#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گیاه شناسی در کوه


ثعلب Orchis
ثعلب گیاهی دائمی و پیازدار می باشد. گل ها به صورت خوشه ای به رنگ سفید صورتی و ندرتاً آبی مایل به بنفش به صورت واژگون بر روی ساقه گل دهنده ی از اواخر فروردین تا اوایل خرداد بر روی گیاه ظاهر می شوند. برگ های جوان ثعلب دارای نوک پهن تر به همراه لکه های قهوه ای روی سطح برگ می باشد. در صورتی که برگ های قدیمی و اولیه نوک تیز هستند. پیاز کوچک و دارای پوسته ی خارجی و تقریباً صورتی رنگ و گوشت داخلی آن سفید می باشد.
نکته: طبیعت گرم و مرطوب دارد.
طریقه ی تهیه و مصرف:
برای خشک کردن ثعلب پیاز این گیاه را در اواخر خرداد تا اواخر تیر پس از اتمام دوره ی گلدهی جمع آوری و پس از شستشو و تمیز کردن، در زیر نور آفتاب پهن و یا به نخ بسته و آویزان کرده و خشک نموده و پس آن را به صورت پودر در آورده و مصرف می نماییم.
برای دمکرده ی ثعلب پیاز ثعلب ۱۵ تا ۲۰ گرم پودر خشک شده ثعلب را در یک لیتر آب جوش به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دم کرده و سه فنجان در روز میل نمایید.
خواص دارویی:
مصرف دمکرده ی ثعلب برای درمان رعشه، سرما خوردگی، دفع خلط خونی، تورم و التهاب کلیه و مثانه و دستگاه گوارش مفید می باشد.برای رفع خستگی و گرفتگی صدا و لاغری مفید می باشد.
همچنین مخلوط پودر ثعلب به همراه روغن زیتون و روغن گل سرخ به میزان مساوی و مالیدن آن بر روی پوست سر سبب تقویت پیاز مو و کاهش ریزش آن می گردد.
پودر ثعلب در صنعت بستنی سازی برای جلوگیری از یخ زدگی بستنی و خوش طعم شدن آن استفاده می گردد که مصرف آن مفرح بوده و اعصاب را تقویت می کند.
سبب رفع ناراحتی های تنفسی و نرم کننده ی سینه و سرفه می باشد.
گل های تازه ثعلب را پس از برداشت کردن بکوبید تا خوب له شود و به صورت خمیر درآید.
پس این خمیر را به صورت ماسک روی پوست صورت خود به مدت ۱ تا ۲ ساعت قرار دهید. پوست صورتتان روشن و لطیف خواهد شد. 

                                              پایدار باشید 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد