#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش تصویری از سفر به استان سیستان و بلوچستان

 استان سیستان و بلوچستان :

در جنوب خاوری ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۱٬۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت، دومین استان پهناور ایران بعد از استان کرمان می‌باشد و بیش از ۱۱ درصد وسعت کشورایران را دربرمی‌گیرد. سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش است و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار می باشد.سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است .مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیتهای بلوچ سیستانی می‌باشند. این استان بیشتر آب و هوای گرم و خشک دارد اما در عین حال از تنوع آب و هوایی و اقلیمی ویژه‌ای برخوردار است و مناطق کوهستانی، جنگلی و باتلاقی نیز در این استان پهناور به چشم می‌خورد. زاهدان مرکز این استان است که از طریق راه‌آهن با میرجاوه پاکستان ارتباط دارد و از سوی کرمان هم به راه آهن سراسری ایران متصل است. استان سیستان و بلوچستان دارای کشاورزی و باغبانی (به ویژه میوه‌های استوایی و گرمسیری) و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی نیز است.استان سیستان و بلوچستان از دو منطقه سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود و از شمال به استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استان‌های  کرمان و هرمزگان محدود می‌شود.شمال استان، برآمده ازآبرفت های رودخانه هیرمند ، است که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان را در خویش جای داده‌است. کوه خواجه تنها پشتهٔ بلندی می‌باشد که در منطقه مسطح سیستان خود نمایی نموده و نزد اهالی از قداستی خاص برخوردار است. وجودکوه  آتشفشانی تفتان تنها کوه نیمه فعال غرب آسیا میباشد با ۳۹۴۱ متر ارتفاع در شمال بلوچستان مرکزی، شرایط اقلیمی متنوع و جالبی را فراهم آورده‌است .در استان بیش از ۱۲۰۰ گونه گیاهی که حدود ۷۰ گونه آن دارای ارزش دارویی و صنعتی می‌باشد شناخته شده‌است. از جمله می‌توان گونه‌های ؛کنار، بنه، بادام، و گز روغن را نام برد. مساحت جنگل‌های استان که عمدتاً نیمه متراکم و کم تراکم هستند قریب به یک میلیون هکتار می‌باشد. همچنین حدود ۳/۶ میلیون هکتار را بیابان و شنزار در بر گرفته‌ است. شهر های مهم استان عبارتند از مهرستان ؛ کنارک ؛ سیب وسوران ؛سرباز ؛ زهک ؛ خاش ؛ چابهار ؛ ایران شهر ؛ هیرمند ؛ نیک شهر . مکانهای گردشگری استان به قرار زیر است ؛ کوه بیرک مهرستان .کوه آتشفشانی تفتان ؛ کوه بزمان  ؛ قلعه سیب سراوان آتشکده کرکویه؛ شهر سوخته ؛ کوه خواجه ؛ قلعه رستم ؛ قلعه گهک ؛چاه نیمه ؛زاهدان کهنه ؛ دهانه غلامان ؛ قلعه رامرد ؛ قلعه خاش رودخانه سرباز و امتداد آن ؛ کوه های مینیاتوری ؛ کوه گل افشان چابهار غار های سه گانه چابهار و... 

همنوردان عزیزبازدید از این استان را تجربه کنید و لذت ببرید  

ګزارش برنامه : حرکت از اصفهان روز ۵ شنبه29/10/90 با اتوبوس از ترمینال کاوه به مقصد زاهدان . صبح روز جمعه30/10/90 به زاهدان رسیدیم و مورد استقبال همنورد عزیزم آقای احمد راسخ سرپرست محترم تیم کوهنوردی آونګارد زاهدان قرار ګرفته و به منزل ایشان رفتیم . پس از استراحت ساعت ۱۵ تیم مشترک به طرف روستای تمندان که ازتوابع شهرستان خاش می باشد و پای ریشه کوه تفتان قرار ګرفته حرکت کردیم و پس از رسیدن به محل ، تیم به استراحت برای صعود روز بعد پرداخت . صبح روزشنبه 1/11/90به علت بوران شدید وګولاک و بارش برف که از سر شب قبل شروع و تا صبح ادامه داشت برنامه صعود ممکن ومنطقی نبود مدتی صبر شد ولی باد وبارش برف امکان هر نوع حرکتی را سخت کرده بود . سرانجام تصمیم به ادامه برنامه از قبل مشخص شده ګرفته شد و به طرف چابهار حرکت کردیم با این امید که در برګشت برنامه صعود انجام ګیرد . در بین راه دیدن رودخانه سرباز خالی از لطف نبود ودارای چشم اندازهای زیبایی بود .شب چابهار بودیم . روز یکشنبه2/10/90 به طور کامل از طبیعت و دیدن پدیده های کنار ساحل و امواج خروشان استفاده شد دیدن ستاره های دریایی زنده روی ماسه ها که امواج آنها را آورده بود و خود را زیر ماسه ها پنهان میکردند تا دوباره با موجی دیګر به دریا برګردند دیدنی بود. روز دوشنبه3/11/90 حرکت به طرف جزیره ګواتر و دیدن کوه های مینیاتوری که چشم اندازهای بسیار زیبایی بود و چشم هر تماشاګری را خیره میکرد .روز سه شنبه 4/11/90حرکت به طرف تفتان ولی شرایط مثل قبل بود وامکان صعود فراهم نبود و مجبور شدیم به زاهدان برویم شب زاهدان بودیم . روزچهار شنبه 5/11/90 تیم تصمیم ګرفت از زمان استفاده کند و به همین منظور بازدید از شهرستان زابل را انتخاب و بازدید از دیدنیهای زابل ( شهر سوخته وموزه تاریخی شهر سوخته با تمدن شش هزار ساله ، کوه خواجه و بنای قله ای با تاریخ دو هزار سال قبل از میلاد بر فراز این کوه ، دریاچه بدون آب هامون ، دریاچه چاه نیمه و قسمتی از طبعت زابل ) در ادامه برنامه تجربه کردیم و شب به زاهدان برګشتیم . روز پنج شنبه6/11/90 تا عصربازدید ازشهرستان زاهدان و سپس ساعت ۱۷ ترمینال و حرکت به طرف اصفهان و صبح روز جمعه 7/11/90 در ترمینال کاوه با خاطره ای فراموش نشدنی از اتوبوس پیاده شدیم. به امید برنامه ای پر بارتربا شما همنوردان عزیز که جای همه شما خالی بود . پایدار باشید.  

 

 عکسها از : محمد امیری و مهری شهبازی 

  

 

 ستاره دریایی زنده داخل آب کنار ساحل دریای چابهار.(محمد امیری ) 

 

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

   

 مسجد زیبای شهرستان خاش

  

چشم اندازی از  رودخانه سرباز در مسیر زاهدان به چابهار  

   

   

  

 امواج دریای چابهار و ستاره دریایی زنده در آب کنار ساحل

 

  کوهای مینیاتوری چابهار

 

  

 نمایی از شهر سوخته و اجساد به دست امده به همین شکل نگه داری در موزه کنار شهر سوخته .

  

کوه خواجه از پایین و نمای بالای کوه و الاچیق با معماری زابل

نمایی از دریاچه چاه نیمه زابل (عکسهای بالا ازمحمد امیری)

 

  

  چادر عشایر زیر قله تفتان روستای تمندان صبح روز صعود عکسهای زیراز (مهری شهبازی )   

 

 

 جاده مشرف به روستا و مسیر به طرف قله

  

 

 ساحل دریای چابها 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 کوه های مینیاتوری جاده چابها به بندر گواتر

 

 

 

کوه و دهانه غارهای سه گانه چابهار 

 

 

 

  

  

 

 تصاویر زیبا از چشم اندازهای دریاچه چاه نیمه زابل 

 

                                       با شما در برنامه ای پربار تر

  

 

 

  

 

 

  

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
رصاف سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:21 ب.ظ

عکس های زیبایی است. شاد باشید همواره...

درود بر شما همنورد عزیز ...

پایدار باشید

معمار چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:07 ب.ظ

سلام با تشکر از عکسهای عالیتون....
من برای پایان نامم نیاز به عکسهای بیشتری از دریاچه چاه نیمه دارم.ولی امکان رفتن به اونجا رو اصلا ندارم...
می خواستم خواهش کنم اگه شما عکسهای بیشتری خصوصا از تفرجگاه چاه نیمه و همین طور ایستگاه پمپاژ آب اونجا دارید واسه من ایمیل کنید.تا من با نام خوتون توی پایان نامم با عنوان طراحی مجموعه آب و خاک چاه نیمه ,ازشون استفاده کنم..
با تشکر فراوان

درود بر شما . من تعدادی عکس دارم که براتون ایمیل میکنم .

پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد