمعیت علی‌آباد قرار دارد و جهت حفظ محیط زیست کوهستان و حیوانات وحشی منطقه دایر گشته است.برای صعود این قله کوهنوردان می‌باید مجوز صعود را از طریق هیئت کوهنوردی طبس دریافت کرده، پس از هماهنگی‌های لازم وارد منطقه شوند.محل آغاز کوهپیمایی ۴ کیلومتر بعد از محیط‌بانی از انتهای جاده‌ای شروع می‌شود که فنس‌های فلزی و دیوار ساختمان و استخری که متعلق به سازمان محیط‌زیست است و در آن نقطه علامت مشخصی برای کوهنوردان است. (ارتفاع ۱۷۰۰ مترکوهستان نایبند به مانند بیشتر کوهستان‌های کویری ایران دارای بستری سنگی و ریزشی است و به دلیل اختلاف گرما و سرما در این منطقه و همینطور به سبب کمبود آب و قرار گرفتن این کوهستان در کنار آب و هوای کویر عظیم لوت، نایبند را می‌توان کوهستانی تماماً صخره‌ای و ریزشی قلمداد نمود. باید دقت کرد یافتن مسیر صحیح صعود این قله از میان یال‌های فراوان صخره‌ای این منطقه، صورت میگیرد . داشتن راهنمایی مجرب و محلی برای صعودی مطمعن به این قله برای بار اول کاملا ضروری میباشد .

گزارش برنامه : صبح روز پنجشنبه 17 اسفند 96 از اصفهان ( با قصد صعود به قله نایبند ) به طرف شهرستان طبس از استان خراسان جنوبی حرکت کردیم و سپس در شهرستان طبس آقای ابراهیمی رییس محترم هیات کوهنوردی این شهرستان به عنوان راهنما به ما ملحق شد و در شهرستان دیهوک نیز با تیم 11 نفره همنوردان مشهد همراه شدیم و به طرف منطقه نایبندان حرکت کردیم و در مجاورت پاسگاه محیط بانی منطقه نایبندان شب مانی انجام گرفت .

صبح روز جمعه 18 اسفند 96 طی 14 ساعت برنامه سنگین تیم موفق شد که به قله نایبند صعود کند . جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود .لازم به ذکر است برای صعود به قله نایبند حتما نیاز به دریافت مجوز الزامی است وجود راهنما نیز کاملا مورد نیاز میباشد .  جا دارد که در این گزارش از راهنمای دلسوز و کاردان جناب آقای ابراهیمی عزیز ت

شکر و قدر دانی نمایم . شماره تماس "جناب ابراهیمی"  09132533972


نمایی از کوه نایبند 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

 تصاویری از کل برنامه (زیباییهای حاشیه طبس و کویر)














                                                    با آرزوی بهاری پر از بارش باران های بهاری 


نظرات 2 + ارسال نظر
Fatemeh یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 03:22 ب.ظ

خیلی خوب هست که گزارشاتتون رو میگذارید ولی ای کاش دقیق بزارید باذکر مختصات و ارتفاع و مسیرهای صعود قله که دیگران هم بتواند از استفاده کنن

با درود همنورد . بله چشم حتما

علیرضا آذرنیوه چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 11:53 ب.ظ

با سلام من یک سوال خدمت شما داشتم
آیا برای استراحت مکانی است از شهر تا پله قله که میخواهم بروم چند کیلومتر است وچقدر آن خاکی است ایا اول خرداد میتوانم بروم یا خیر ایا گروهی است بخواهد دراین تاریخ بخواهد برای صعود قله نایبند برود
باتشکراز راهنمایی شما

با سلام صعود به این قله بهتریت فصل اسفند ااست به دلیل کرمای منطقه و حتما نیاز به راهنما دارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد