#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله کل قدویس دنا

رشته کوه دنا :بخشی از سلسله جبال زاگرس است که از ناحیه شمال غربی به جنوب شرقی امتداد پیدا کرده است. این رشته به طول تقریبی 70 کیلومتر مرز مشترک استان های اصفهان از سمت شمال و شرق و کهکیلویه و بویراحمد از سمت غرب و فارس از سمت جنوب غربی می باشد.شمال رشته دنا ییلاق عشایر قشقایی است که در بهار و تابستان در آنجا اسکان دارند و در پاییز هر سال کوچ کرده پس از عبوراز دشت ارژن به سوی قیر و کارزین و کازرون می روند. جنوب غربی این رشته، منطقه ییلاقی عشایر بویراحمدی است که در فصول پاییز و زمستان کوچ کرده و به سوی بهبهان مهاجرت می نمایند.در طول رشته 70 کیلومتری دنا در حدود 40 قله بالای 4000 متر و چند برفچال و یخچال کوچک و بزرگ به خصوص در جناح شمال شرقی آن مشاهده می شود.رشته دنا، از شمال به جنوب دارای چند قسمت مختلف می باشد که عبارتند از :قپه های شمالی دنا، قپه های مرکزی و قپه های جنوبی. حدود تقسیم بندی هر یک از این بخش ها توسط گردنه های مرتفعی است که قلل مهم آن را به یکدیگر متصل می سازند. ( منبع سایت کوها و بیابان های ایران )


روستای میمند : روستایی است در استان کهگیلویه و بویر احمد  که حد فاصل بین جاده اصفهان به یاسوج 7 کیلومتر بعد از روستار قره ( 10 کیلومتر جاده انحرافی به طرف جنوب کوه دنا ) . روستای میمند از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا است که در ۳۰ کیلومتری شمال غربی دنا و ۷۵ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است . این روستا از جنوب به دامنه‌های کوهستان دنا محدود می‌شود . روستای میمند از سطح دریا ۱۷۷۰ متر ارتفاع دارد . آب و هوای این روستا، در فصول بهار و تابستان ، معتدل و دلپذیر و در فصل زمستان سرد است . رود خانه میمند که از کوه دنا سرچمه میگیرد برای منطقه حیاتی میباشد . از طریق این روستا میتوان به غربی ترین قله های دنا مانند قله میمند که مشرف به روستا است و قله های تل خاکی و کل قدویس  دسترسی یافت . که این برنامه خاص میباشد . بهترین زمان برای صعود از این مسیر اواخر خرداد است . در ضمن منطقه تحت نظر محیط زیست است  و برای وارد شدن به منطقه کوهستانی هماهنگی با محیط زیست میمند ضروری است . 

روستای سیور:در60 کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان قرار کرفته و ازغرب به منطقه چال خرسی، از جنوب به قله های غربی  دنا و از شرق به دره گچ  و از شمال به رودخانه ماربر و کاسه رود مشرف می باشد و به دلیل اینکه دارای شرایط خاص زیست محیطی است جزء مناطق حفاظت شده می باشد.

روستای آبملخ: در شمال غربی و در 60 کیلومتری جاده سمیرم به یاسوج قرار دارد و برای رسیدن به این روستا باید حدود 10کیلومتر جاده خاکی را پیمود و آبشار زیبای تخت سلیمان نیز از جاذبه های طبیعت کردی این روستا می باشد . و دره زیبای اتابکی مسیر دست یابی به  تعدادی از قلل غربی دنا می باشد .

قله کل قدویس دنا : در منتهی الیه شمالی خط الرأس دنا در جنوب روستای آب ملخ قرار دارد.کل قدویس به عنوان بلندترین قپه شمالی دنا (4380) از جناح جنوبی به قلل کل شیدا و کل نقره ای، از شمال غربی دو قله مرتفع خرسان متصل میشود . در هوای صاف از فراز قله میتوان  قله های شرقی دنا را از نظر گذرانید  و کوه علی جوق نیز به خوبی نمایان است . برای دست یابی به این قله چند مسیر وجود دارد که راحت ترین آن از روستای آب ملخ و روستای سیور میباشد . از روستای آب ملخ باید تنگه اتابکی را طی کرده و به گردنه اتابکی رسیده و اقدام به صعود کرد و نیز از روستای سیور هم باید خود را به گردنه اتابکی رسانید . دسترسی به قله کل قدویس یکی از طولانی ترین قله های دنا میباشد . مسیری که ما طی کردیم به منظور آشنایی با انتهای خط الراس غربی رشته کوه دنا بود . 

گزارش برنامه : طی یک برنامه 3/5 روزه منظم  و به یاد همنورد عزیز از دست رفته زنده یاد علی موسوی از گروه حرکت ایذه و مشترک با گروه کوهنوردی حرکت ایذه موفق شدیم از طریق روستای زیبای میمند و به صورت خط الراس قله های تل خاکی ؛ کل شیدا ؛ کل بلبل ؛ و کل قدویس را صعود کرده و از مسیر گردنه اتابکی خود را به روستای سیور رسانده و به سلامت و شاداب به اصفهان مراجعت نماییم . جدید و ناشناخته بودن مسیر از ویژه گیهای  برنامه بود جای تمام همنوردان در این برنامه بیاد ماندنی خالی بود . 


عکسها از محمد امیری (روستای میمند )


 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


                                          

 تصاویری از منطقه و مسیر صعود تا قله و بازگشت تا سیور 
















باغها و روستای سیور




                                                    همیشه برفراز باشید



نظرات 3 + ارسال نظر
احسان صفابخش دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:55 ب.ظ

با درود به سرقدم گرامی

گزارش بسیار عالی بود. قله خرسان به اشتباه خراسان تایپ شده است.

شاد باشید و بر فراز

درود به همنورد عزیزم احسان جان ضمن سپاس از توجه و اطلاع رسانی کلمه خرسان تشکر میکنم شاد باشی ...

محمد راسخی سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:11 ق.ظ http://kouhnevardi.blogfa.com/

با سلام:
همنورد گرامی گزارش کامل وجامعی را برای کاربران قرار داده اید از اطلاع رسانی شما بسیار سپاسگزارم همچنین خاطرات صعود به کل قدویس را برایم تداعی نمودید .
ضمنا با گزارش صعود به آبشار دم اسب منتظر حضور سبز و نظرات ارزشمندتان هستم

درود بر شما همنورد گرامی شاد باشید ...

باقرپور چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:28 ب.ظ http://harkatizeh.blogfa.com

درود بر همنورد گرامی جناب آقای امیری.
تقدیر از اجرای برنامه خوبتون.
به امید دیدار درصعودهای بعدی.
من شما رو لینک کردم,شما هم منو لینک کنید.
در صورت امکان خبرش رو بهم بدین.
باسپاس

درود به همنورد خوبم جناب باقر پور عزیز از شما سپاسگزارم در کنار شما برنامه خوبی اجرا شد . و لینک کردن شما برای من افتخار است ..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد