#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه نوروز 92

آشنایی مختصر با مناطق بازدید شده: 

 دهدز: شهری است از شهرهای شهرستان ایذه در شرق استان خوزستان  این شهر در بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه قرار گرفته است. مردم دهدز همگی بختیاری می‌باشند.دریاچه پشت سد کارون 3 به این منطقه زیبایی خاصی بخشیده است .

شهرستان لالی : یکی از شهرستانهای استان خوزستان است. مرکز این شهرستان، کهن شهر لالی است. و دارای جاذبه های گردشگری بسیاری میباشد و در فصل بهار یکی از زیباترین مناطق ایران است . 

شهرستان دِزفول : در بخش‌های جلگه‌ای استان خوزستان و با گستردگی نزدیک به ۴۷۶۲ کیلومتر مربعکه با برشمردن بخش‌های روستایی آن دارای گستردگی برابر ۷۸۴۴ کیلومتر مربع می‌باشد جای دارد.

دزفول نام شهری است در نیمروز(جنوب) باختری ایران و مرکز شهرستان دزفول که در کنار رودخانه دز گسترده شده‌است. این شهر در دامنه‌های زاگرس میانی جای دارد و پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد ولی پیش از ساسانیان هم آباد بوده و بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های ایلام و هخامنشیان به شمار می‌رفته‌است. این شهر در ۷۲۱ کیلومتری تهران و ۱۵۵ کیلومتری اهواز جای دارد . شهرستان دزفول دارای زمستان و پاییزی مدیترانه‌ای بوده و زیستبوم سرسبز آن از پایان زمستان تا آغازه‌های بهار بسیار دلپذیر است. این شهرستان با زیستبوم زیبای جلگه‌ای-کوهپایه‌ای و کوهستانی خود در سراسر سال و به ویژه در روزهای نوروز پذیرای شمار بسیاری از گردشگران می‌باشد.

خُرَم‌آباد :  بزرگترین شهر لر نشین  و بیست و دومین شهر پرجمعیت ایران  و مرکز استان لرستان است. خرم آباد را در زبان لری خُورمُووه تلفظ می‌کنند. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷،۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران - جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.  قلعه فلک افلاک یا دژشاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر است.

قلعه فَلَک‌الافلاک  : یا دژٍ شاپورخواست  قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. قلعه فلک‌الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر  و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم‌آباد است. این بنا مربوط به دوره ساسانیان  است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

آبشار بیشه : یکی از آبشارهای استان لرستان است. این آبشار در دل کوههای زاگرس در شهرستان خرم آباد قرار گرفته‌است و فاصله آن تا شهر خرم آباد  ۶۵ کیلومتر است. این آبشار در کنار راه آهن  تهران ؛ خوزستان  و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته‌است و از این رو پذیرای مسافران نیز می‌باشد. این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از آبشارهای زیبای ایران است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزارمی‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر می‌باشد. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که از دل کوه می‌جوشند و زمزمه کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

آبشار گریت : در شمال شرقی شهرستان خرم‌آباد در یک منطقه کوهستانی و در کنار روستایی بنام ترس ‌یا گریت یا سرکانه عباس آباد در دره‌ای خوش آب و هوا و پوشیده از درختان انبوه بلوط واقع شده است. منطقه گریت دارای زمستانهای برفی و سرد و بهار، تابستان و پاییز خنک و معتدل و بسیار سرسبز و چشم‌نواز می‌باشد. مسیر دسرسی به این آبشار از طریق جاده آبشار بیشه 8 کیلومتر بعد از دو راهی آّشار بیشه می باشد .

  

برای آشنایی با منطقه ایلام به گزارش اردیبهشت 1389 در همین وبلاگ رجوع کنید . 

گزارش برنامه نوروز 92 : دو شنبه 28/12/91 ساعت 19 تیم با تعداد 14 نفر سوار بر مینی بوس شده وحرکت به طرف شهرستان دهدز از استان خوزستان و شب مانی در شهرستان دهدز در هوایی کاملا بارانی .

سه شنبه 29/12/91 صبح سوار بر قایق عازم روستای شیوند شده در هوایی بهاری که از باران شب قبل بوجود آمده بود بازدید از آبشار زیبا و روستای گردشگری شیوند و حرکت به طرف شهرستان ایذه و بازدید از آثار باستانی کول فرح مربوط به دوره ایلامی ها و شب مانی در شهرستان ایذه .

چهار شنبه  30/12/91/ صبح بازدید از آثار تاریخی اشکفت سلمان مربوط به دوره ایلامی ها و سپس از طریق جاده روستای پیان حرکت به سوی شهرستان لالی و اجرای مراسم تحویل سال در میان دشتی پر ازگل از جمله گل شقایق و شب مانی در شهرستان لالی

پنج شنبه 1/1/92 صبح حرکت به طرف شهرستان دزفول و طبیعت گردی تا شهرستان آبدانان در استان ایلام و بازدید از دریاچه دو قلو و شب مانی در منطقه آبدانان .

جمعه 2/1/92 حرکت به سوی منطقه سیمره و گلگشت و بازدید از منطقه و سد ایلام و شب مانی در شهر ایلام .

شنبه  3/1/92 بازدید از تنگه ارغوان و کوه قلاف ایران و گردشگری در شهر و حرکت به طرف خرم آباد از طریق جاده زیبای کوه دشت و شب مانی در خرم آباد .

یک شنبه 4/1/92 بازدید از قله فلک افلاک و آبشارهای بی نظیر بیشه و گریت و شب مانی در خرم آباد .

دوشنبه 5/1/92 صبح حرکت به طرف اصفهان و ساعت 14 در اصفهان و پایان برنامه . افراد با پایانی خوش از یک دیگر جدا شدند  به امید برنامه ای پر بار تر با شما همنوردان . 

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 



روستای شیوند  :به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است. روستای شیوند در پشت دریاچه سد کارون 3 که تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده واقع شده است به قدری زیبا و دل انگیز است که به واسطه خصوصیات فراوان چشمان هر گردشگری را خیره می کند.  

جشم اندازهایی در طول برنامه کوه منگشت و آبشار شیوند (محمد امیری ) 


 

کتیبه ای در ایذه 

 

 

آبشار ماهوته در آبدانان 

قلعه فلک الافلاک خرم آباد 

آبشار بیشه و آبشار گریت لرستان

 

 

آبشار گریت 

 

 

جلوه هایی زیبا از برنامه (مهری شهبازی )


 

 

 

 

 

سفره هفت سین برای اجرای مراسم سال تحویل در میان طبیعت 


 

 

 

 

 


                                با شما در برنامه های بهاری 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلیمه یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:49 ب.ظ

سلام استادگرامی
ممنون از گزارش کامل تون استفاده کردم...فقط نفهمیدم منطقه ای که گل های زرد زیبا و دریاچه بود کجاست؟ همان دریاچه دو قلو است زیر عکسش توضیح نبود..شاد باشید...

با درود جاتون در برنامه خالی بود . اون منطقه دریاچه پشت سد ایلام بود .

پایدار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد