#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

سفر به خلیج فارس

لب دریا… نسیم و آب و آهنگ

شکسته… ناله های موج … بر سنگ.

مگر دریا دلی … داند … که ما را

چه توفان ها ست … در این سینه تنگ !

تب و تابی ست … در موسیقی آب

کجا … پنهان شده ست … این روح بی تاب

فرازش … شوق هستی … شور پرواز

فرودش : غم … سکوتش : مرگ ومرداب …!

سپردم … سینه را … بر سینه کوه

غریق بهت جنگل های انبوه

غروب بیشه زارانم … در افکند

 

جزیره قشم : یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌است. از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایرناز و غار نمکدان است.این جزیره از شمال به شهر بندرعباس ، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه ، از شمال‌شرقی به جزیرهٔ هرمز، از شرق به جزیره لارک ، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب‌غربی به جزایرتنب بزرگ  و کوچک و ابوموسی محدود می‌گردد. نزدیک‌ترین بندر در ساحل اصلی کشور به جزیرهٔ قشم، بندرعباس است که فاصله آن تا محل سربندر قشم ۸/۱۰ مایل دریایی (۲۰کیلومتر) است. نزدیک‌ترین فاصله این جزیره به ساحل اصلی کشور، در دماغهٔ شمالی جزیره، در محل بندر لافت (در جزیرهٔ قشم) تا بندر پل ، در شهرستان خمیر (در ساحل اصلی کشور) که فاصله آن در حدود یک مایل دریایی (۱۸۰۰ متر) بوده و محل احداث پل خلیج‌فارس خواهد بود.

جزیره لارَک : یکی از جزیره‌های ایران در خلیج فارس  و جزئی از استان هرمزگان است.

جزیره لارک با ۷/۴۸ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۱۸ مایل دریایی از مرکز استان شهر بندرعباس و ۶ مایل دریایی از شهر قشم  و در جنوب خاوری این شهر، در تنگه هرمز قراردارد این جزیره از کوه‌های آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده‌است.

بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶/۱۰ کیلومتر است. در این جزیره فعالیت کشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی اکثر اهالی جزیره لارک صید و غواصی استآب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس به آن حمل می‌شود و هم چنین آب برکه‌ها و چاه‌های ان مورد استفاده قرار می‌گیرد

جمعیت موجود در این جزیره در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار برآورد شده‌است. گویش بومی مردم لارک گویشی از زبان لری به نام کُمزاری است. این گویش در جزیرهٔ مُسَندَم(روستای کُمزار عمان نیز رواج دارد. گویش کمزاری لارک تحت تأثیر فارسی معیار رو به فراموشی است.

هُرمُز : جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز ، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌است.

 

گزارش برنامه : در یک برنامه مفرح طی 4 روز سفر به خلیج فارس از طبیعت دریایی بی نظیر منطقه خلیج فارس و جزایر قشم و هرمز و لارک دیدن کردیم و تن را به آب زلال خلیج سپردیم و چندی در کنار ساحل زیبای جزایر نشستیم و به انواج خروشان چشم دوختیم هر چه دیواره های ساحل انواج را پس میزددند ولی شاهد بودم که چگونه انواج دگر بار عاشقانه خود را به ساحل رسانده و بر دیواره های ساحل بوسه میزددند . دور از دنیای مجازی و ... در کنار ساحل تا درو دستها قدم زدیم و در منزل مردمان مهمان دوست و مهربان جزیره بیتوته کردیم و با خوراکی از برکت دریا پزیرایی شدیم . که چندی زمان نه چندان طولانی ایام به کام ما باشد .

جزیره لارک اقامت و خوراک محلی و بومی (عیسایی 09179391820 )


جزیره هرمز وسیله نقلیه اسکان و خوراک بومی ( آقای زمانی 09393069153 )


قشم منطقه غار نمکی آقای قویدل اسکان و خوراک بومی ( 09366475519 )


نمایی از دریای خلیج فارس  عکسها محمد امیری  ؛ مهری شهبازی   


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 


 تصاویری از کل برنامه 






















                                                        با شما در برنامه های بهتر 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد