#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گنبد نمکی قم از شوره زار کویر تا بلندای البرز

گنبد نمکی یکی از پدیده‌ها زمین شناختی است که به لایه‌های بزرگ نمک زیرزمینی که به طرف سطح زمین حرکت کرده‌اند و شکل گنبدمانندی گرفته‌اند گفته می‌شود. این گنبدها بر اثر ناپایداری ثقلی لایه‌های با چگالی کمتر (نمک یا سایر مواد تبخیری) که توسط سنگ‌های چگال‌تر پوشیده شده‌است، به وجود می‌آید. به دلیل وجود مخازن نفتی، منابع سولفیدی پتاس، آهن و نمک دارای ارزش اقتصادی هستند.

با وجود فضاهای حفره‌ای در گنبد های نمکی  می‌توان گاز طبیعی را در آنها ذخیره کرد. پس از حفر چاه در گنبد نمکی و حل نمک از طریق تزریق آب در آن و سپس تخلیه آب نمک، فضای لازم برای ذخیره‌سازی گاز را می‌توان ایجاد کرد. برای این امر، اولاً بایستی لایه نمکی ضخامت کافی داشته و درعمق مناسب قرار گرفته باشد؛ ثانیاً آب کافی برای حل نمک در دسترس باشد.

گنبدهای نمکی ایران در استان‌های بوشهر و فارس و هرمزگان و سمنان و قم  دیده می‌شود. 

بنای تاریخی معدن نمک : مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان گرمسار ، ۲/۴ کیلومتری شرق فرودگاه سمپاشی ایوانکی، دامنه شمالی ارتفاعات جنوبی ایوانکی، ۲۰۰ متری شرق مسیل رودخانه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی  به ثبت رسیده است.

گزارش برنامه : طی یک برنامه از قبل تایین شده از تاریخ 12 الی  15 اردیبهشت موفق شدیم از شوره زار کویر تا چشم اندازهای بلندای البرز سفر کرده و از چشم اندازهای بینظیر مناطق فوق لذت ببریم .ابتدا سفر به قم و بازدید از گنبد نمکی و سپس شهرستان گرمسار و تونلهای پر آب نمک و شهرستان بسیار زیبای مهدی آباد و خان میرزاد و در طول سفرساری و جاده بسیار زیبای فیروزکوه از منطقه شمال کوه دو برار  تا منطقه زیبای  لاسم  و تنگ واشی  و  پایان سفری خوش

نمایی از دریاچه نمک بر فراز گنبد نمکی


 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 تصاویری از کل برنامه 






بسیار سفر باید 

طبیعت را دوست بداریم 

نه به کوهنوردی و گردشگری غیر مسئولانه 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد